شناسهٔ خبر: 26238306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورد

نرخ ارز و فرار مالیاتی سوداگران، مهمترین دلایل استیضاح کرباسیان

علی ملک زاده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی را آغاز کردند. ناعادلانه بودن نظام مالیاتی یکی از مهمترین دلایل نمایندگان مجلس در زمینه استیضاح کرباسیان اعلام شده است؛ این درحالیست که مالیات بر عایدی سرمایه گام بزرگی در جهت افزایش عدالت مالیاتی است که بایستی مدنظر دولت قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه ۲۹ خرداد از طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی در مجلس خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر به امضای بیش از ۳۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده است.

وزیر باید در برابر وضعیت اقتصادی کشور پاسخگو باشد

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشغول جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستیم و تعداد امضاها در حال افزایش است.

وی با اشاره به مهم‌ترین محورهای طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: نمایندگان مجلس در این طرح خواهان پاسخگویی وزیر اقتصاد برای ساماندهی بازار ارز و وضعیت اقتصادی کشور هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن امضاها برای طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی، آن را تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌کنیم.

فرار مالیاتی رانت خواران و فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی

نمایندگان مجلس یکی از مهم ترین دلایل محوری انجام استیضاح وزیر اقتصاد را ناعادلانه بودن نظام مالیاتی بیان کرده اند. در بند ششم دلایل استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده است: «عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی کشور، به نحوی که بیشترین فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد حاکم است و دلالان، رانت خواران و صاحبان درآمدهای کلان از دادن مالیات فرار می کنند.»

مدت هاست که فعالیت های رانت جویانه و سوداگرانه در اقتصاد بدون پرداخت هیچ گونه مالیاتی به کسب سودهای کلان می پردازند. در مقابل فعالیت های تولیدی که پیش برنده اقتصاد هستند، با وجود تمامی زحمت ها و مشکلاتی که بر سر راه تولید قرار دارد، مشمول پرداخت مالیات هستند.

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از اصلی ترین راه حل هاست

برای عادلانه شدن نظام مالیاتی بایستی تمامی عایدات و درآمدها در هر گونه فعالیتی مشمول پرداخت مالیات شود. مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی از مالیات است که بر سود حاصل از فعالیت های غیر مولد و سوداگرانه وضع می شود و علاوه بر افزایش عدالت مالیاتی، نقدینگی را به سمت فعالیت های تولیدی سوق می دهد.

مالیات بر عایدی سرمایه نوعی از مالیات است که در جهت کنترل و حذف سوداگری از بازارها و تخصیص بهینه منابع به سمت فعالیت های مولد عمل می کند. اجرا و اعمال این نوع مالیات، گام بزرگی در جهت عادلانه کردن نظام مالیاتی و کمک به اقتصاد کشور است.

نظر شما