شناسهٔ خبر: 26238239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مسئله‌ای به نام مالکیت کتاب الکترونیک

محققان اعتقاد دارد مسئله مالکیت کتاب الکترونیک باعث شده رونق بازار این نوع از کتابها با چالش مواجه شود.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، مالکیت دیجیتال در بازار کتاب عنوان تحقیقی است که در مجله الکترونیک مارکت منتشر شده است. در این تحقیق دانشگاهی گفته می‌شود که اکثر مردم نسبت به کتابهای الکترونیک احساس مالکیت ندارند. 

طبق آمارهای ارائه شده در این تحقیق معلوم شده است، اکثریت مردمی که کتاب الکترونیک می‌خرند، احساس مالکیت خاصی نسبت به این کتاب‌ها ندارند و از ارزش کمتری نسبت به انواع چاپی دارند. 

محققان با استفاده از پرسشنامه‌هایی از شرکت کنندگان خواستند که ارزش کتاب چاپی و الکترونیک را ارزیابی کنند. از آن‌ها پرسیده شد که علاقه دارند کدام نوع از کتاب الکترونیک و چاپی را داشته باشند که اکثر آن‌ها ترجیح دادند نوع چاپی را مالک باشند. 

محققان نتیجه گرفتند که بیشتر مردم با وجود قابلیت کپی برداری سریع از کتاب‌های الکترونیک و دسترسی آسان‌تر آن ترجیح می‌دهند کتاب‌های چاپی داشته باشند. 

محققان می‌گویند با وجود تمام امکانات کتاب‌های الکترونیک و تسهیلات فروشگاه‌های آنلاین کتاب، در پنج سال اخیر شاهد کاهش فروش این کتابها هستیم که البته جای آن را کتاب‌های صوتی گرفته است. 

طبق نتایج این تحقیق ظاهراً احساس بیشتر مالکیت نسبت به کتاب‌های چاپی رونق را به بازار این کتاب‌ها برگردانده است. شرکت کنندگان در این مطالعه حتی از خاطرات خود درباره کتاب‌های قدیمی و رنگ وبوی خاص آنها اظهار نظر کردند. حتی شرکت کنندگان در نظرسنجی‌های انجام شده توسط محققان اظهار داشتند که مجموعه کتاب‌های خریداری شده نشان دهنده شخصیت و هویت افراد است. به عبارت دیگر مردم با سلیقه‌های مختلف سعی می‌کنند کتاب‌های خاصی را بخرند تا هویت و شخصیت خود را به دیگران نشان دهند. 

شرکت کنندگان به این نکته نیز اشاره کردند که کتاب‌های الکترونیک نسبت به انواع چاپی هویت ندارند. آن‌ها می‌گویند وقتی یک کتاب الکترونیک خوانده می‌شود معمولاً چیزی از آن نمی‌ماند و باید پاک شود ولی کتاب‌های چاپی تازه بعد از خوانده شدن ارزش پیدا کرده و حتی در خیلی موارد به عنوان تزیین خانه‌ها استفاده می‌شود. 

نظر شما