شناسهٔ خبر: 26239605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاریجانی: بخش هائی از وظایف شهری به شوراها سپرده شود

تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نیاز است بخش‌هایی از وظایف شهری به شوراها داده شود، گفت: حتی اگر بتوان سیطره کارها را به مردم سپرد و دیوان‌سالاری را کاهش داد به نفع کشور است؛ البته این موضوع به گفت‌وگوهای بیشتری احتیاج دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها، این شورا را امتداد نظام قانونگذاری مجلس دانست و گفت: نقش این شوراها در مناطق مختلف کشور اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: شوراها امتداد کار مجلسند؛ لازم است اعضای شوراهای شهر و روستا، کارها را با نگاه واقع‌بینانه و امیدوارانه دنبال کنند زیرا این، نیاز امروز کشور است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید با نگاه مایوسانه کار کرد؛ امروز باید محکم و با نگاه امیدوارانه کارها را دنبال کنیم؛ این تلقی نباید وجود داشته باشد که کسی می‌خواهد جایگاه شوراها را کاهش دهد چون به کار اعضای شوراها آسیب می‌زند.
لاریجانی ادامه داد: به طور حتم از نظرات اعضای شورای عالی استان‌ها برای بررسی طرح‌ها و لوایح مرتبط در کمیسیون‌ها و صحن مجلس استفاده خواهیم کرد.
وی گفت: در این جلسه مطرح شد که برخی طرح‌ها و لایحه های شورای عالی استان‌ها در مجلس بررسی نشده است؛ در توضیح این مطلب باید بدانید رسم بر این است که بعد از هر دوره مجلس، دولت در نامه‌ای لوایحی که برایش اولویت دارد را اعلام می‌کند و مجلس دوباره وارد بررسی آن می‌شود؛ به همین دلیل در نامه‌ای طرح‌های مورد نظرتان را به ما اعلام کنید تا آن را بررسی کنیم.
لاریجانی درباره تامین منابع پایدار برای شوراها و شهرداری‌ها نیز گفت: اعتقاد داریم باید منابع پایدار برای شهرداری‌ها ایجاد شود اما این منابع باید ساختار معقول داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما اکنون با شیطنت‌های آمریکا، با اوضاع عادی در کشور مواجه نیستیم لذا باید در حد تحمل تصمیم‌گیری کرد؛ این اصل باید در نظر گرفته شده و شهرداری‌ها به دنبال تامین منابع برای خود باشند.
وی درباره موضوع سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: هنوز بررسی مجلس درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده تمام نشده است؛ لذا اگر شوراها و شهرداری‌ها پیشنهادهایی دارند اعلام کرده تا آن را لحاظ کنیم.
لاریجانی گفت: تغییر بودجه کار سختی است زیرا ساختار بودجه کشور بیمارگونه است؛ حجم بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی بسیار زیاد است که با تلاطم‌ها سهم بودجه عمرانی بیشتر کاهش پیدا می‌کند، جدا از آن، بخش دیوانی کشور نیز فربه شده و فشار به آبادانی می‌آورد.
وی گفت: سیر تکاملی در اوراق مشارکت می‌تواند در آینده دولت را زمین‌گیر کند زیرا منابع مصرف شده و بازپرداخت هم زمان‌بر است؛ از سویی دیگر صندوق‌های بازنشستگی نیازمند کمک هستند.
رئیس مجلس ادامه داد: امسال تلاش کردیم اتکای صندوق‌ها به بودجه کاهش پیدا کند، به همین ساز و کاری تدوین شد تا سرمایه‌گذاری جدی در صندوق‌های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کارکنان رسمی کشور صورت گیرد.
لاریجانی گفت: امیدواریم در سه یا چهار سال آینده وابستگی این صندوق‌ها به بودجه قطع شود البته امسال با دولت در حال ساماندهی این کار هستیم.

