شناسهٔ خبر: 26237040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

کارشناسان در گفتگو با قدسنا مطرح کردند:

رفراندوم در فلسطین پایانی بر سناریوهای استعماری/رفراندوم کلید معمای امنیتی منطقه است/طرح رهبر انقلاب برای مسئله فلسطین طرحی عملیاتی و هم سو با ادبیات جهانی است/پیشنهاد رفراندوم بیانگر خواسته فراموش شده یک ملت است

پیشنهاد برگزاری همه پرسی از طرف مقام معظم رهبری بعنوان یک راهکار برای تعیین سرنوشت در فلسطین است که بیانگر خواسته فراموش شده یک ملت است که حقوق آنها در 70 سال اخیر زیر پانهاده شده و به بوته فراموشی سپرده شده است.

صاحب‌خبر -

 

خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری قدس (قدسنا) در خصوص سخنان اخیر مقام معظم رهبری در طرح رفراندوم فلسطین با تنی چند از کارشناسان مسایل منطقه گفتتگو گرده است که در ادامه می آید.

 

«امیر خجسته» نماینده مردم همدان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فلسطین در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به آنکه مسئله قدس شریف جزو اعتقادات مسلمانان است اما صهیونیست ها در پی آن هستند که با حمایت آمریکایی ها قدس شریف را تصاحب کنند.

 

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فلسطین در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: فلسطین مظلوم واقع شده است، مقام معظم رهبری نقشه راه را برای مسئله فلسطین ترسیم کرده اند. تنها راه نجات ملت فلسطین مقاومت است.

 

وی در ادامه گفت: نکته ای که اخیرا مقام معظم رهبری در مورد رفراندوم مطرح و اشاره کردند استفاده از آراء مردم است که دنیا آن را پذیرفته چون دموکراسی به معنای واقعی یعنی استناد به آراء مردمی است.

 

نماینده مردم همدان ادامه داد: در مقابل آمریکایی ها در پی عملیاتی کردن معامله قرن هستند آنها در پی آن هستند که اصطلاحا معامله ای با سران خود فروخته عربی انجام دهند و مسئله فلسطین را یکسره کنند. طرح معامله قرن سناریویی استعماری و بسیار خطرناک است اما در مقابل مقام معظم رهبری مسئله رفراندوم را سال ها پیش مطرح کردند.

 

وی در ادامه با خطاب قرار دادن سران غربی گفت: اگر راست می گویید بیایید در فلسطین رفراندم برگزار کنید و در مقابل آراء واقعی مردم قرار گیرید و به آن احترام بگذارید.

 

خجسته در پایان گفت: مسئله رفراندوم پدیده ای در برابر معامله به اصطلاح قرن است. رفراندوم یعنی دموکراسی به معنای واقعی و احترام گذاشتن به مردم، رفراندوم به معنای پایانی بر سناریوهای استعماری است.

 

«محمد ساجدی» کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: در آستانه هر تحول جهانی صهیونیست ها یک جنایت تازه می آفرینند، اگر دقت کنید درست زمانی که تمام توجهات جامعه جهانی متمرکز روی فوتبال و بازی های جام جهانی است بزرگترین ابعاد جنایت ها در غزه و یمن عملیاتی می شود.

 

کارشناس روابط بین الملل در ادامه بیان داشت: عربستان سعودی و امارات در کنار آمریکا و انگلیس فرانسه وارد الحدیده شدند. اما ریشه همه این عوامل به نظرمن در مسئله فلسطین است که صهیونیست ها به شدت در تلاش هستند که این مسئله را اصطلاحا در سایه ببرند.

 

وی در ادامه داد: سفر کوشنر داماد ترامپ به منطقه هم در همین راستا صورت می گیرد اگر بخواهیم بصورت ریشه ای این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم باید علمی نگاه کنیم، بحث رفراندوم سال ها پیش توسط مقام معظم رهبری مطرح شد.

 

ساجدی با طرح این پرسش که آیا واقعا حل بحران فلسطین و منطقه با یک رفت و آمد و تشکیل دولت حل می شود گفت: ما خودمان را اصطلاحا کنار می کشیم و هیچ دخالتی نمی کنیم ولی واقعیت این است که سرنوشت انتخابات همان نسخه  و نتیجه ای را خواهد داشت که در سوریه و عراق به آن معتقد بودیم و همان نسخه ای که در کشو خودمان به آن معتقد بوده و هستیم.

