شناسهٔ خبر: 26242507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بازنشسته دانشگاه خوارزمی:

۲۵۰ بیت از اشعار مولانا درباره بایزید بسطامی سروده شده است

شاهرود- بازنشسته دانشگاه خوارزمی بابیان اینکه مولانا، بایزید بسطامی را در صدر همه عرفا قرار می‌دهد، گفت: ۲۵۰ بیت از اشعار مولانا درباره بایزید بسطامی سروده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجدالدین کیوانی ظهر پنج‌شنبه در ارائه پنل علمی در همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان به میزبانی شهر بسطام بابیان اینکه در مجله مولانا رومی با همکاری دانشگاه انگلستان و قبرس که در موسسه میراث مکتوب به چاپ می‌رسد حضور بایزید بسطامی در اشعار مولانا موردبررسی قرارگرفته است، ابراز داشت: ۲۵۰ بیت از اشعار مولانا درباره بایزید بسطامی است و مولانا او را در صدر همه عرفا قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه سنخیت فکری و عرفانی بین مولانا و بایزید باعث می‌شود که او بیش از همه به بایزید توجه داشته باشد، افزود: در هر دو بزرگوار توجه به مکتب خراسانی و عشق عارفانه وجود داشته است و از سوی دیگر در اشعار مولانا و بایزید پارادوکس و تناقض‌گویی به چشم می‌خورد.

مترجم کتاب پله‌پله تا ملاقات خدا بابیان اینکه بایزید بسطامی در زمان حیات خود دارای شخصیت کاریزماتیک بوده است، ابراز داشت: این سبک و سیاق از زمان حیات وی تا زمان مولانا در وجود او بوده است که این افتخاری برای ما محسوب می‌شود که نویسندگان و محققان بیان می‌کنند که مولانا در پنج قصه از کتاب خود اختصاصاً به بایزید پرداخته است.

کیوانی در ادامه تصریح کرد: قصه‌های مطرح‌شده منصوب به بایزید مطابق با گرایش‌های فکری او است که در تذکره الاولیا با تغییراتی این مباحث بیان می‌شود که درواقع هرکدام از این قصه‌ها بایزید را در مقام خاصی ازجمله سالک راه، معلم و استاد و عالم  قرار می‌دهد.

در این همایش کتاب دستور الجمهور تألیف احمد بن الحسین بن شیخ خرقانی با کوشش محمدتقی دانش‌پژوه  و ایرج افشار رونمایی شد.

اهدای نشان قونیه توسط نواده مولانا به نوازنده نی شاهو عندلیبی و معرفی یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار شهر بسطام در قرون گذشته ازجمله حواشی این مراسم بود.

نظر شما