شناسهٔ خبر: 26238053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جهانگیری: منتقدان و معترضان، نباید سوژه امنیت کشور باشند؛ دولت مردمسالار از این موضوع آسیب نمی‌بیند

برخی اعتماد و امید مردم را نشانه رفته‌اند / مردمی که به آینده مایوس باشند، ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روی آورند/ دشمن هرگز نتیجه نمی بیند

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت: آنچه کشور را تهدید می کند، کسانی و یا گروه هایی هستند که اعتماد و امید مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه های اجتماعی کشور نشانه گرفته اند. او افزود: مردمی که به آینده مایوس باشند، به هیچ کاری دست نمی زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روی آورند.

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت: آنچه کشور را تهدید می کند، کسانی و یا گروه هایی هستند که اعتماد و امید مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه های اجتماعی کشور نشانه گرفته اند.

به گزارش «ایسنا»، اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در سیزدهمین کنگره جغرافیای ایران در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، افزود: مردمی که به آینده مایوس باشند، به هیچ کاری دست نمی زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روی آورند.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: وظیفه نخبگان این است که از سرمایه اجتماعی حفاظت کنند و امید به آینده را افزایش دهند؛ بطور قطع با این روش، می توانیم مشکلات را پشت سر گذاریم و موفق شویم.

وی تاکید کرد: منتقدان و معترضان به نظام، نباید موضوع سوژه امنیت کشور باشند، زیرا دولت مردمسالار از این موضوع آسیب نمی بیند.

جهانگیری گفت: روی مجموعه ای از مسائل کشور تفاهم وجود دارد اما ابعاد آن گاهی دقیق دیده نمی شود؛ امروز همه پذیرفته اند که توسعه پایدار و همه جانبه برای کشور به دلایل متعدد ضرورت جدی است.

وی ادامه داد: در دوران حیات ما توسعه را یک توسعه فیزیکی می دیدیم که چند واحد صنعتی ایجاد شود؛ به عنوان نمونه صنعت فولاد که در اصفهان راه اندازی شد، امروز گفته می شود آب شرب مردم را قطع می کنند تا به فولاد بدهند و یا فولاد را به منطقه ای آورده اند که آب نداشته است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در کلانشهر تهران نیز به این نتیجه می رسیم که ده ها و صدها موضوع با سلامت مردم درگیر است؛ از جمله مسائل زیست محیطی و حاشیه نشینی، بنابراین زمانی که به توسعه فکر می کردیم به ابعاد آن توجه نشده است.

جهانگیری خاطرنشان ساخت: البته بعد از پیروزی انقلاب برای رسیدگی به روستاها و مناطق محروم کارهای بزرگی انجام شده است اما هنوز خیل مهاجرت جمعیت از روستاها به شهرها را مشاهده می کنیم؛ 40 سال از پیروزی انقلاب می گذرد و هیچ دولتی نبوده که جهتگیری آن، توجه به مناطق محروم نبوده باشد اما آیا یکی از مناطق محروم ما از این وضعیت خارج شده است که همچنان به آنها می گفتیم محروم، باز هم می گوییم محروم و هنوز در دستور کار دولتها هستند.

جهانگیری ادامه داد: ضعف جدی این است که بخش وسیعی از علومی که در توسعه موثر بوده اند یا خود حضور پررنگی نداشته اند و یا دولت و تصمیم گیران از آنها خوب استفاده نکردند.

** بحران آب کشور را تهدید می کند
معاون اول رئیس جمهوری به بحران آبی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: امروز مساله کم آبی و بحران آب کشور را تهدید می کند و وقتی بحث مسائل زیست محیطی مطرح می شود، می گویند بحث توسعه اولویت است.

جهانگیری اضافه کرد: موضوع بیکاری نیز از دیگر مسائلی است که جز با افزایش سرمایه گذاری نمی شود از آن عبور کرد و امروز به مساله جدی کشور تبدیل شده است.

معاون اول رئیس جمهوری یادآورر شد: توسعه همه جانبه وقتی می تواند وجهه خود را کامل کند که با آینده نگری کشور همراه باشد؛ رشته های دانشگاهی در توسعه همه جانبه سهم خود را دارند.

جهانگیری ادامه داد: علم جغرافیا به عنوان علم تئوریک نباید نگریسته شود؛ جغرافیا در دنیا به عنوان مسائل سیاسی و ژئوپلتیک موضوع قابل توجهی است.

وی با یادآوری موقعیت جغرافیایی ایران و جنگ هایی رخ داده در اطراف آن اشاره کرد و گفت: صاحبنظران رشته های جغرافیا، نقش زیادی در آینده کشور دارند؛ به همه دستگاه هایی که در این زمینه مسولیت دارند تاکید می کنم در تعامل و ارتباط نزدیک با صاحبنظران علم جغرافیا مشکلات را بررسی و حل و فصل کنند.

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: اگر گفته می شود چابهار منطقه محرومی است امروز با نگاه به فرصت های این منطقه می بینیم استعدادهایی را که خداوند در آن قرار داده می تواند باعث فرصت های توسعه ای کشور شود.

وی خاطرنشان ساخت: دشمنان با همین شرایطی که داریم و فرصت های موجود، تلاش می کنند ایران را از پرداختن به آن برای دستیابی به توسعه بر حذر دارند.

جهانگیری با بیان اینکه دشمن همواره تلاش داشته تا چوب لای چرخ توسعه کشور بگذارد، ادامه داد: آمریکا با نهایت بی توجهی به مقررات بین المللی سعی دارد چوب لای چرخ توسعه کشور قرار دهد و با برگرداندن تحریم ها و ایجاد تهدید، مانع توسعه کشور شود؛ هدفشان این است که نگذارند ایران با داشتن قدرت بزرگ، در منطقه کار کند اما کارهای آنها بی نتیجه می ماند.

** توسعه کشور باید متناسب با وضعیت حال باشد
معاون اول رئیس جمهوری افزود: امروز با تحریم جدی روبرو هستیم و شرایط جدیدی پیش روی کشور قرار گرفته است؛ باید متناسب با آن به توسعه پرداخته شود و آنچه می تواند توسعه ایران را به پیش ببرد ظرفیت نیروی انسانی است که نیاز دارد همه دستگاه های حاکمتیی، سیاستی و برنامه ریزی کشور و نهادهای رسمی و مدنی و شهروندان به آن توجه کنند.

وی تاکید کرد: ضرورت همبستگی اجتماعی در همه سطوح برای جلوگیری از گسست در زمینه های مختلف و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد به آینده، پیش نیاز توسعه است.

جهانگیری تصریح کرد: با این انسجام می توانیم از همه توطئه ها عبور کرده و بر مشکلات غلبه کنیم.

به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم از نمایشگاه سازمان جغرافیای نیروهای مسلح نیز بازدید کرد./ 

برچسب‌ها:

نظر شما