شناسهٔ خبر: 26243732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ایران پنجمین کشور پناهجو پذیر دنیا است

مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در مشهد گفت: ایران با میزبانی از یک میلیون پناهنده پنجمین کشور دنیا می باشد که بیشترین تعداد پناهندگان را خود جای داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جی پلاس، مولو گتا روز پنجشنبه در 'مراسم روز جهانی پناهنده' در مشهد افزود: در ایران نیز استان خراسان رضوی بعد از استان تهران بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است که میزبانی بخش زیادی از پناهندگان جهان را بر عهده دارد و انواع خدمات بهداشتی، معیشتی و آموزشی را به آنها ارائه می کند.

مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد در ادامه همچنین گفت: روز جهانی پناهنده برای احترام به پناهندگان به عنوان انسانهایی که به حمایت نیاز دارند در نظر گرفته شده و این روز بزرگ داشته می شود تا آگاهی جامعه جهانی را نسبت به پناهندگان افزایش دهد.

وی افزود: در دنیای کنونی جا به جاشدگی جمعیتی بیشتر شده که ناشی از درگیری و جنگ است و نمونه آن را می توان در سوریه و سودان جنوبی مشاهده کرد. 

او گفت: هم اکنون 68 میلیون و 500 هزار نفر در دنیا دچار جا به جایی جمعیتی شده اند که آمار بی سابقه ای است. از این تعداد 25 میلیون و 400 هزار نفر در کشورهای دیگر پناهنده شده اند که بیش از نیمی از این تعداد را کودکان تشکیل می دهند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سه نیاز دارای اولویت اساسی پناهندگان 'آموزش، بهداشت و درمان و معیشت' است که در این خصوص گامهای بزرگی در ایران و خراسان رضوی برداشته شده است.

محمد عجمی افزود: در مدارس خراسان رضوی 60 هزار دانش آموز خارجی دارای مدارک اقامتی و 17 هزار دانش آموز خارجی فاقد مدارک اقامتی مشغول تحصیل هستند و در دانشگاههای این استان نیز شش هزار دانشجوی خارجی تحصیل می کنند. 

وی ادامه داد: 90 هزار نفر از پناهندگان مقیم ایران از امکانات درمانی و بهداشتی بیمه سلامت با همکاری و مساعدت دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل برخوردارند که از این تعداد 12 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه پناهنده در خراسان رضوی مقیم هستند. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: برگزاری دوره های حرفه آموزی و توانمندسازی فنی و حرفه ای و ایجاد کارگاههای تولیدی در میهمانشهرها و شهرستانها از جمله اقدامات اثرگذار در جهت معیشت پناهندگان است که در خراسان رضوی انجام شده است.

وی افزود: 17 سازمان مردم نهاد پناهندگان با مجوز رسمی وزارت کشور در حوزه های فرهنگی، علمی، درمانی و معیشتی در خراسان رضوی حضور دارند و خدمات گسترده و وسیعی را به پناهندگان ارائه می کنند.

او ادامه داد: اعزام 46 هزار متقاضی از پناهندگان به عتبات عالیات در سالهای 1395 و 1396 از اقدامات فرهنگی دیگری بوده که به عنوان یک خدمت به پناهندگان در خراسان رضوی ارائه شده است.

 

نظر شما