شناسهٔ خبر: 26239000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نود و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان تشکیل شد

خبرگزاری شبستان: نود و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با دستور جلسه بررسی نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی استان و ارائه راهکار و بررسی طرح پایش سطح توسعه یافتگی استان درحوزه فرهنگ عمومی امروز(۳۱ خرداد)در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در نود و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با حضور روسا و دبیران شورای فرهنگی عمومی شهرستان های تابعه اظهار کرد: فرهنگ، بنیان جامعه را پی ریزی می کند، دوام و بقای هر جامعه ای مبتنی بر اصول فرهنگ است که هویت جامعه و افراد  آن را می سازد، بنابراین مهم ترین رکن هویت بخش در هر جامعه، پیشینه و غنای فرهنگی آن است.

 

وی ادامه داد: با توجه به این امر و تأکید بر این نکته که کشور ایران دارای یکی از کهن ترین و اصیل ترین فرهنگ های جهان است، سیاست گذاران و مسؤلان کشور را بر آن میدارد که جایگاه ویژه ای برای فرهنگ در تدوین و تعیین اهداف و سیاست های کلان و بلند مدت کشور قائل باشند.

 

به گفته کرباسی، این رویکرد تا جایی پیش رفته که روح حاکم بر چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران نیز مبتنی بر فرهنگ و مؤلفه های هویت بخش آن است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: وضعیت فرهنگ عمومی استان و نقش آن در تحقق برنامه های توسعه امری لازم و ضروری است. از جمله می توان به شناخت وضعیت فرهنگی استان، بررسی توانمندی های بالقوه و بالفعل استان، نزدیک نمودن فرهنگ و سنن در جهت کاهش تضادها  و ایجاد ارتباط و اتحاد بین آنها و سوق دادن فرهنگ عمومی به سمت ارزش های اسلامی اشاره نمود.

 

وی با اشاره به اینکه استان زنجان را می توان یکی از کانون های تلاقی فرهنگ ها و زبان ها دانست و شاید بتوان موقعیت جغرافیایی آن را در این زمینه منحصربه فرد تلقی نمود، تصریح کرد: فرهنگ آذربایجان و زبان آذری، فرهنگ مردم استان گیلان و زبان گیلکی، استان کردستان با زبان کردی و همچنین نزدیکی با مرکزیت سیاسی کشور به نحوی این استان را چهار راه فرهنگ ها، زبان ها و قومیت های متفاوت نموده است.

 

کرباسی در ادامه به بیان نقاط قوت و ضعف عوامل بیرونی و درونی بخش فرهنگ عمومی استان زنجان به بیان برخی راهبردهای توسعه بخش فرهنگ عمومی
استان بر اساس موضوعات استراتژیک شامل ترویج و تقویت جنبه های مثبت فرهنگ اسلامی، ایرانی، اصلاح و بهبود رفتارها و هنجارهای احتماعی، اصلاح سبک زندگی، تقویت جنبه های مثبت فرهنگ بومی، تقویت رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه و تقویت گردش آزاد اطلاعات در جامعه است.

 

وی به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص برنامه های شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: تشکیل منظم جلسات در طول سال و ارسال گزارش های مربوطه، حضور اعضا در جلسات و تشکیل جلسات مشابه در شهرستان ها، ارسال مصوبات جلسات شورا به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، جدیت اعضای شورا در تحقق مصوبات جلسه، ارتباط با گروه های مرجع جامعه و بهره گیری از ظرفیت فکری آنان، حضور و مشارکت پویای اعضا در جلسات شوار، ارتباط  دبیرخانه شورا با دستگاه هایی که مسئولیت مستقیم فرهنگی ندارد ولی ارتباط با آنان در حوزه فرهنگی موثر است و برای استفاده بهینه از شورای فرهنگ عمومی از طرح مسائل حواشی و جناحی فاصله گرفته شود و از ظرفیت مردم در پیشبرد برنامه های شورا بهره گیری شود را از اهم تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با طرح این عنوان که جایگاه بالای استان در سرانه مطالعه و کسب عنوان استان شاد را نشان از جایگاه فرهنگی استان خواند و گفت: بررسی طرح پایش سطح  توسعه یافتگی استان زنجان دستور دوم جلسه شواری فرهنگ عمومی است که برای همین منظور فرم هایی با درج شاخص هایی در اختیار اعضای شورا قرار می گیرد.