 

کارشناس روابط بین الملل در ادامه بیان داشت: در حال حاضر غربی ها به ایران فشار می آورند که از سوریه باید بیرون بروید اما در مقابل ما می گوییم مسئله رفتن ایران نیست، انتخابات آزاد باید برگزار شود هرکس که مردم رای دادند ما به آن احترام می گذاریم شما هم باید احترام بگذارید. این همان راهکاری است که در عراق جواب داد. شش میلیون آواره فلسطینی در سراسر دنیا سرگردان هستند در اردن، سوریه، شمال آفریقا واروپا و ... هیچ راهی برای نجات حل مسئله فلسطین وجود ندارد مگر با حضور مردم فلسطین، ما هم تمکین می کنیم بحث اینجاست که آنها خودشان خوب می دانند که نتایج انتخابات چه خواهد شد بنابراین تمکین نمی کنند.

 

وی در ادامه افزود: صهیونیست ها و آمریکایی ها بسیار تلاش دارند تا مسئله قدس و فلسطین را به سایه ببرند و کسی دخالت نکند ولی ما همچنان نگهدارنده این شعله آتش هستیم. به نظر من طرحی که رهبری معظم انقلاب در مورد رفراندوم مطرح کردند بسیار جامع بود. البته این طرح تازه ای نبود ما قبلا این بحث را مطرح کردیم که مسئله فلسطین را صندوق رای مشخص خواهد کرد.

 

ساجدی در ادامه گفت: تمام تحولاتی که در دنیا در حال وقوع است آتشی است که در فلسطین شعله ور شده و ادامه آن روند تحولات منطقه است حتی در افغانستان و پاکستان، بنابراین اگر می خواهیم این شعله ها خاموش شده و حل شود باید به راه حل فلسطین درست و منطقی بنگریم، تشکیل دولت فلسطین با حضور مردم یعنی بازگشت به رای و نظر مردم که در واقع جامع ترین راهکار حل مسئله فلسطین و منطقه و جهان است.

 

کارشناس ارشد روابط بین المل در ادامه بیان داشت: درست است که جمهوری خواهان و دموکرات ها استراتژی یکسانی دارند اما تفاوت نگاه آنها متفاوت است. ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی شعارها و قول هایی به مردم امریکا داد، از کشیدن دیوار مکزیک تا حل مسئله فلسطین، ایران، کره شمالی و کاهش قیمت ها در آمریکا و... اما هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا جرات نداشت سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند. ترامپ قبل از آنکه منطق را به میدان بفرستد با قدرت زور صحبت می کند و می گوید من آمده ام تا ماجرا را حل کنم و به عواقب آن هم کاری ندارم! از زمانی که ترامپ سر کار آمده صهیونیست ها جسورتر شده اند این در حالی است که همه اعضای جامعه جهانی ادامه شهرک سازی را محکوم کرده اند به نظر می رسد ادامه این روند اولا کلید زدن یک جنگ روانی برای ترساندن سایر کشور ها است که همانند عربستان سلاح هایشان را بفروشند و بتوانند نیازهای کاذب آنها را برطرف کنند. دوم بتوانند تا حدودی جای پای از دست رفته خودشان را پر کنند. اما آنها باید بدانند که این مسیر اشتباه به سرانجام نخواهد رسید چون دنیا در حال تغییر است .

 

«حسن هانی زاده» کارشناس مسایل سیاسی گفت: طرح مقام معظم رهبری برای برگزاری رفراندوم و همه پرسی در اراضی اشغالی برای تعیین تکلیف وضعیت فلسطین یک طرح کاملا انسانی واسلامی و عملیاتی است که با ادبیات جهانی کاملا هم سو است.

 

وی ادامه داد: به اعتبار آنکه کشور های غربی مدعی دموکراسی و مراجعه به آرای عمومی هستند لذا  این طرح یعنی همه پرسی برای ایجاد یک نظام و ساختار سیاسی در اراضی اشغالی می تواند در واقع به بحران 70 ساله فلسطین اشغالی پایان دهد اما از آنجایی که نگاه کشورهای غربی به مسئله دموکراسی و مردم سالاری یک نگاه کاملا غیر اصولی و منافقانه و در حقیقت دو گانه است لذا به نظر می رسد که کشور های غربی  سعی می کنند که این مسئله یعنی طرح رهبر معظم انقلاب اسلامی در سطح افکار عمومی جهانی رواج پیدا نکند زیرا این طرح هم هزینه چندانی در بر ندارد و هم اینکه یک طرح کاملا عملیاتی و قابل قبول و حتی به نفع یهودیان می تواند باشد.

