شناسهٔ خبر: 26242592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

رشد ۵۶ درصدی خانه‌های خالی در ۵ سال

قانون مالیات بر خانه‌های خالی کی اجرا می‌شود؟

در یک سال اخیر رشد قیمت مسکن بسیار چشمگیر بوده است و احتمال بازگشت سفته بازان به این بازار افزایش یافته است. این در حالی است که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی که به عنوان راهکاری برای جلوگیری از احتکار مسکن و افزایش قیمت آن در نظر گرفته شده بود همچنان در هاله ای از ابهام است.

صاحب‌خبر -

قانون مالیات بر خانه های خالی کی اجرا می شود؟در یک سال اخیر رشد قیمت مسکن بسیار چشمگیر بوده است و احتمال بازگشت سفته بازان به این بازار افزایش یافته است. این در حالی است که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی که به عنوان راهکاری برای جلوگیری از احتکار مسکن و افزایش قیمت آن در نظر گرفته شده بود همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال گذشته و مطابق با گزارش های بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران، قیمت مسکن و اجاره به شدت افزایش یافته است. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون معاملات مسکن در شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران به 59.8 میلیون ریال رسیده که این میزان نسبت به ماه مشابه سال قبل رشدی 34.8 درصدی داشته است. همچنین در همین گزارش عنوان شده که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11 و 9.6 درصد رشد داشته است.

این افزایش قیمت در بخش مسکن باعث شده است تا احتمال بازگشت سفته بازان به این بازار و همچنین احتمال احتکار مسکن افزایش یابد. وقتی به آمارهای خانه های خالی در 5 سال اخیر نگاه می کنیم این احتمال احتکار مسکن بیشتر قوت می گیرد چرا که طبق آمار مرکز آمار ایران تعداد خانه های خالی از یک میلیون و 663 هزار و 412 واحد در سال 90 به دو میلیون و 587 هزار و 706 واحد در سال 95 رسیده است. یعنی تعداد خانه های خالی در عرض 5 سال حدود 56 درصد رشد داشته است.

مجلس برای جلوگیری از نابسامان شدن اوضاع بازار مسکن و به منظور مبارزه با احتکار مسکن و کاهش قیمت آن، سال هاست که قانون مالیات بر خانه های خالی را تصویب نموده است اما همچنان اجرای این قانون در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

هنگامی که در اواخر سال 96 و طی مصاحبه ای که توسط خبرگزاری فارس ترتیب داده شده بود، از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیرامون اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی پرسیده شد وی پاسخ داد که وزارت راه و شهرسازی در حال تعقیب دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه است اما اجرای این برنامه مستلزم فراهم شدن برخی زیرساخت هاست که این سیاست را به برنامه ای زمان بر تبدیل کرده است. آخوندی افزود: به هر حال این موضوع از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال پیگیری است و اقدامات آن در حال انجام است تا به محض فراهم شدن امکانات و زیرساخت های مورد نیاز عملیاتی شود.

با این مصاحبه آخوندی به نظر می رسد که نباید امید داشت که مالیات بر خانه های خالی از سکنه به این زودی ها اجرایی شود اما پیشنهاد این است که دولتمردان هر چه سریعتر این قانون را به مرحله اجرا درآورند چرا که هم اکنون، پول های سرگردانی که به دلیل کاهش نرخ سود بانکی از شهریور ماه سال گذشته از بانک ها خارج شده اند هر روز به یک بازار وارد می شوند و نظم آن بازار را به هم می ریزند. چه بسی در آینده ای نه چندان دور این پول ها به بخش مسکن وارد شوند و قیمت مسکن را غیرقابل کنترل نمایند.

برچسب‌ها:

نظر شما