شناسهٔ خبر: 26239877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

از چیستی فتنه اخیر تا چگونگی اقدام و عمل

تحلیلی پیرامون حوادث روزهای اخیر

وظیفه اصلی ائمه جماعات و روحانیون در شرایط کنونی، دریافت تحلیل درست از حوادث و بیان و تبیین هوشمندانه ی آن است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد،  چند روزی است بخش هایی از ایران اسلامی از جمله پایتخت کشورمان دستخوش برخی تحرکات و اعتراض ها و آشوب های مشکوک و فتنه انگیز است. تردیدی نیست اعتراضات بسیاری از مردم نجیب و محروم کشورمان در مطالبه ی حقوق  حقه شان به جا و قابل توجه و رسیدگی است. کما اینکه در طی حداقل یک سال گذشته، گروهی زیادی از مالباختگان عزیز با تجمع در مراکز مختلف دولتی و حاکمیتی در تهران و شهرستا نها، خواسته های بر حق خود را از مسئولان مطالبه کردند یا در برخی  نقاط کارگران محروم و صبور، برای مطالبه ی حقوق معوقه ی خود تجمع یا تحصن کردند و همه ی این اعتراضات با کمترین حاشیه و حادثه برگزار شد. لکن از روز 7 دی ماه و درست در آستانه روز نهم دیماه که یادآور حماسه بزرگ ملت ایران در دفع فتنه سهمگین سال 88 است، عده ای فرصت طلب و آشوب خواه با سوء استفاده از بستر به وجود آمده از اعتراضات مردمی، و با طرح شعارهایی بر علیه مقدسات دینی و انقلابی و اهانت به مساجد و حسینیه ها و حوزه های علمیه و پرچم مقدس جمهوری اسلامی و نیز تخریب اماکن عمومی و حمله وحشیانه به مردم و زنان و کودکان، سعی در ایجاد انحراف در طرح مطالبات مردم کرده و خواستند برای اهداف شوم خود و اربابانشان از آب گل آلود ماهی بگیرند. 

 

برای تحلیل بیشتر این حوادث فتنه آلود در چند بخش سخن خواهیم گفت:

 

1- توصیف و قایع اخیر(چیستی فتنه)
2- تبیین وقایع این ایام(چرایی فتنه)
3- تجویز متناسب باشرایط( چگونگی اقدام و عمل)
 
اول- توصیف فتنه اخیر(چیستی)

 

برای توصیف درست هر پدیده از جمله وقایع و حوادثی از این دست لازم است گزارشی کوتاه از اتفاقات به وقوع پیوسته تقدیم شود(دقت در به هم پیوستگی حوادث بسیار راهگشا است).

 

روز پنجشنبه 7/10/96 با فراخوان قبلی، گروهی از معترضان به کاستی های اقتصادی در میدان شهدا تجمع کردند. جمعیتی که با حدود 50 نفر شروع شد و به تدریج حدود صدها نفر بالغ گردید. 

 

گروهی از تظاهر کنندگان با عکس امام و رهبری در تجمع حاضر بودند و شعارهای آنها در اعتراض به گرانی و سوءتدبیر مسئولان و نیز وضعیت معیشتی شان بود. به تدریج با ورود برخی عناصر مشکوک و طرح شعارهایی بر علیه شخصیت های نظام و برخی مقدسات انقلابی و ملی، تظاهرات رنگ خشونت گرفت و به زد و خورد با پلیس انجامید که با تدبیر نسبتاً مناسب پلیس حادثه ی جانی جدی اتفاق نیفتاد، عصر همان روز در برخی شهرهای خراسان رضوی تجمع اعتراضی ادامه یافت.
 
روز جمعه 8 دیماه نیز اعتراضات به برخی از شهرهای کشور( حدود 17 شهر) کشیده شد. اما در عصر روز نهم دیماه- یعنی دقایقی پس از تظاهرات با شکوه مردم انقلابی ایران- و از شامگاه روز شنبه، حوادث آشوبگرانه با خشونت و شدت در حدود 70 شهر کشور در قالب دسته های کوچک 50 تا 100 نفره و در برخی شهرها- مانند برخی مراکز استان ها- با تجمعات چند صد نفره، ادامه یافت که منجر به تخریب اموال عمومی و کشته شدن دو نفر در شهر درود لرستان شد. 