 

کرباسی با اشاره به اینکه هیاٌت احیای نقش مساجد در سطح شهرستان هم یکی از بخش های طرح پایش سطح توسعه یافتگی استان است از اینرو هیات های احیای نقش مساجد در استان و شهرستان ها فعال شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تعداد مساجد استان را 1447 باب مسجد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 23 باب مسجد در شهرستان سلطانیه، 217 باب مسجد در شهرستان ابهر، 89 باب مسجد در شهرستان ایجرود،343 باب مسجد در شهرستان خدابنده، 52 باب مسجد در شهرستان خرمدره، 538 باب مسجد در شهرستان زنجان، 127 باب مسجد در شهرستان طارم و 58 باب مسجد در شهرستان ماهنشان است.

 

وی در ادامه به نخستین جشنواره داستان نویسی رضوی به زبان ترکی آذری از سری برنامه های شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) در استان زنجان اشاره و خواستار تشویق و ترغیب افراد برای شرکت در این جشنواره شد و گفت: 5 تیر مصادف با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است از اینرو لازم است ائمه جمعه از تریبون های خود را شفاف سازی اذهان عمومی در این زمینه بهره مند شوند.

 

در ادامه جلسه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: انجام پژوهش و احصای نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی اقدامی بود که در سنوات گذشته توسط برخی از گروه های علمی در زنجان انجام و راهبردهای توسعه فرهنگی از اعضای شورای فرهنگ عمومی و اساتید مرتبط در استان مطرح شد.

 

آیت الله علی خاتمی با اشاره به اینکه لازم نیست از دوباره کار را شروع کرد، گفت: بهتر است در مرحله اجرا از پژوهش های گذشته هم استفاده کرد.

 

امام جمعه زنجان از دبیرخانه شورا درخواست کرد نقاط قوت و ضعف و راهبردهای مطرح شده در فرهنگ عمومی استان زنجان به عنوان مبنای کار جلسات آینده شورا قرار گیرد.

 

آیت الله خاتمی بر ضرورت تقویت ارتباط بیشتر مرکز استان با شهرستان ها تاکید کرد وافزود: برخی از وظایف سازمان ها، ذاتی هستند و مشغول به اجرای آن می باشد ولی شورای فرهنگ عمومی یک شورای سیاست گذاری است و تضادی با وظایف سازمان ها ندارد.

 

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی باید با عنوان قرارگاه علملیاتی باشد، تصریح کرد: توجه به سبک زندگی، بنیان خانواده، رعایت اخلاق و حرف شنوی از مواردی است که باید در این خصوص راهکارهایی پیشنهاد شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان ضمن تسلیت سالروز شهادت دکتر چمران و تخریب قبور بقیع ادامه داد: استان زنجان در حوزه آلودگی به مواد مخدر جزو استان های کم آلوده است ولی اگر عزم عمومی برای مقابله با مواد مخدر نداشته باشیم خطری برای همه خواهد بود.

 

استاندار زنجان هم در این جلسه با اشاره به تفاوت موجود در خلقت بشریت، گفت: همانطور که خداوند صورت ها، سیرت ها، سلیقه ها و برداشت ها را متفاوت خلق کرده است، از اینرو باید به این تفاوت ها به عنوان فرهنگ توجه کرد.

 

اسدالله درویش امیری به هفته گرامیداشت مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اشاره کرد و گفت: انتظار می رود ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه به این موضوع بپردازند.

 

استاندار زنجان با اشاره به اینکه کشور افغانستان در سال 95 حدود 6 هزار تن مواد مخدر تولید و در سال گذشته به 9 هزار تن افزایش تولید مواد مخدر پرداخته است، افزود:  و در سطح دنیا در سال 2016 حدود 202 میلیون معتاد و اکنون به 250 میلیون معتاد وجود دارد.

 

به گفته مقام عالی استان زنجان، جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیشترین هزینه را  برای مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده است و 3700 شهید هم در این راه به شهادت رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی یکی از درخشان ترین کارنامه ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارد، گفت:از ائمه جمعه استان انتظار می رود نه فقط به جهت هفته مبارزه با مواد مخدر بلکه سالی چند مرتبه در نمازهای جمعه به این موضوع برداخته شود.

 

درویش امیری با اشاره به اینکه سن اعتیاد در کشور کاهش یافته است، گفت: 47 درصد معتادین در سنین بین 15 تا 35 سال قرار دارند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان هم به پژوهش انجام شده در خصوص نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی استان زنجان اشاره کرد و گفت: این برنامه استراتژی بر مبنای علمی تهیه شده است و می تواند در ارتقاء و بهبود وضعیت فرهنگی استان موثر باشد.

