شناسهٔ خبر: 26238171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

جمالی‌نوبندگانی در واکنش به نامه ظریف به وزیر خارجه آمریکا؛

آمریکا درکی از مولفه‌های قدرت ایران ندارد/ مذاکره مجدد به شرط تحقق مطالبات جمهوری اسلامی

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به رفتارهای بی‌منطق ترامپ در ماه‌های اخیر، گفت: جمهوری اسلامی خواهان روابط دوستانه با همه کشورهای دنیا است به شرط آنکه تحقق تعهدات متقابل و احترام به ارزش‌ها محور این روابط باشد.

صاحب‌خبر -

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به ادعای چندی پیش «مایک پامپئو» و خواسته‌های ۱۲گانه او از ایران و تهیه فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا، گفت: پامپئو وزیر خارجه آمریکا چندی پیش 12 شرط برای مذاکره مجدد با ایران مطرح کرده بودند حال آنکه مردم جمهوری اسلامی انقلاب کردند تا عزت داشته و همانند سال‌های رژیم پهلوی افرادی چون سفیر آمریکا برای پادشاه ایران تعیین تکلیف نکنند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی ها درکی از مردم و انقلاب جمهوری اسلامی ندارند از این رو درخواست‌های ابتدایی و ناشیانه مطرح می‌کنند، آمریکایی ها باید بپذیرند که ایران دارای مولفه‌های قدرت از نظر جمعیت، جغرافیا، موقعیت سرزمینی و منابع مادی و طبیعی است.

روابط ایران و آمریکا به شرط تحقق احترام متقابل و احترام به ارزش‌ها

وی افزود: آمریکایی‌ها به رغم تلاش‌های بسیار نتوانستند جمهوری اسلامی را از مسائل منطقه‌ای دور کنند، کما اینکه هم‌اکنون ایران یکی از کشورهای کلیدی در منطقه محسوب می‌شود. از سوی دیگر جمهوری اسلامی خواهان روابط دوستانه با همه کشورهای دنیا است به شرط آنکه تحقق تعهدات متقابل و احترام به ارزش‌ها محور این روابط باشد.

جمالی نوبندگانی معتقد است: جمهوری اسلامی با آمریکا که چندین سال به مردم ایران ظلم کرد، هواپیمای مسافربری ما را منفجر و ده‌ها تن از مردم ما را شهید کرد و جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به راه انداخت، در چارچوب برجام مذاکره کرد و به تمام تعهدات خود نیز پایبند بود؛ اما آمریکا همچنان به بدعهدی‌های خود ادامه داد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ایران به دعوت دولت سوریه وارد خاک این کشور شد و به آنها کمک نظامی کرد اما آمریکایی‌ها به شکل غیرقانونی به خاک سوریه و عراق تجاوز کرده است، ایران برای وحدت سرزمینی کشورها با تروریسم مبارزه واقعی کرد اما آنها خود داعش را به وجود آوردند.

تثبیت دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا تا مادامی که دشمنی‌ها تمام شود

وی ادامه داد: دکتر ظریف در نامه خود صحبت‌های کاملا متین و درستی را یادآور شدند، از این رو اعلام می‌کنیم تا مادامی که آمریکا دست از دشمنی و عداوت با جمهوری اسلامی و تمام ملت‌ها برندارد و از موضع مساوی و احترام با ما برخورد نکند، دیوار بی‌اعتمادی بین ما هر روز بلندتر خواهد شد.

تفرقه افکنی بین مردم و حاکمیت هدف آمریکا از سر دادن قول بهبود وضعیت اقتصادی ایران است

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: آمریکا برای هیچ موضوع بین‌المللی قائل نیست از این جهت جمهوری اسلامی به حرف هیچ فرد و نهاد وابسته به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم کما اینکه جامعه بین‌الملل هم اعتمادی به آمریکا ندارد. سر دادن قول بهبود وضعیت اقتصادی ایران از سوی آمریکا هم برای ایجاد تفرقه بین مردم و حاکمیت جمهوری اسلامی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم به خوبی می‌دانند آمریکا تنها به دنبال چپاول پول و قدرت است. با این حال آمریکایی‌ها باید نسبت به بازبینی در سیاست‌های خود در مورد جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای چندی پیش «مایک پامپئو» و خواسته‌های ۱۲گانه او از ایران فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا را منتشر و تأکید کرد کشوری که برجامِ مورد تأیید شورای امنیت را زیرپا می‌گذارد، نباید از ایران انتظار مذاکره مجدد داشته باشد.

گفتنی است؛ ظریف در این نامه تاکید کرده که در سطح منطقه‌ای بر خلاف آمریکا و سیاست خارجی آن، ایران بر اساس قانون اساسی خود با هرگونه سلطه‌گری و سلطه پذیری مخالف است و براین باور است که دوران سلطه جهانی و منطقه‌ای به‌سر آمده است و تلاش در این مسیر برای هر قدرتی بیهوده است. از این رو جمهوری اسلامی ایران بهترین راه برای حل بحران‌های منطقه‌ای و دستیابی به منطقه قوی‌تر را تشکیل «مجمع گفتگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» می داند./

پایان پیام

نظر شما