 

روز یکشنبه با اشراف بیشتر نیروهای پلیس و امنیت، تعداد تجمعات کاهش یافت اما در برخی شهرهای کشور از جمله درورد لرستان، تویسرکان در استان همدان، شاهین شهر در استان اصفهان، تحرکات آشوبگرانه علاوه بر اینکه به تخریب اموال عمومی منجر شد، مع الاسف به کشته شدن ده نفر نیز انجامید، روز یکشنبه 96/10/11  این حوادث در برخی شهرها با تعداد محدودتر ادامه یافت و بعید نیست تحرکات مکمل دیگری را در روزهای  آینده شاهد باشیم. 

 

درباره حوادث چند روز اخیر به این نکات دقت شود:

 

1. گسترش به یکباره آشوب ها از 17 شهر به حدود 70 شهر در عرض 24 ساعت حکایت از کار شبکه ای و سازماندهی شده داشته و بیانگر برنامه ریزی دشمن برای بهره گیری از تجمعات در موقعیت مناسب- (البته به زعم       خودشان) می باشد. 

 

2. نفرات حاضر در شهرها که سر پُل ها و لیدرهای تجمعات بوده اند اکثراً از بومیان منطقه نبوده و از مناطق دیگر به شهرستانهای مختلف آمده بودند، به طوریکه مردم آن مناطق و حتی نیروهای امنیتی، در مرحله اول آنان را شناسایی کردند.

 

3. تحرکات آشوبگرانه بر خلاف سال 88 که از تهران شروع شد، این بار از مشهد و سپس قم که 2 شهر مذهبی هستند،  آغاز و به شهرستان های دیگر از جمله تهران کشانده شد. در واقع دشمن برای این فتنه به زعم باطل خود  می خواست  تظاهرات و اعتراضات را از " پیرامون" به " مرکز" بکشاند و مدل تظاهرات سال 57 را تداعی کند.

 

4. شعارهای تند و صریح و نیز پیام های صوتی و تصویری که حاوی اهانت های صریح به ارزش های اسلامی و انقلابی بود، دقیقاً یادآور شعارهای منافقین  و سلطنت طلبان و بهایی بوده و هست. شعارهایی مانند: نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، مرگ بر دیکتاتور، هم اسلام، هم قرآن، هر دو فدای ایران! اقداماتی مانند: حمله به حوزه های علمیه و آتش زدن قرآن، حمله به دفاتر ائمه جمعه، هجوم به پایگاه های بسیج، حمله به بانک ها و مغازه ها و وسائل نقلیه و اموال عمومی، برگرفته از الگوی  آشوب منافقین در 30 خرداد سال 60 و  18 تیر 78 و 30 خرداد 88 بوده و می باشد.

 

5. خشونت های به کار رفته در آشوب های اخیر، به نسبت سال 88 بیشتر بوده و شبیه جنایات گروه های تکفیری در سوریه و عراق و دیگر کشورهاست. به رگبار بستن مردم عادی (در شاهین شهر)، استفاده از سلاح های غیر سازمانی (در درود)، چاقو کشی و حمله با سلاح سرد (در بسیاری از شهرها) رهاسازی ماشین آتش نشانی به سوی مردم(درود) شلیک مستقیم به مأموران(نجف آباد)، نمونه ای از اقدامات داعش گونه این منافقان است.

 

روند حوادث اخیر جای هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که مثلث شوم "غربی- عبری- عربی"، در یک حرکت تبلیغاتی و رسانه ای سازماندهی شده و فراگیر با استفاده از حداکثر رسانه های صوتی و تصویری و مکتوب و حقیقی و مجازی و شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر دست به کار شده است و سعی در صدد گسترش و دامنه دار کردن و طولانی کردن حوادث خشونت بار دارد.

 

بیانیه ها، توئیت ها، تحلیل ها و پست ها ی حقیقی و مجازی رئیس جمهور آمریکا و سران انگلیس و آلمان و کانادا و عربستان سعودی و به ویژه رژیم اشغالگر قدس به همراه خوشحالی زاید الوصف منافقین و سلطنت طلبان و بهایی ها، یادآور فتنه سال 88 است. انتخاب روز 9 دی هم دقیقاً برای تحت الشعاع قراردادن روز بصیرت است.

 

نکته: برای بدست آوردن تصویر روشن تر و توصیف دقیق تر از حوادث اخیر، شما را به مشاهده و مطالعه نظرات و تحلیل های ارکان و ابزار و عناصر مثلث فوق الذکر ضروری است که در رسانه ها قابل دستیابی و پیگیری است.

 

دوم- تبیین فتنه ی این روزها(چرایی)

 

در این بخش(تبیین و چرایی) معمولاً بسترها، ریشه ها، عوامل سرعت بخش و تقویت کننده توجه شده و بیان می شود.

 

ما در فتنه ی اخیر به برخی از علل و عوامل آن اشاره می کنیم. (طبعاً شما نیز در این باره عوامل دیگری را می توانید فهرست کنید)

 

بسترهای شکل گرفته فتنه
 
ذکر این نکته ضروری است که فتنه گران همواره از غفلت ها، نقطه ضعف ها و سوء تدبیرها استفاده می کنند. این سیاست همیشگی شیطان است که همواره از نقطه ضعف درونی انسانها سوءاستفاده کرده و او را مفتون می سازد. چنانچه در فتنه سال 88 یکی از ریشه ها و بسترهای شکل گیری نقطه ضعف های درونی ما بوده است. در حوادث اخیر، می توان به این علت ها اشاره کرد:

 

الف) داخلی 

 

  • نارضایتی و سرگردانی طیف وسیعی از مردم محروم و مستضعف در شرایط افزایش تورم و رکود و گرانی افسار گسیخته؛
  • تعلل بانکها و تعاونی ها و مؤسسات مالی اعتباری در پرداخت مطالبات سپرده گذاران که قشر گسترده ای از آنان از مردم مستضعف هستند؛
  • بروز پدیده های شوم و زشتی چون اختلاس، رشوه خواری و رانت خواری و فیش های نجومی و عدم برخورد قاطع و قدرتمندانه در پیشگیری و رفع آن؛
  • افزایش برخی آسیب های اجتماعی و  فرهنگی از قبیل اعتیاد، طلاق و به خصوص بیکاری؛
  • کم تحرکی برخی مسئولان مؤثر در عرصه اقتصاد در رفع و رجوع مشکلات مردم و فقدان یک راهبرد روشن اقتصادی در مواجهه با تورم ورکود و در نتیجه انباشته شدن معوقات کارگران و کارمندان؛

 

در یک جمله علت العلل مشکلات فوق را در عدم توجه و اهتمام و برنامه ریزی درست در تحقق منویات و هشدارها و سیاست های مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی و فقدان راهبرد مناسب در مواجهه با آسیب های اجتماعی توسط مسئولان دانست. 

 

ب) خارجی:

 

 عصبانیت  و استیصال آمریکا و رژیم صهیونیستی و به ویژه آل سعود خائن، به خاطر شکست های پی در پی در منطقه، موجب تسریع و شتابزدگی دشمن در کلید زدن فتنه شد. برخی از دلایل این عصبانیت و شتاب عبارتند از:

 

