شناسهٔ خبر: 26240837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز خراسان رضوی برگزار شد

گروه اجتماعی- بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز خراسان رضوی در مشهد با رونمایی از تمبر یادبود بیستمین سالگرد مجمع خیران مدرسه‌ساز رونمایی و بر لزوم توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در جهت حل مشکل اشتغال تأکید شد.

صاحب‌خبر -

بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز خراسان رضوی برگزار شد/تأکید بر لزوم توجه به رشته‌های فنی و‌حرفه‌ای برای حل مشکل اشتغال
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بیستمین جشنواره خیران مدرسه‌‌ساز خراسان رضوی، صبح امروز، 31 خردادماه با حضور مسئولان استانی و خیران در تالار این هیثم پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار شد.
جاسم حسین‌پور، مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی ضمن بیان خیرمقدم، تشکر از خیران و دست اندرکاران برگزاری این مراسم و گرامیداشت یاد خیران درگذشته، اظهار کرد: جشن خیران مدرسه ساز که امروز در حال برگزاری است، جشن احسان و نیکوکاری، جشن توفیق خدمت به نظام تعلیم و تربیت، جشن همکاری در کار خیر و عمل صالح و جشن توفیق مبارزه با نادانی و گمراهی است.
حسین‌پور اضافه کرد: امیدواریم با تلاش خیران، مدرسه‌سازی کشورمان، بتواند الگوی همه دنیا در این کار خیر قرار گیرد.
محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ضمن ابراز احترام به خیران و ابلاغ سلام استاندار خراسان رضوی به آنان، بیان کرد: به علت اینکه مراسم دیگری پیش از این مراسم هماهنگ شده بود، ایشان نتوانستند حضور پیدا کنند و خواستند که سلام‌شان را به شما خیران برسانم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به أفت مدرسه‌سازی در استان خراسان رضوی در مدت اخیر، توضیح داد: این مطلب را از آقای خدابنده، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی شنیدم اما جدا از علت‌های اقتصادی، به نظر افت کارهای خیر در این حوزه با افزایش خیریه‌ها در بخش‌های دیگری مانند دانشگاه‌ها، بهداشت و ... همراه بوده است و خیران در مدت اخیر به این حوزه‌ها بیشتر ورود پیدا کرده‌اند.

ردیف ویژه برای تجهیز مدارس در بودجه سال 97

نوروزیان در همین راستا به بند میم تبصره پنجم قانون بودجه مبنی بر تکلیف دولت نسبت به تجهیز مدارس اشاره کرد و افزود: دولت مکلف شده است تا 10 هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی را برای تجهیز مراکز آموزشی تخصیص دهد که برای خراسان رضوی فرصت مناسبی است و لازم است مسئولان استانی در این مورد پیگیری‌های لازم را داشته باشند.
وی با اظهار این مطلب که ما در استان رضوی به لحاظ کمیت مدارس با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: بنابراین توسعه فضاهای فیزیکی بسیار مهم است اما در کنار آن باید به تجهیز مدارس موجود نیز توجه شود.
در ادامه قاسم‌علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: این جشنواره با هدف رشد و تقدیر از خیران مدرسه ساز جوان و قدیمی برگزار شده است.
ضمن تقدیر از خیران مدرسه ساز تأکید کرد: باید از کسانی که کار خیری انجام می‌دهند تقدیر شود تا جوانان و نسل‌های آینده نیز به این سمت گرایش داشته باشند و روند کار خیر ادامه پیدا کند.
270 پروژه به ارزش 930 میلیارد ریال توسط خیران در خراسان رضوی در حال ساخت است
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با ارائه گزارشی از تعداد مراکز آموزشی که توسط خیران در حال ساخت است، بیان کرد: در حال حاضر 270 پروژه توسط خیران در حال ساخت است که از این تعداد، 175 مورد مدرسه و 95 مورد دارالقرآن، نمازخانه، کارگاه، سالن ورزشی و ... است که ارزش آن‌ها به 930 میلیارد ریال می‌رسد.
وی با اشاره به سرانه 5.2 متر فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در کشور و فاصله خراسان رضوی با این میانگین کشوری، اظهار کرد: با وجود آنکه سهم مشارکت خیران در امور آموزشی خراسان رضوی 40 درصد است و 10 درصد بیش از میانگین کشور به شمار می‌رود، میانگین فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در استان 4.2 متر است که با میانگین کشوری فاصله دارد که در این بخش نیازمند نقش آفرینی خیران هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اعلام این مطلب که سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در حاشیه شهر مشهد کمتر از دو متر است، ادامه داد: به علت مهاجرت‌های بی‌رویه و افزایش جمعیت کلاس‌ها در این مناطق برخی به صورت مختلط و با بیش 40 نفر دانش‌آموز برگزار می‌شود.
وی با تأکید به اهمیت ساخت کلاس‌های درس، ادامه داد: البته برای تکمیل فرآیند آموزش به سالن ورزشی، نمازخانه، کارگاه و ... هم نیاز داریم که همت خیران را می‌طلبد.
در این مراسم، غلام‌علی رأفتی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی با اشاره به کمبود فضای آموزشی مناسب در برخی مناطق شهر مشهد و خراسان رضوی، اظهار کرد: مدرسه‌ سازی باید همیشه استمرار داشته باشد تا وقتی مدارس قدیمی از رده خارج می‌شوند، مدارس جدیدی ساخته شوند.
وی با اعلام افزایش مشارکت خیران در مدرسه سازی، ابراز کرد: آمار خیران و کمک‌های ریالی آنان با وجود مشکلات اقتصادی رو به افزایش است که جای خوشحالی دارد.
رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی همچنین از مسئولان خواست تا قدر خیران را بدانند و در تکمیل پروژه‌های ناتمام آنان همکاری داشته باشند.

