شناسهٔ خبر: 26240657 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

توسعه آبخیزداری اولویت اصلی کشور در مدیریت آب است

راضی نوری نماینده مردم خوزستان با اشاره به اهمیت آبخیزداری در مدیریت آب و برون رفت از بحران در این زمینه گفت: توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری باید در اولویت کنترل منابع آبی کشور قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

سید راضی نوری نماینده مردم استان خوزستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز به بیان دلایل و راهکارهای مقابله با کم آبی در کشور پرداخت.

نوری گفت: ایران کشوری نیمه خشک است که با چالش های عمده ای در زمینه کم آبی روبروست؛ در نتیجه باید با برنامه ریزی دقیق و همکاری مردم و دولت در همه زمینه ها در صدد رفع کم آبی و مدیریت آب برآییم.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون بسیاری از تالاب ها و دریاچه های ما خشک شده اند و بسیاری از شهرهای کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند که علت این امر را باید در عدم نظارت و پیگیری و مدیریت مستمر و موثر آن جستجو کرد، البته نباید از نقش سدسازی ها و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی غافل ماند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به نظر من ابتدا باید چاه های مجاز و غیر مجاز را شناسایی می کردیم تا آنهایی که مجوز دارند هوشمند شوند و آنهایی که غیرمجاز هستند سازماندهی شوند.

توسعه آبخیزداری به افزایش آب ذخیره کشور منجر می شود

وی ادامه داد: ما اگر آبخیزداری و آبخوان داری را مدنظر قرار بدهیم، قطعا ذخیره آب کشور بیشتر می شود؛ به همین دلیل باید برای بهره وری درست و بهینه از منابع آبی راهکاری برای مهار سیلاب ها و کنترل آبهای روان پیدا کنیم.

نماینده مردم شوش گفت: اولویت قائل شدن برای آبخیزداری سبب می شود بتوانیم آب های روانی که از مرز کشورمان وارد کشورهای دیگر می شود را کنترل کنیم.

آبخیزداری، سازماندهی چاه های آب و الگوی کشت راهکار حل مشکل کم آبی

راضی نوری در جمع بندی سخنان خود گفت: مهمترین بخش در بحث مدیریت آب، کشاورزی است؛ باید با افزایش بهره وری مصرف را در این بخش کاهش دهیم. سپس تا می توانیم نزولات آسمانی را به وسیله آبخیزداری و آبخوان داری ذخیره کنیم و بعد با هوشمند کردن چاه های آب و سهمیه بندی کردن آنان و توجه جدی به الگوی کشت بتوانیم بحران کم آبی را در کشور کنترل کنیم.

نظر شما