  •  علیرغم هزینه هزار میلیارد دلار در چندین سال اخیر به خاطر انزوای ایران اسلامی با تولید فتنه های گوناگون در سوریه، عراق، یمن،  بحرین، لبنان، فلسطین، افغانستان، ترکیه برای قطع نفوذ ایران در منطقه، ایران انقلابی همه توطئه های خلق الساعه و برنامه های پی در پی آنان را پشت سرنهاد.
  • خنثی سازی فتنه سهمگین تکفیر در سوریه و عراق؛
  • خنثی سازی فتنه حریری و حامیانش در لبنان؛
  • خنثی سازی تلاش های عربستان برای جدایی مقاومت اسلامی فلسطین از ایران و محور مقاومت؛
  • خنثی سازی فتنه القاعده و داعش در افغانستان برای هجوم و تهدید ایران؛
  • تأسیس حصار امنیتی بسیار مستحکم در خط مرزی ایران برای جلوگیری از نفوذ عوامل تکفیری( که جز در یک حمله شکست خورده به مجلس، هیچ توفیقی نداشت).
  • عجز از به زانو در آوردن مردم یمن و زمین گیر شدن در این کشور؛
  • شکست در رفراندوم استقلال کردستان عراق؛
  • شکست توطئه علی علا بن صالح؛
  • خارج شدن قطر از ائتلاف با عربستان در عراق و سوریه و یمن؛
  • خارج شدن پاکستان و امارات وسودان از ائتلاف آل سعود در یمن؛
  • شکست در توطئه جدایی ایران از ترکیه- به طوری که در عملیات بوکمال مقاومت اسلامی از توان نیروی زمینی ترکیه هم  استفاده کرد.
  • شکست در به کارگیری کشورهایی چون کویت و عمان بر علیه ایران
  • شکست در جداسازی روسیه از ایران

 

طبیعی است ناکام ماندن مثلث عربی- عبری- غربی علیرغم هزینه میلیاردها دلار و فضا سازی بی نظیر رسانه ای در فروپاشی محور اصلی مقاومت اسلامی، موجب استیصال و عصبانیت آنان شود و در صدد انتقام برآیند و محمد بن سلمان آشکارا بگوید: ما آشوب ها را به  ایران و تهران خواهیم کشاند.
 
 
 
نکته مهم: برداشت ما این است فتنه ی اخیر، برنامه طراحی شده دشمن برای سال 97 و 98 بوده ولی توانمندی ایران اسلامی در تقویت و توسعه مقاومت اسلامی و خنثی سازی هوشمندانه فتنه های آنان، قدرت تحلیل درست و محاسبه دقیق را از استکبار گرفته و آنان را دچار حماقتی مجدد کرده است، عجله و شتاب دشمن و مزدوران داخلی شان حمایت از این شتاب زدگی احمقانه و فتنه انگیزی ناشیانه دارد. 

 

 

عوامل تقویت کننده  و سرعت دهنده ی فتنه

 

1.در بین عوامل تقویت کننده و سرعت دهنده ی فتنه، به کارگیری ابزار رسانه و طراحی های هماهنگ امپراطوری رسانه ای در آسان سازی فراخوان های متعد، نقش اول را دارد. حقیقت این است که ما همگی باید در عرصه تقویت سواد رسانه ای ونوع مواجهه هوشمندانه با این ابزار نو پدید، مجهزتر از همیشه باشیم و در عرصه ی هجوم و دفاع، بتوانیم به موقع و به هنگام و درست و صحیح اقدام نماییم. نقش صدا و سیما و رسانه های سراسری در چنین شرایطی اهمیت دوچندان دارد و باید مطالبه شود.

 

بی تردید یکی از مهارت های لازم و بایسته در مدیریت فرهنگی و تربیتی به ویژه در مدیریت پایگاه مسجد، آشنایی درست و هوشمندانه با فضای مجازی است که باید با همه ی وجود خلاء آن را احساس کنیم و برای رفع آن اقدام نماییم.

 

2. از جمله ی عوامل تقویت کننده، عدم بهره مندی از اخبار صحیح، به سرعت تحت تأثیر فضای غالب قرار گرفتن (و به اصطلاح جو زده شدن)، عدم مراجعه به منابع مطمئن و خیرخواه خبری و تحلیلی، می باشد که این روزها مشکلات پدید آمده از دامن این معظل هستیم.

 

3. تحلیل های یک سویه، جانبدارانه، جناحی که چشم و گوش تحلیل درست را بسته و راه تحلیل منصفانه را می بندد.

 

نکته مهم: دراینجا این نکته را باید یادآور شویم که در شرایط فراز و فرود ابرهای فتنه، یک اقدام خطرناک این است که در سر و صداهای موجود دنبال ریشه یابی و مقصریابی های نادرست و نابهنگام باشیم. اینجاست که به همه عزیزان توصیه می کنیم اولاً در شمارش عوامل فتنه وزن و سهم هر کدام را در نظر بگیرند. ثانیاً در میان انتقادات به دولت و مجلس و قوه قضائیه از راهبرد" نقد منصفانه" غفلت نورزند. طبیعی است در فرصت پس از فروکش ساختن فتنه، باید به ارزیابی و آسیب شناسی پرداخت. 

