شناسهٔ خبر: 26238647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتقاد استاندار سمنان به دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب‌ها

نمایندگی سمنان

استاندار سمنان گفت: دخالت برخی نمایندگان در عزل و نصب‌ها، آینده دموکراسی را به مخاطره می‌اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدشهاب‌الدین چاووشی در همایش روایت خدمت که با حضور مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس برگزار شد با بیان اینکه استانداران از دخالت نمایندگان در امور اجرایی دلگیرند به بحث مهم تفکیک قوا در قانون اساسی اشاره و اظهار کرد: دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها به اختلال در نظام سیاسی و تهدید دموکراسی منجر می‌شود چرا که مسوول اجرایی، بخشدار یا فرمانداری که وامدار نماینده مجلس باشد در زمان انتخابات نمی‌تواند بی‌طرف بماند.

وی دخالت نمایندگان را نوعی اختلال در نظام سیاسی حاکم بر کشور ارزیابی و تصریح کرد: البته خوشبختانه نمایندگان مردم در استان سمنان، دخالتی در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها ندارند اما استانداران حقیقتا از دخالت نمایندگان دلگیرند و انتظار می‌رود که مجلس در این ارتباط باید چاره‌جویی کند.

استاندار سمنان با بیان اینکه دخلت یک نماینده در انتخاب یک فرماندار و بخشدار دموکراسی را در آن بخش یا شهرستان به مخاطره می‌اندازد گفت: فرماندار و بخشداری که به سفارش و یا فشار نماینده‌ای نصب می‌شود نمی‌تواند در زمان انتخابات حق نمک را ادا نکرده و بی‌غرضی و بی‌طرفی خود را به عنوان مجری انتخابات حفظ کند.

وی با اشاره به اهمیت اصل اساسی تفکیک قوا اظهار کرد: تفکیک قوا برای جلوگیری از خودکامگی و استبداد و پیشگیری از تداخل در امور قوا در قانون اساسی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

چاووشی با اشاره به برخی خلاءهای قانونی و نظارتی در کشور افزود: ما امروز از دو مقوله "نقص قوانین" و "نقض قوانین" رنج می‌بریم و مجلس باید برای این دو چاره‌ای جدی بیاندیشد.

این مقام ارشد اجرایی به نمونه‌ای از نقص در قوانین اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت 40 سال از عمر انقلاب هنوز با برخی قوانین که به رژیم پهلوی اول برمی‌گردد سر و کار داریم و اتفاق می‌افتد که یک مدیر به واسطه قانونی که موضوعیت نداشته و به پهلوی اول برمی گردد مورد تعقیب قرار می‌گیرد.

وی با انتقاد از تعدد قوانین در کشور افزود: ما کشور پرقانونی هستیم لذا حذف برخی قوانین مزاحم و ناکارآمد بسیار ضروری است.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه ما با انبوهی از قوانین که گاه در متعارض با همستند مواجهیم، ادامه داد: باید برای این قوانین دست و پاگیر و گاه متعارض چاره‌اندیشی کرد تا امور اجرایی کشور بتواند با سهولت به پیش برود.

وی به شرایط ویژه اقتصادی کنونی اشاره کرد و افزود: در این شرایط ویژه و جنگ اقتصادی که دشمن برای ما ایجاد کرده ضرورت شفافیت در قوانین و پالایش آنها بیش از پیش احساس می‌شود و نمایندگان باید راهکاری پیش پای مدیران اجرایی بگذارند.

چاووشی اضافه کرد: نمایندگان در این شرایط ویژه باید حداقل در بحث قوانین مرتبط با تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی ورود کرده و قوانین مزاحمی که مانع از ایجاد تسهیل در کار تولیدکنندگان است را پالایش کنند.

وی همچنین به نمونه‌هایی از نقض قوانین در کشور اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین وظایفی که قانونگذار بر دوش نمایندگان گذارده نظارت بر حسن اجرای قوانین است و نمایندگان حق دارند بر حسن اجرای قوانینی که وضع کردند، نظارت و حساب‌کشی کنند.

استاندار سمنان تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از نمایندگان به نقشی که قانونگذار در حوزه نظارتی بر عهده آنها گذاشته؛ پاسخی نمی‌دهند این در حالی است که قانون ابزار این مهم را در اختیار نمایندگان قرار داده است.

چاووشی در بخش دیگری با تمجید از همدلی و همراهی نمایندگان استان با مدیران اجرایی استان گفت: خوشبختانه نمایندگان استان سمنان ارتباط بسیار خوبی با مسوولان استان دارند .

وی با بیان اینکه همه نمایندگان استان در پیگیری مسائل استان با همدلی و انسجام عمل می‌کنند، افزود: خوشبختانه آنچه به عنوان دخالت نمایندگان در امور اجرایی ذکر شد، در خصوص نمایندگان استان سمنان صدق نمی‌کند و ارتباط خوبی بین نمایندگان، مدیران اجرایی و دستگاه قضایی در استان وجود دارد و همین به پیشبرد بهتر امور کمک می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما