شناسهٔ خبر: 26243327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۰ درصد زندانیان خراسان جنوبی در زندان مشغول به کارند

R41348/P1377/S6,56/CT11

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه در زندان‌های استان ۳۰ درصد زندانیان استان مشغول به کارند گفت: در این راستا دستگاه های متولی باید در جهت اشتغال زندانیان ورود پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی هاشمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: همیشه بازدید قضات را از زندان های استان داریم و دادیار ناظر بر زندان در زندان مرکزی حضور همیشگی دارد.

وی با بیان اینکه 93 درصد زندانیان استان خراسان جنوبی مرد و 7 درصد زن هستند افزود: همچنین 60 درصد زندانیان ما بین 18 تا 39 سال سن دارند.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 86 درصد زندانیان استان محکوم و 74 درصد زندانیان مواد مخدر هستند بیان کرد: متأسفانه 13 درصد زندانیان ما سرقت هستند.

هاشمی با بیان اینکه 4 درصد زندانیان ما بی سواد محض هستند تصریح کرد: همچنین 21 درصد زندانیان ابتدایی، 44 درصد راهنمایی، 9 درصد دبیرستان، 17 درصد دیپلم و مابقی بالای دیپلم هستند.

وی از وجود 7 مرکز در خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: همه مراکز ما به غیر از طبس خارج از شهرها هستند که یکی از اولویت های اصلی سازمان زندان ها نیز خروج زندان ها از داخل شهر ها بود و امید است زندان طبس را که در دست ساخت است به زودی به اتمام برسد.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه ای که برای هر زندانی در زندان های استان داریم 14 متر مربع برای هر زندانی است که نسبت کشور جزو ادارات برتر کشور است.

هاشمی با بیان اینکه با افتتاح زندان طبس سرانه هر زندانی از 14 متر مربع هم بالاتر می رود اظهار داشت: در حال حاضر 178 نفر زندانی مختص جرم غیر عمد در زندان های استان وجود دارد که 175 نفر مرد و 3 نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال امسال تاکنون 18 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد با مبلغ بیش از 2 میلیارد تومان بدهی از زندان های استان آزاد شدند افزود: چشم انداز ما این است که تا پایان امسال بتوانیم 110 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد استان را که بالغ بر 10 میلیارد تومان بدهکار هستند را آزاد کنیم.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با بیان اینکه در زندان های استان 30 درصد زندانیان استان مشغول به کار هستند گفت: در این راستا دستگاه های متولی باید در جهت اشتغال زندانیان ورود پیدا کنند.

هاشمی با بیان اینکه از مهر ماه 96 شورای حل اختلاف در زندان مرکزی تاسیس شد اظهار داشت: از مهرماه 96 تاکنون 91 پرونده در شورای حل اختلاف زندان مطرح شده است که 30 پرونده له توافق انجامیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 263 نفر با گذشت شاکی از زندان آزاد شدند خاطرنشان کرد: در سال گذشته 722 نفر مشمول عفو قرار گرفتند که منجر به تخفیف و مجازات شد و 65 نفر منجر به آزادی شد.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با بیان اینکه در 3 ماهه امسال یک هزار و 551 نفر وارد زندان های استان شدند که 526 نفر آنان آزاد شدند گفت: 3 هزار و 850 مورد مرخصی رفتند.

هاشمی اظهار داشت: در لیالی قدر و عید سعید فطر بخشنامه ای از طرف ریاست قوه قضاییه صادر شد که زندانیانی که شرایط کافی را دارند از مرخصی 15 تا 30 روزه استفاده کنند که در این راستا یک هزار و 40 نفر از این بخشنامه استفاده کردند.

وی با بیان اینکه در این راستا 158 نفر منجر به آزادی شد خاطرنشان کرد: در زمینه سلامت جسم و روح زندانی 49 نفر کادر درمانی در زندان های استان داریم که این افراد در سال 96، 14 هزار مورد ویزیت عمومی انجام دادند و همچنین در 3 ماهه نخست سال 3 هزار و 500 مورد ویزیت عمومی انجام دادند.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی گفت: در سال 96، یک هزار و 50 نفر را تحت درمان نگه دارنده قرار دادیم و در 3 ماهه ابتدای سال نیز 421 نفر را در بخش mmt مورد درمان نگه دارنده قرار دادیم.

هاشمی با اشاره به بحث اشتغال و حرفه آموزی زندانیان یادآور شد: در سال گذشته 153 دوره آموزشی برگزار و 3 هزار و 27 زندانی در آزمون شرکت کردند که 2 هزار و 719 نفر موفق به اخذ گواهینامه فنی شدند.

وی از وجود 852 زندانی مولد و 651 زندانی غیر مولد در سال گذشته در زندان های استان خبر داد و تصریح کرد: همچنین سال گذشته 12 کانون فرهنگی هنری مساجد را در نمازخانه های زندان های استان افتتاح کردیم.

مدیرکل زندان های خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 308 خانواده تحت پوشش 5 انجمن حمایت زندان ها در استان هستند بیان کرد: این خانواده ها 2 هزار و 729 فرزند دارند که در مدارس استان درس می خوانند و اگر مورد توجه قرار نگیرند متاسفانه در آینده شاهد ورود این عزیزان له زندان خواهیم بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در بحث مراقبت های بعد از خروج از زندان نیز مددکاران اجتماعی ما در سطح استان در سال 96، 73 هزار و 634 مورد خدمت را برای زندانیان ما انجام دادند.

وی تصریح کرد: درسال گذشته توانستیم به 97 نفر از زندانیان آزاد شده استان یک میلیارد و 291 میلیون تومان وام بدهیم و همه این افراد برگشتی به درون زندان نداشتند.

انتهای پیام/ش

نظر شما