 

4. از جملع عوامل تسریع کننده و شعله ور سازی فتنه که بسیار مهم است سوء استفاده ی دشمن از گسل های قومیتی و زبانی و فرهنگی است. کشور ما به خاطر بهره مندی از خرده فرهنگ های متنوع- علیرغم این که فرصت های طلایی ای هستند- هر از چند گاهی به خاطر برخی بی تدبیری ها و نا آگاهی برخی از مسئولان و مردم و اصحاب رسانه، گرفتار آن می شود. از این رو باید همگان را از برجسته کردن تعصبات قومی و زبانی و فرهنگی و اختلافات قدیمی برحذر ساخت.

 

5. از دیگر علل شعله ورسازی فتنه، برخورد و مواجهه غیر هوشمندانه ی نیروهای امنیتی و انقلابی است. البته در روزهای اخیر نیز برخورد منطقی و هوشمندانه داشته اند و امیدواریم این روند مناسب ادامه یابد. همین جا باید به طور خاص از عزیزان نیروی انتطامی استان تهران، سپاه محمدرسول الله(ص) و سیدالشهدا(ع) و اطلاعات تشکر کنیم.
 
نکته مهم: در این باره، پرهیز از هرگونه حرکت و اقدام خودسرانه و بدون هماهنگی نیروهای دلسوز و حاضر در صحنه حزب الهی و انقلابی است. هرگونه حرکت بدون هماهنگی و بدون نقشه منسجم، خلاف منافع و مصالح ملی و موجب سوءاستفاده دشمنان است. چنانچه در سال 88 در مواردی شاهد آن بودیم که موجبات رنجش خاطر مقام معظم رهبری را فراهم آورد. 
 
سوم- تجویز و چگونگی مواجهه با فتنه

 

در بخش تجویز(توصیه هایی برای مواجهه بهتر) باید به این نکته دقت کرد که در عرصه های خطر و فتنه، شعار انسان مؤمن و مجاهد و انقلابی، "چه می شود؟" نیست. شعار همه ما باید "چه کار باید کرد" باشد. با این نگاه است که می توانیم برای خودمان سهم مؤثر قائل باشیم و صرفاً تماشاگران منفعل و نگران صحنه نباشیم.

 

در این باره و با نگاه فوق چند نکته گفتنی است:

 

1. وظیفه اصلی ائمه جماعات و روحانیون در شرایط کنونی، دریافت تحلیل درست از حوادث و بیان و تبیین هوشمندانه ی آن است. بسیاری از ما در بیان ریشه های فتنه، وزن عوامل مختلف را به درستی نسنجیده و دچار اصلی- فرعی کردن در تحلیل می شویم. در واقع (با توجه به عوامل پیشگفته در سرعت بخشی به فتنه) می باید تحلیل درست ارائه کنیم. و در زودون غبارهای شبهه و فتنه تلاش کنیم. 

 

در این راستا این نکته گفتنی است که صرف بیان اخبار و حوادث و بولتن های محرمانه، بدون در نظر گرفتن شرایط مخاطب و بدون ارائه تحلیل متناسب آسیب زاست. 

 

2. توجه دادن همگان به توصیه های گذشته و آینده مقام معظم رهبری و تحلیل هایی که در این باره انجام می شود. سایت Khamenei.ir معمولاً ذیل رهنمودهای حضرت آقا، تحلیل های مناسبی را ارائه می کند. 

 

3. در بیان و توصیف حوادث، حتی المقدور  از نام بردن صریح از شخصیت ها و مسئولان پرهیز شود و البته شایسته است سیاست ها و عملکردهای نادرست آنان بر مبنای ملاک ها و معیارهای نقد، بررسی و کند و کاو شود. 
"دفاع واقع بینانه" و "نقد منصفانه" توصیه همیشگی رهبر  حکیم انقلاب اسلامی در مواجهه با دولت ها و مسئولان و مدیران است.  