** شهرداری ها برای کاهش وابستگی به بودجه اقدام کنند
وی اضافه کرد: شهرداری‌ها و شوراها باید نسبت به خلق اعتبارات نو و کاهش وابستگی به بودجه اقدام کنند؛ معتقدم اداره کشور باید ابتکارات نو همراه باشد، لذا اگر از استعداد و تجربه و تخصص‌های خوب برخوردارید، وظیفه ملی آن است که از ابتکارات نو استقبال شود چون نتیجه آن کاهش بودجه عمومی کشور است.
لاریجانی گفت: اگر می‌خواهید ایران استوار بایستد و آینده بهتری برای کشور رقم خورد، باید ساختار دیوانی کشور کوچک‌تر شود و اتکا به بودجه جاری کاهش یابد؛ همچنین فضا برای کارهای عمرانی و آبادانی کشور بازتر شود؛ چون وقتی حدود 300 میلیارد تومان برای بودجه جاری مصرف شود،‌ دیگر فضای تنفسی برای کار عمرانی باقی نمی‌ماند.
رییس مجلس تصریح کرد: دولت دیگر تحمل اوراق بیش از میزان کنونی را ندارد؛ با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، شهرداری‌ها باید بتوانند در آینده منابعی برای خود تامین کنند.
وی گفت: ما می‌توانیم زمینه را برای استفاده شهرداری‌ها از اوراق بیشتر فراهم کنیم، لازمه آن این است که منابع اوراق به سمتی رود که پروژه‌های ثروت‌زا اجرایی شود؛ ما از این رویکرد حمایت می‌کنیم چون نتیجه آن جذب نقدینگی است.
لاریجانی افزود: شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید از فاینانس استفاده حداکثری کنند؛ با برخی از کشورها که مراوده داریم باید زمینه استفاده از فاینانس را فراهم کرد؛ این مهم برای پروژه‌هایی همچون مترو و یا موضوع گردشگری ضروری است؛ مجلس و دولت نیز از آن حمایت می‌کنند.
رییس مجلس گفت: شوراها باید ارتباطات قوی مردمی داشته باشند البته این ارتباطات نباید در حد حرف باشد، بلکه باید فرمول‌هایی برای حل مشکل نیز ارائه شود.

** شوراها به توصیه های رهبری توجه کنند
لاریجانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب دیروز توصیه‌هایی برای مجلس داشتند که برای شما نیز کارگشاست، چون شوراها امتداد قانون‌گذاریند، ایشان نکات مهم و کلیدی برای کل کشور و مجلس مطرح کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی، داشتن اولویت‌ها برای کشور در شرایط کنونی را مهم دانست و گفت: تاکید رهبری بر اولویت‌های اقتصادی بود که باید سمت‌گیری آن به سمت مستضعفان باشد.
لاریجانی به اقدامات شوراهای هماهنگی قوا نیز اشاره کرد و گفت: در این شورا تکلیف کردیم که اختیارات متمرکز به استان‌ها بدهیم؛ این کار در حیطه دولت است؛ پیامد واگذاری اختیارات به استان‌ها، حل شدن راحت‌تر مشکلات مردم را به دنبال دارد؛ موضوعی که در شرایط کنونی کشور ضروری است.
وی ادامه داد: شهرداری‌ها از دستگاه‌هایی هستند که شکایت زیادی از آن‌ها می‌شود؛ در این راستا توصیه می‌کنم شوراهای شهر و شهرداری‌ها به این شکایات رسیدگی کنند نه اینکه مردم شکایتشان را به قوه قضاییه و دولت ببرند.
وی تاکید کرد: بهتر است در خود شوراها و شهرداری‌ها بخشی برای رسیدگی به شکایات گذاشته شود و شورای عالی استان‌ها نیز به این موارد رسیدگی کند، زیرا این اقدامات باعث افزایش مقبولیت مردم نسبت به شوراها می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس بنا به توصیه مقام معظم رهبری گفت: توصیه می‌کنم شما نیز چنین ساختاری در شوراها برای نظارت بر کار خود درست کنید؛ باعث می‌شود دخالت دیگران در کارتان از بین رفته و صیانت از افراد شوراها بیشتر شده تا بعدا گرفتار نشوند؛ این ساختار در شورای عالی استان‌ها ایجاد شود.
سیام**9121** 2023

نظر شما