شناسهٔ خبر: 26241368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی خبر داد:

پیش‌بینی آزادی ۱۱۰ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی تا پایان امسال

خبرگزاری شبستان: مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۶۰ درصد از زندانیان استان سن ۱۸ تا ۳۹ سال دارند که باید برای این نیروهای فعال و جوان جامعه چاره اندیشی شود، افزود: پیش‌بینی می شود تا پایان سال ۱۱۰ زندانی جرائم غیر عمد استان آزاد شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان بیرجند، علی هاشمی امروز (31 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به اینکه جرم 74 درصد زندانیان استان مربوط به مواد مخدر است، اظهار کرد: دومین جرم در زندان های استان با 13 درصد مربوط به سرقت است.

 

وی با بیان اینکه 93 درصد زندانیان خراسان جنوبی مرد و مابقی زن هستند، افزود: 60 درصد زندانیان استان سن 18 تا 39 دارند و این نشان می‌دهد که متاسفانه نیروهای فعال جامعه گرفتار حبس است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

 

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه 4 درصد زندانیان استان بی سواد هستند، گفت: 21 درصد در سطح سواد ابتدایی، 44 درصد راهنمایی، 9 درصد دبیرستانی و 17 درصد دیپلم و مابقی بالای دیپلم هستند.

 

هاشمی با تاکید بر اینکه 178 زندانی مختص جرائم غیر عمد در استان وجود دارند، ادامه داد: در سال گذشته تعداد 109 زندانی جرائم غیر عمد با بدهی 9 میلیارد و 600 میلیون تومان آزاد شدند.

 

به گفته وی از ابتدای امسال نیز تعداد 18 زندانی جرائم غیر عمد با مبلغ 2 میلیارد تومان تومان بدهی از زندان آزاد شدند و پیش بینی می شود تا پایان سال 110 زندانی جرائم غیر عمد با بدهی 10 میلیارد تومانی از زندان آزاد شوند.

 

هاشمی یادآور شد: در جشن گلریزان امسال در خراسان جنوبی 362 میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد جمع آوری شد که نسبت به سال قبل 19 درصد افزاش داشته است.

 

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد: از مهرماه سال گذشته شورای حل اختلاف در زندان مرکزی بیرجند تأسیس شد که تاکنون 91 پرونده در آن مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد 30 پرونده به توافق منجر شده است.

 

هاشمی با اشاره به اینکه 722 زندانی سال گذشته مورد عفو قرار گرفتند که در مجازاتشان تخفیف داده شد و با این اقدام 65 نفر از زندان آزاد شدند، گفت: سال گذشته 55 هزار و 812 زندانی از مرخصی استفاده کردند.

 

وی با بیان اینکه در سه ماهه امسال یک هزار و 551 نفر وارد زندان های استان شدند که تاکنون 526 نفر از آنان آزاد شدند، عنوان کرد: در شب های لیالی قدر و عید فطر سال جاری یک هزار و 40 نفر از بخش‌نامه مرخصی برای این ایام استفاده کردند.

 

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی با اشاره به راه اندازی نهضت قرآنی در زندان های استان، گفت: در حال حاضر 12 کانون فرهنگی هنری در سطح زندان های استان راه اندازی شده و نماز جماعت نیز با حضور 26 روحانی به صورت سه وعده در زندان های استان اقامه می‌شود.

 

هاشمی، اجرای دوره های اشتغال و حرفه آموزی را یکی دیگر از فعالیت های زندان های استان عنوان کرد و گفت: سال گذشته 153 دوره آموزشی فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و صنایع دستی در سطح زندان های استان برگزار شده که 3 هزار و 27 نفر در ازمون های این دوره ها شرکت کرده اند.

 

وی ادامه داد: 2 هزار و 719 نفر از زندانیان نیز موفق به اخد گواهینامه از فنی و حرفه ای شده اند.

 

مدیرکل زندان‌های خراسان‌جنوبی همچنین از ایجاد اشتغال مولد برای 852 نفر از زندانیان استان طی سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین در این مدت برای 651 نفر اشتغال غیر مولد ایجاد شده است.

 

هاشمی با بیان اینکه 147 زندانی سواد آموز در استان وجود دارد، افزود: در حال حاضر 878 حافظ قرآن یک تا سه جزء قرآن داریم.

 

به گفته وی سرانه هر زندانی در خراسان‌جنوبی 14 متر مربع است و دلیل اهمیت افزایش این سرانه این است که اگر فضای فیزیکی مناسب در اختیار زندانی وجود نداشته باشد اصلاح و تربیت زندانی نیز با مشکل رو به رو می شوند.

 

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی بر مراقبت‌های بعد از خروج تاکید کرد و گفت: سال گذشته به 97 زندانی آزاد شده یک میلیارد و 291 میلیون تومان تسهیلات عطاء شده است.

 

 

نظر شما