شناسهٔ خبر: 26238762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بنیانگذار بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان در گفت‌وگو با فارس:

پروژه بیمارستان کودکان ایبی و پروانه‌ای را آغاز می‌کنیم/ بنیاد نیکوکاری با 16 هزار عضو در کشور

بنیانگذار بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان گفت: برنامه آینده ما ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان برای کودکان ایبی یا پروانه‌ای در مازندران است؛ زمینی که برای احداث چنین بیمارستانی نیاز است را در نظر گرفته‌ایم و ان‌شاءالله به‌زودی کلنگش را می‌زنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دومین مرکز آموزش و نگهداری کودکان در مازندران «مرکز نگهداری آیندگان و مرکز آموزش زنان سرپرست‌خانوار» با حضور شهرام فرجی بنیانگذار و زهرا یوسفی مدیرعامل بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان در مازندران، در ساری افتتاح و در ادامه ویژه‌برنامه‌ای در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم سمیه قاسمی‌طوسی مدیرکل امور بانوان استانداری، عیسی قاسمی‌طوسی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و فنی و حرفه‌ای ساری و تنی چند از مسؤولان استانی حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم، خبرنگار فارس در گفت‌وگویی تفصیلی با شهرام فرجی بنیانگذار نیکوکاری دست‌های مهربان، به واکاوی فعالیت‌های این بنیاد پرداخت که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

 

 

فارس: از روزهای آغازین فعالیت بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان بگویید.

چند سالی بود که به کمک برخی از دوستانم به برخی خانواده‌های نیازمند کمک‌هایی نظیر تهیه جهیزیه، آزادسازی زندانیان و ... انجام می‌دادیم اما برخی از مجموعه‌ها به‌دلیل نداشتن مجوز به ما اجازه فعالیت ندادند که به همین دلیل سال ۱۳۸۶ بنیادی را به نام بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان با محوریت حمایت از زنان سرپرست‌خانوار، حمایت از بیماران خاص، حمایت از ایتام، حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت، ساخت مراکز آموزشی و درمانی در مناطق دورافتاده، آزادسازی زندانیان جرائم مالی، توانمندسازی بانوان از راه آموزش و ... را تأسیس کردیم.

فارس: ظاهراً فعالیت‌های‌تان به‌طور تک‌بعدی نیست.

فعالیت ما تک‎بعدی نبوده و به همین دلیل بزرگ‎ترین جامعه هدف در اختیار بنیاد دست‌های مهربان است که چیزی بالغ بر 16 هزار عضو دارد.

فارس: چند شعبه در کشور دارید و اگر امکان دارد چند نمونه از حمایت‌هایی که انجام می‌دهید را نام ببرید.

بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان ۱۶ شعبه در کشور دارد، به‌طور مثال برای نیازمندان مستمری و سبد کالا ماهانه، سفرهای زیارتی، بهداشت و درمان که هفت شعبه ما دارای درمانگاه‌های تخصصی هستند و خدماتی چون دندانپزشکی، چشم‌پزشکی، گوش و حلق و بینی و حتی پوست، مو و زیبایی را به این عزیزان ارائه می‌دهند.

فارس: آیا خدماتی که ارائه می‌دهید، محدود به همین چیزهایی که گفتید است یا برنامه‌های دیگری را نیز دنبال می‌کنید؟

خیر، در واقع ما با امکاناتی که در اختیار این عزیزان قرار می‌دهیم، به‌دنبال این هستیم تا ابتدا دغدغه نیاز آنها را برطرف کنیم و سپس با آموزشی که به این افراد ارائه می‌شود، آنها را برای اداره یک زندگی عادی آماده می‌کنیم.

 

 

فارس: در میان صحبت‌تان گفتید، توانمندسازی بانوان؛ در این مورد بیشتر توضیح دهید.

ببینید دومین واحد توانمندسازی زنان سرپرست‌خانوار را در ساری افتتاح کردیم و با قراردادی که با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد، ۴۰ حرفه را برای آموزش به این عزیزان در نظر گرفتیم و پس از یک سال آموزش، با امتحانی که سازمان فنی و حرفه‌ای می‌گیرد و مدرکی که می‌دهد و همچنین کمک بلاعوضی که ما برای‌شان در نظر می‌گیریم، این افراد از چرخه حمایتی ما خارج می‌شوند، به‌طوری که افتخار می‌کنیم در سال ۹۳، حدود ۶۰۰ نفر از این عزیزان در شهرهای مختلف از چرخه حمایتی ما خارج شدند و در حال حاضر کارگاه‌های کوچکی دارند که به جمع حامیان ما اضافه شده‌اند.

فارس: برای کودکان چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید؟

همانطور که می‌دانید کودکان تا سن هفت‌سالگی از همه نظر آماده آموزش هستند و ما تمام تلاش‌مان این است که با آموزش، آنها برای آینده بنیاد، جامعه و خودشان مؤثر باشند، این کودکان کاملاً هدفمند آموزش می‌بینند، به‌طور مثال از نظر تغذیه، زیر نظر معاونت درمان ما تغذیه می‌شوند، از نظر رفتار اجتماعی، زبان بدن، فنون مذاکره، سه زبان خارجه و همچنین نواختن دو ساز موسیقی را آموزش ببینند، در واقع یک بسته ایده‌آل زندگی را برای این عزیزان در نظر گرفته‌ایم، به طوری که آخرین گروه زیر هفت سال ما که سال گذشته از آموزش ترخیص شده و به مدرسه رفته‌اند.