دستور رهبر انقلاب نسبت به ساخت مدارس و تخصیص اعتبار برای این منطور

در بخش دیگری از مراسم، حبیب‌الله بور بور، مؤسس مجمع خیران مدرسه ساز کشور با اشاره به انگیزه فعالیتش در امر مدرسه سازی، با اشاره به دیداری با رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: 21 سال پیش من حضور ایشان رفتم و راجع به کمبود مدرسه گزارشی ارائه کردم؛ ایشان گفتند من سفارش شما را به دولت می‌کنم تا اعتبارات را برای شما افزایش دهند؛ کمک‌هایی که با دستور ایشان توسط دولت انجام شد، به سه هزار میلیارد تومان رسید.
وی در همین راستا اضافه کرد: ایشان همچنین به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دستور دادند که 1000 مدرسه بسازد که این ساخت‌وسازها هم‌چنان ادامه دارد و با دستور ایشان، مجلس شورای اسلامی چهار میلیارد دلار از ذخایر ارزی را برای ساخت مدرسه به مجمع مدرسه سازان پرداخت کرد.
بور بور، با تأکید به لزوم تعمیر و بازسازی مدارس و ساخت مدارس جدید، اظهار کرد: اگر خیران ما 10برابر هم شوند، باز هم به خیران بیشتری نیاز داریم.
حمید مستشاری، رئیس مجمع خیران فنی و‌حرفه‌ی خراسان رضوی نیز به لزوم توجه ساخت هنرستان از سوی خیران و مسئولان در جهت حل مشکل اشتغال تأکید کرد.

گلایه مهمان ویژه مراسم

خدیجه نیزاری، رئیس ستاد بانوان خیر مدرسه ساز کشور و مشاور رئیس ستاد نوسازی مدارس کشور، با ابلاغ سلام مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: پنج هزار و دویست بانوی خیر در امر خیر مدرسه سازی فعال هستند که ۳۷۷ نفر آنان در خراسان رضوی فعالیت دارند.

وی که مهمان ویژه این مراسم بود و نامش در سین برنامه نیز آمده بود، با ابراز گلایه از عدم دعوتش برای سخنرانی، اضافه کرد: متأسفانه فعالیت‌های بانوان آن‌طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. من در اعتراض به عدم لحاظ وقت برای سخنرانی نماینده بانوان خیر مدرسه ساز و برای دفاع از حقوق بانوان صحبتم را ادامه نمی‌دهم.

در این مراسم، مصاحبه‌هایی به صورت زنده با برخی خیران مدرسه ساز نیز صورت گرفت. هایده گرجیان، یکی از خیران حاضر در این مراسم درباره تأثیر توجه به حلال و حرام بودن، ابراز کرد: تا پول انسان حلال نباشد، دستش به کار خیر نمی رود.
این خیر مدرسه ساز با اشاره به اهمیت توجه به تحصیل دانش‌آموزان، ابراز کرد: اگر بخواهیم کشور فرهیخته‌ای داشته باشیم باید به این حوزه توجه کنیم.
وی با بیان اینکه برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان نیازی به صرف هزینه‌های زیاد نیست، ادامه داد: برخی مدارس نیاز به تعمیر دارند؛ به عنوان نمونه اگر بخواهیم زمینه را برای توجه بیشتر به نماز در مدارس فراهم کنیم باید به کیفیت سرویس‌های بهداشتی توجه شود و این مکان‌ها تعمیر شوند چراکه طهارت مقدمه نماز است.
لزوم توجه به ارتقای سطح علمی معلمان و ایجاد مراکزی سالم برای گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز برخی دیگر از مواردی بود که این خیر مدرسه ساز به آن‌ها تأکید کرد.
سید رضا حسینی، 45ساله درباره نقطه آغاز کارهای خیرش در حوزه مدرسه سازی، ابراز کرد: شماره ناشناسی با من تماس گرفت و خبر داد که سقف مدرسه‌ای قدیمی در نیشابور تخریب شده؛ وقتی برای دیدن مدرسه به آنجا رفتم، مدیر مدرسه به بچه‌ها گفت: بچه‌ها سقف مدرسه‌تان دارد درست می‌شود؛ برق شادی‌ای که در چشمان آن دانش آموزان بعد از شنیدن این خبر دیدم، باعث شد که من برای تعمیر مدرسه و ادامه فعالیت در حوزه مدرسه سازی انرژی بگیریم و الان از خیران مدرسه ساز باشم.
احمد محمدی، یکی دیگر از خیران نیز ابراز کرد: بهترین لذت من این است که مدرسه بسازم و در حیاط آن مدرسه با بچه‌ها بازی کنم.
این خیر مدرسه ساز بیان کرد: کسانی که وارد کار خیر شوند، به زودی نتیجه‌اش را می‌بینند. امیدواریم برنامه‌هایی اجرا شود که دانش‌آموزانی که در مدارس خیریه درس می‌خوانند، خودشان هم در آینده مدرسه سازی را ادامه دهند.
عثمان محمدپرست، پیشکسوت موسیقی آیینی که تاکنون ساخت 920 مدرسه را در کارنامه‌اش دارد، ابراز کرد: من خدمتگزار مردم هستم اما از مسئولان شاکی ام که چرا از هنرمندی که می‌خواهد به کشورش خدمت کند، استقبال نمی‌کنند؟

یادآور می‌شود، رونمایی از تمبر بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز خراسان رضوی و اجرای موسیقی زنده از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. کیک تولد بیستمین سالگرد تأسیس مجمع خیران مدرسه ساز خراسان رضوی نیز به مؤسسه خیریه خانه فرشتگان، بزرگ‌ترین مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست ارسال شد.

نظر شما