 

کارشناس مسایل سیاسی در ادامه بیان داشت: به اعتبار آنکه اگر فلسطینی ها دولتی تشکیل دهند این دولت در بر گیرنده همه قومیت ها و مذاهب می باشد آنها می توانند در حقیقت یک نظام قابل قبول در سطح منطقه و جهان تلقی شوند ولی با توجه به اینکه این طرح می تواند به بحران 7 دهه گذشته فلسطین پایان دهد لذا کشور های غربی مایل نیستند که این طرح عملیاتی شود.

 

هانی زاده در ادامه افزود: یک سناریوی جایگزین با شرکت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تحت عنوان معامله قرن مطرح شده است که به موجب این طرح قرار است که ملت فلسطین و تشکیلات خودگردان از بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین عقب نشینی کرده و به شهر ابودیس به عنوان پایتخت فلسطین اکتفا کنند و مسئله بازگشت فلسطینی ها هم در اراضی اشغالی برای همیشه منتفی شود و بخشی از ساکنین کرانه غربی و نوار غزه و در فلسطین اشغالی در اردن و مصر منتقل شوند، در عوض عربستان و امارات متعهد شدند که سالانه ده میلیارد دلار در اختیار تشکیلات خودگردان قرار دهند.

 

وی در پایان گفت: این سناریو متاسفانه یک طرح بسیار خطرناکی است که با توجه به شرایط موجود، ملت فلسطین مخصوصا جنبش های جهادی نمی توانند آنرا بپذیرند ولی محمد بن سلمان و ترامپ در پی آن هستند که این طرح را (معامله قرن) جایگزین طرح رهبر انقلاب کنند تا در واقع مسئله فلسطین را برای همیشه به حاشیه برانند.

 

«ولید سکریه» نماینده سابق پارلمان لبنان گفت: پیشنهاد رفراندوم تعیین سرنوشت در فلسطین به اعتقاد من بیانگر خواسته فراموش شده یک ملت است که حقوق آنها در 70 سال اخیر زیر پانهاده شده و به بوته فراموشی سپرده شده است.

 

وی در خصوص نقش تهران در حمایت واقعی از آرمان فلسطین گفت: ایران در شرایطی از مقاومت فلسطین حمایت می کند  که برخی کشورهای اسلامی مسئله نخست جهان اسلام را از اولویت خارج کرده اند.

وی افزود: باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران طی دهه های اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره با فشارها و تحریم ها گسترده بین المللی در راستای دست کشیدن از سیاست های اصولی خود روبرو بوده، اما به جای شانه خالی کردن از حمایت از مسئله فلسطین، فشارها را تحمل کرده و همچنان استوارانه پرچم حمایت از فلسطین را در منطقه و جهان برافراشته نگاه داشته است.
 

سکریه با ابراز تاسف از مواضع برخی کشورهای عربی که دست دوستی به سوی غرب و البته در برهه اخیر به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرده اند، افزود: ما از آنان انتظار نداریم همچون ایران به سیاست های اصولی خود پایبند بمانند اما این انتظار را هم نداریم که با دشمن نخست جهان اسلام که طرح، ایجاد و ادامه حیات آن هدفی جز تفرقه در بین مسلمانان نیست، طرح دوستی بریزند.
 

ولید سکریه همچنین در ارتباط با سخنان مقام معظم رهبری در زمینه برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت با حضور فلسطینی ها، تاکید کرد: این پیشنهاد به اعتقاد من بیانگر خواسته فراموش شده یک ملت است که حقوق  آنها طی 70 سال اخیر زیر پانهاده شده و به بوته فراموشی سپرده شده است. کشورهای اسلامی و حامیان بین المللی فلسطین باید در شرایط کنونی به فکر راهکارهایی برای عملی کردن این پیشنهاد مهم از طریق تشکیل کنوانسیون های بین المللی و طرح آن در نهادهای جهانی باشند.

 

انتهای پیام/م.ش/۳۰

 

 

نظر شما