همگان بر این عقیده‌اند که حداقل باید سه الی چهار سال بالاتر از سطحی که هستند، قرار بگیرند، در واقع می‌توانم بگویم که تمام نیازهایی که یک کودک برای زندگی ایده‌آل نیاز دارد را برایش در نظر گرفته‌ایم.

 

 

فارس: در مورد افتتاح دومین مرکز نگهداری کودکان در ساری توضیحی ارائه بفرمایید.

پس از آغاز فعالیت نخستین مرکز نگهداری کودکان بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان در تهران، همیشه دوست داشتیم بتوانیم تعداد این مراکز را افزایش دهیم و خیلی خوشحالیم که دومین مرکز آن پس از دو ماه فعالیت، به‌طور رسمی در ساری افتتاح شد.

فارس: در کل کشور چند پرسنل دارید و آیا ایده خاصی نیز در جذب نیرو دارید؟

ما در کل کشور یک هزار و ۷۰۰ پرسنل داریم و جالب است که بدانید هدف ما کارآفرینی است، تمامی پرسنل ما یا دانشجو هستند، یا هزینه زندگی خانواده‌های‌شان را تأمین می‌کنند و یا جوانانی که به‌دنبال کار هستند، این را هم باید اضافه کنم که تمام کارکنان ما برابر آیین‌نامه وزارت کار حقوق می‌گیرند و بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند و با افتخار می‌توانیم بگوییم که کارآفرین برتر ایران هم هستیم.

فارس: در روز افتتاح مرکز نگهداری کودکان در ساری، چیزی که نظر خیلی‌ها را جلب کرد، صمیمیت بین شما و کودکانی بود که در این مرکز در حال آموزش بودند.

خب حجم کار من به‌دلیل اینکه در دانشگاه تدریس می‌کنم و عضو هیأت علمی هستم، چند مجموعه واردات و صادرات را مدیریت می‌کنم و همچنین تعدد شعبات دست‌های مهربان در کشور و رسیدگی به آنها، خیلی زمان خالی ندارم ولی همین زمان اندک را هم سعی می‌کنم کنار این کودکان سپری کنم، در واقع اعتقاد دارم کودکان به‌خوبی دوست داشتن واقعی را از غیرواقعی تشخیص می‌دهند و شاید صمیمیتی که شما در موردش حرف می‌زنید به همین دلیل است.

فارس: در مورد برنامه‌های آتی بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان بگویید.

برنامه آینده ما ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان برای کودکان ایبی یا پروانه‌ای در استان مازندران است که مذاکرات‌مان را با علوم پزشکی استان انجام داده‌ایم و زمینی که برای احداث چنین بیمارستانی نیاز است را در نظر گرفته‌ایم، ان‌شاءالله به‌زودی کلنگش را می‌زنیم.

فارس: آیا در این راه مسؤولان استان مازندران به شما کمک کرده‌اند؟

ما یک سال است که فعالیت‌مان را در شهرستان ساری آغاز کردیم ولی متأسفانه در ابتدای فعالیت‌مان نه‌تنها مسؤولان خیلی تحویل‌مان نمی‌گرفتند بلکه خیلی هم اذیت شدیم، حتی در بحث احداث بیمارستان چندین بار کارمان به لحظه آخر رسید ولی خب با تغییر مسؤولان یا عدم همکاری مسؤولانی که در مسند کار قرار داشتند، این کار عقب افتاد.

تمام این‌ها در حالی است که از سایر شهرها برای انجام این پروژه در آن شهرها خیلی مورد استقبال قرار گرفتیم و حتی امکانات زیادی هم برای ما در نظر گرفتند تا ما را مجاب کنند که این بیمارستان را در آنجا بسازیم ولی من مصرانه ایستادم تا این کار در شهرستان ساری انجام شود.

فارس: آیا از طرف دولت یا نهادهای دولتی حمایت می‌شوید؟

خیر، بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان کاملاً غیرانتفاعی است و از سوی هیچ نهاد دولتی حمایت نمی‌شود کما اینکه ما به کمیته امداد و بهزیستی کمک هم می‌کنیم، در این رابطه جالب است بدانید که بیشترین کمکی که یک نهاد خصوصی توانست به زلزله‌زدگان کرمانشاه انجام دهد، بنیاد نیکوکاری دست‌های مهربان بوده که از اولین لحظات پس از زلزله در آنجا حضور داشت، ۱۰۰ کانکس و نزدیک به ۳۵ کامیون اقلام مورد نیاز را به منطقه فرستاد، شعبه ما در آنجا دایر شد و در حال فعالیت است و حتی با آموزش و پرورش صحبت کردیم تا ساخت مدارسی که در زلزله خراب شد را آغاز کنیم.

 

 

فارس: و اما حرف پایانی.

در پایان خدا را شاکرم که چنین توانایی به من و دوستانم داد که بتوانیم کمکی هر چند کوچک را به مردم نیازمند انجام دهیم.

انتهای پیام/ط

نظر شما