 

شهرام طهماسبی با ذکر این مهم که در برخی از اقدامات نقطه شورع و مقصد مبهم است، تصریح کرد: با این برنامه که نقطه شروع و پایان مشخص و اهداف تبین شده است می توان به نتیجه مورد نظر رسید.

 

حجت الاسلام صفی یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان برخی نقاط ضعف موجود در این پژوهش ادامه داد: لازم است هر شهرستان سند تحلیل فرهنگ عمومی با نگاه بومی تهیه کند تا از اثرگذاری لازم برخوردار باشد.

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان هم  با اشاره به اینکه برگزاری این جسات در بررسی مسائل فرهنگی استان نقش آفرین است، گفت: فلسفه برگزاری جلسات راهبردی به صورت منظم در بازه زمانی یک ماهه به این دلیل است که شورا بتواند با توجه به اقتضائات روز جامعه تصمیم بگیرد و موضوعات را مورد بررسی قرار دهد.

 

مرتضی ادامه داد: مهمترین ماموریتی که امروز شورای فرهنگ عمومی استان و کشور به آن توجه دارد، بحث عملیات روانی است که دشمن برعلیه کلیات نظام اجرا می کند و باید توجه ویژه ای به آن داشت به گونه ای که مقام معظم رهبری در سخنرانی های اخیر خود به آن تاکید ویژه داشته است.

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان زنجان خاطرنشان کرد:  توجه به نگاه رسانه ای و شرایط ویژه کشور، تقویت اعتماد اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف، تقویت فرهنگ بهینه اوقات فراغت و تفریحات سالم، تقویت بنیان خانواده با توجه به بحث فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، برنامه تقویت نشاط معنوی و امید به آینده، کاهش خشونت و افزایش مدارای اجتماعی، تدوین پیوست ساماندهی مناطق حاشیه نشین، تقویت فرهنگ دین داری در جامعه، تقویت فرهنگ خردورزی و استدلال گرایی، تقویت فرهنگ ایثار و حماسه در جامعه، ترویج فرهنگ آموزش فنی و حرفه ای برای جوانان، ترویج فرهنگ استفاده مناسب از فضای مجازی و ساماندهی مد و لباس مباحثی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

امام جمعه سلطانیه به عنوان دیگر سخنران در این جلسه با اشاره به جنگ فرهنگی جبهه حق در برابر جبهه بی رحم جهانی ادامه داد:  انقلاب اسلامی در برابر کل جهان استکبار جهانی، ضد انقلاب، منافقین و مفسدین عرصه های مختلف و فتنه گران قرار دارد.

 

حجت الاسلام محمد نوری افزود: انتظار می رود محورهای جلسه شورای فرهنگ عمومی استان حول محور دغدغه های رهبری باشد و این محورها به اطلاع اعضای شورا برسد و بومی سازی شود.

 

وی خواستار اعتمادسازی بین مردم شد و گفت: علیرغم تلاش دشمنان برای اعتمادسوزی بین مردم ، ملت همچنان پیرو انقلاب و رهبری هستند.

 

امام جمعه ایجرود هم با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند: شورای فرهنگ عمومی باید به عنوان قرارگاه عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، گفت: در جلسات شورای فرهنگ عمومی باید به اولویت ها توجه کرد و پس از نهایی کردن نتیجه یک موضوع به موضوعات دیگر پرداخت.

 

حجت الاسلام مقدمی به موضوع احیای مساجد هم اشاره کرد و گفت: اگر مساجد احیا شود بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود.

 

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر بین مردم تبیین شود اثر گذار خواهد بود، گفت: لازم است کارگروه هایی با موضوعات سبک زندگی اسلامی از سوی اداره تبلیغات اسلامی، هنر و ناتوی فرهنگی و بصیرت افزایی توسط سپاه، سبک زندگی خانواده و ازدواج از سوی آموزش و پرورش اجرا شود.

 

امام جمعه خدابنده هم در این جلسه با انتقاد از اینکه وحدت رویه بین مرکز و شهرستان ها وجود ندارد، خواستار استمرار این جلسات در شهرستان ها شد و گفت: اگر هر جلسه ای که در استان تشکیل می شود نتایج و مصوبات به شهرستان ها ارسال شود مفید خواهد بود.

 

حجت الاسلام موسوی افزود: مصوبات این جسله می تواند پشتوانه اجرایی داشته باشد از اینرو لازم است که تمام اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها هم حضور داشته باشند تا جدیت موضوع برای افراد نمایان تر شود

 

نظر شما