شناسهٔ خبر: 26240396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آذربایجان غربی کمترین آمار جرم‌خیزی ایران را دارد

R41361/P1377/S6,48/CT11

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از رتبه قابل توجه این استان در پایین بودن جرم خیزی در بین استان‌های کشور خبر داد و گفت: آذربایجان غربی در انتهای جدول جرم خیزی کشور در جایگاه سی‌ام قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، توکل حیدری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و با گرامیداشت یاد و خاطره 72 شهید قضایی به ویژه آیت الله دکتر بهشتی اظهار داشت: آن فقید بنیانگذار حکم قصاص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود و آن زمان منافقین و ملی‌گراها در کنار دیگر دشمنان ایران خیلی تلاش کردند تا جلوی اقدامات شهید بهشتی را بگیرند اما امروز شاهد تأثیرات مثبت اجرای حکم قصاص در بازدارندگی از جرم‌های مختلف هستیم.

وی افزود: قوه قضائیه به دلیل محدودیت‌های قانونی و شرعی از محدودیت در اطلاع رسانی برخوردار است چرا که این قوه حافظ امنیت، حیثیت و آبروی افراد است بنابراین قبل از صدور حکم قطعی نمی‌توانیم در مورد مسائل مختلف کار اطلاع رسانی انجام دهیم.

حیدری گفت: کثرت پرونده در دادگستری‌ها نیز از دیگر عوامل پرکاری این دستگاه است که فرصت انجام امورات مربوط به اطلاع رسانی عمومی را کمتر کرده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی اظهار داشت: هم اینک 380 قاضی در استان آذربایجان غربی مشغول بکار هستند که این تعداد پاسخگوی نیاز قضایی استان نیست.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از جرائم تصریح کرد: حدود 2000 عنوان جرم در قانون وجود دارد که برای آنها مجازات تعیین شده اما 7 تا 10 مورد از آنها کثرت دارند که شامل ضرب‌وجرح و نزاع، توهین و اهانت، مواد مخدر، مسائل مرتبط به تصادفات، سرقت و قاچاق از جمله آنهاست.

حیدری کار پیشگیری از جرم در این جرم‌ها را وظیفه و رویکرد دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرد و گفت: کنترل خشم در تصادفات رانندگی می‌تواند بسیاری از جرم‌های مرتبط را کاهش دهد هم چنانکه همکاری اصناف در نصب دوربین‌های مداربسته می‌تواند به کاهش سرقت‌ها کمک کند ضمن اینکه مدیریت حاشیه نشینی توسط دستگاه‌های مختلف می‌تواند آسیب‌های اجتماعی این مناطق را کاهش داده و منجر به کاهش جرم‌ها شود.

وی افزود: دادگستری آذربایجان غربی در بخش معاونت پیشگیری از جرم سلسله اقدامات گسترده‌ای را در دست اجرا دارد که راه اندازی مراکز مشاوره خانوادگی از جمله آنهاست چراکه اگر خانواده‌ها در مسائل مختلف به درستی راهنمایی شده و مشورت داده شوند حجم وسیعی از مشکلات و پرونده‌ها در سیستم قضایی کاهش داده می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از رتبه قابل توجه این استان در پایین بودن جرم خیزی در بین استان‌های کشور خبر داد و گفت: آذربایجان غربی در انتهای جدول جرم خیزی کشور در جایگاه سی‌ام قرار دارد و این در حالیست که این استان از 967 کیلومتر مرز مشترک و تنوع جمعیتی خاصی برخوردار است.

وی افزود: آذربایجان غربی جزو ده استان کشور در کسب رضایتمندی شهروندان است.

انتهای پیام/ش

نظر شما