 

4. پایگاه های بسیج با حضور جوانان مؤمن و انقلابی، بهترین بستر برای حضور و مشارکت جوانان مسجد و محله در مواقع مورد نیاز است. هر نوع اقدام برای مشارکت در صحنه، باید با هماهنگی مردم در این عرصه صورت گیرد و در شرایط کنونی با هماهنگی نواحی و حوزه ها، زمینه حضور فعال تر و با شکوه تر عموم مردم عزیز به ویژه جوانان عزیز انقلابی مان فراهم آید. برگزاری نماز جماعت با شکوه تر، آیین های دعا و نیایش پرجمعیت بهترین رزمایش مذهبی- انقلابی است. 

 

5. با توجه به فتنه انگیزی های دشمن در هدف قراردادن مساجد با حملات  کودکانه و کور، لازم است ائمه محترم جماعات با اتخاذ تدابیر لازم در حفاظت فیزیکی مسجد و تقویت امنیت محیطی مسجد با استفاده از ظرفیت  نیروی انقلابی بسیج اقدام فرمایند.

 

6. چنانچه در مواقعی نیاز به حضور و مشارکت مردم شهرها و مناطق و محلات در راهپیمایی هایی دشمن شکن باشد، انتظار می رود با مواجهه مدبرانه و فعال، شما عزیزان مانند همیشه ی انقلاب اسلامی و همانند نهم دی سال 88  با فراخوان ملی و منطقه ای و با به کارگیری حداکثر ظرفیت برنامه ریزی و تلاش برای جلب مشارکت مردم عزیزمان، پیشگام و پیشتاز باشید. 
 
یادآوری مهم: در سخنرانی ها و تحلیل های روشنگرانه خود رویکرد اصلی در تبیین و مواجهه، توجه همگان به به امنیت کشور و جامعه است. تردیدی نیست که مردم عزیز و صبور و نجیب مان به خاطر مشکلات فراوان اقتصادی با رنج ها و سختی های طاقت فرسایی مواجهند. اعتراضات مردم در ماه های اخیر به خاطر رفاه و آسایش بیشتر خود و خانواده هایشان بوده است. اکنون دشمن با آشوب افکنی های اخیر، دقیقاً امنیت ما را هدف قرار داده است. ما رفاهی را می خواهیم که در بستر امنیت  به دست آید. علت جد اشدن سریع معترضان  و مردم از آشوبگران توجه به همین نکته است. دشمن که از تحرک در "فاز نظامی" در خارج و داخل ناامید شده است، وارد  "فاز امنیتی" شده و می خواهد گران بهاترین ثروت ما پس از ایمان و محبت به اهل بیت و انقلاب اسلامی را هدف قرار دهد. تبیین این موضوع برای عامه ی مردم و برای اذهان شبهه ناک، در تنویر افکار عمومی و جداسازی معترضان از آشوبگران بسیار مؤثر بوده و زمینه ی مشارکت فعال تر آنان را در صحنه را فراهم خواهد کرد. 
 
حرف آخر

 

فتنه همواره تلخ و گزنده و آزار دهنده است. آسیب ها و مخاطراتی را در پی دارد و آثار ناخوشایندی را از خود به جا می گذارد. اما در نگاه دین هم، هرفتنه و بلاء و ابتلاء حکمت و فرصتی را هم در پی دارد، فتنه ها با دو شرط می توانند فرصت های سازنده باشند:
 
  • اول اینکه به هوشمندی و درستی مدیریت شوند.
  • دوم اینکه با درس گیری و عبرت گیری از فتنه ها، برای آینده بهتر توشه برگرفته شود.

 

فتنه ی اخیر یک حرکت شتابزده، بی سر و بدون محور، با هسته ی مرکزی است که به سرعت آشفته شده است. به لطف الهی و عنایات امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، با رهبری رهبر حکیم  و با همراهی مسئولان و حضور بصیرانه مردم مان در صحنه جمع خواهد شد. و انشاءالله مسئولان با عبرت آموزی بیشتر با مجاهدت و تلاش مضاعف و دردمندی بیشتر در خدمت مردم صبور، شکیبا، نجیب و هوشیارمان خواهند بود. انشاء الله تعالی 
 

نظر شما