شناسهٔ خبر: 26238133 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

ساخت اولین آزادراه کشور با سرعت ۱۳۰کیلومتر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر برای اولین بار از نظر فنی به گونه ای ساخته شده که امکان تعیین سقف سرعت ۱۳۰ کیلومتر برای خودروها فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از قطعه سه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران که پیش ازظهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد، در جمع خبرنگاران درباره مشخصات این پروژه گفت: مجموع طول این مسیر ۱۵۸ کیلومتر است که همراه با رمپ و لوپ ها و سایر جاده های دسترسی که در مجموع ۵۰ کیلومتر است به بیش از ۲۰۰ کیلومتر می رسد و قرار است طی ۴ سال احداث شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، درباره علل افزایش هزینه‌های پروژه های راهسازی گفت: یکی از مهمترین عوامل افزایش هزینه پروژه های راهسازی، افزایش زمان احداث است. بنابراین اگر طبق زمان بندی مقرر، آزادراه ساخته شود از هزینه‌های جانبی و سربار پروژه کاهش می یابد که در حال حاضر پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران طبق زمانبندی تعیین شده در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه جزء کریدور شرقی – غربی کشور است که از مشهد مقدس شروع شده و به تبریز ختم می‌شود و آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در محدوده پایتخت از این کریدور قرار دارد که گلوگاه ترافیکی کریدور است و به خاطر حجم عظیم خودروها، ترافیک سنگینی در جاده های منتهی به تهران ایجاد می‌شود اما با احداث این آزادراه، گلوگاه ترافیکی کریدور رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این آزادراه در ۴ استان تهران، مرکزی، البرز و قزوین قرار دارد، افزود: با احداث آن حجم عظیم ترافیک خودروهای سنگین و سبک عبوری از پایتخت جمع آوری شده ضمن اینکه ترافیک خودروهای ورودی از سمت جنوب تهران را نیز کاهش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه برای بهره برداری کامل از پروژه باید تمام قطعات ساخته شود، اظهار داشت: در حال حاضر بخش زیادی از قطعه ۴ به طور ۴۰ کیلومتر پایان یافته و اگر تا پایان امسال قطعه ۳ آزادراه کنارگذر جنوب تهران به پایان برسد این دو قطعه زیر بار ترافیکی رفته  و ترافیک بخشی از غرب تهران را برای خودروهای عبوری کاهش خواهد داد.

خادمی از دیگر ویژی های این آزادراه را داشتن دسترسی همه آزادراه‌های منتهی به تهران عنوان و اظهار کرد: تا به حال ۸۷۰ میلیارد تومان صورت وضعیت از سوی پیمانکار صادر شده که قطعا ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بیشتر از این رقم است.

وی سقف سرعت پیش بینی شده برای خودروهای عبوری از این آزادراه از نظر فرایند تکنیکی و فنی طراحی شده برای آزادراه را ۱۳۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرد و افزود: آسفالت ریزی این آزادراه برای اولین بار به صورت کاملا مکانیزه و با دستگاه فیشر انجام شده است و دیگر به صورت دستی آسفالت ریزی نخواهد شد که در نتیجه سطح آزادراه اعوجاج نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت پیشرفت فیزیکی قطعات آزادراه کنار گذر جنوبی تهران گفت: قطعه یک این آزادراه از آبیک به جاده ماهدشت – اشتهارد به طول ۴۰ کیلومتر با پیشرفت ۳۲ درصد، قطعه ۲ حدفاصل ماهدشت در استان مرکزی تا آزادراه تهران – ساوه با پیشرفت ۴۲ درصد، قطعه ۳ حد فاصل آزادراه تهران – ساوه تا آزادراه تهران – قم با پیشرفت ۲۸ درصد و قطعه ۴ حد فاصل آزادراه تهران – قم تا منطقه چرمشهر در آزادراه قم – گرمسار با پیشرفت ۸۶ درصد در حال احداث هستند.

نظر شما