شناسهٔ خبر: 26237745 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی:

گردش مالی معادن در داخل استان انجام شود

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که معادن مختلفی همچون خاک چینی، مس و طلا در این خطه وجود دارد، گفت: باید گردش مالی همه معادن موجود در خود استان و نه خارج از آن انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، مجید خدابخش در جلسه شورای معادن استان، در خصوص گردش مالی معدن مس سونگون اظهار کرد: روند انتقال حساب در این شرکت به دلیل نداشتن استقلال و وابسته بودن آن به شرکت ملی مس ایران، به کندی پیش می رود ولی باید انجام گیرد.

وی با اشاره به بند 4 ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، ادامه داد: بر اساس این قانون باید حسابی توسط شرکت مس سونگون در استان تاسیس شود تا تمام درآمدهای شرکت از محل خرید و فروش به بانک های استان انتقال یابد و حساب های دفاتر مالی و مالیاتی نیز در همین استان مورد بررسی قرار گیرد.

خدابخش با تاکید بر ضرورت انتقال حساب های شرکت مس سونگون به آذربایجان شرقی، گفت: این خواسته شورای معادن آذربایجان شرقی نیست، بلکه بر اساس قانون و آیین نامه ها باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: شرکت مس سونگون دو هزار میلیارد تومان فروش دارد که این رقم باید در بانک های استان گردش مالی داشته باشد.

وی یادآور شد: در غیر این صورت دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور می تواند این موضوع را به عنوان تخلف مورد توجه قرار داده و پرونده تشکیل دهد.

وی با اشاره به این‌‍که صنایع پایین دستی باید زیر نظر مس سونگون راه اندازی شود، گفت: صنایع پایین دستی بیشتر از خود ذوب برای اشتغال و تولید ارزش افزوده دارد.

خدابخش با اشاره به وجود ذخایر عظیم معدنی نفلین سینیت در آذربایجان شرقی، گفت: هشت میلیارد تن ذخایر معدنی در استان وجود دارد که 5 میلیارد تن آن نفلین سینیت است.

وی اضافه کرد: به دلیل نبود توجیه اقتصادی پروژه نفلین سینیت با 5 میلیارد تن ذخیره در زمین باقی مانده، لذا باید با تحقیقات دانش بنیان برای تبدیل به آن ارزش افزوده بالاتر و با محصولی غیر از آلومینا محصول دیگری را تولید کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که معادن نفلین سینیت می تواند یکی از محورهای مهم توسعه باشد، گفت: می توانیم از کمک های فنی و اعتباری برای تحقیق و توسعه در جهت ایجاد آلیاژهای جدید از این محصول معدنی اختصاص دهیم.

خدابخش با اشاره به این‌که ظرفیت معدنی نفلین سینیت برای استان ما بسیار مهم است ولی خیلی ها متوجه این موضوع نیستند، افزود: حاضریم پروژه ای برای بررسی روش های استفاده از نفلین سینیت تعریف وهزینه کنیم تا روش های جدیدی را بیابیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما