شناسهٔ خبر: 26236668 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عقب نشینی ترامپ از سیاست مهاجرت

رئیس جمهور آمریکا: ما به خانواده‌ها اجازه می‌دهیم در کنار هم بمانند، اما همزمان سیاست "تحمل صفر" را حفظ می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ رئیس جمهور آمریکا در زمینه سیاست مهاجرتی خود عقب نشینی کرد. شبکه تلویزیونی فرانس24 اعلام کرد: به نظر می رسد دونالد ترامپ صدای اعتراضات را به ویژه از میان جمهوری خواهان در مورد سیاست مهاجرتی خود شنیده است.
ترامپ با امضای حکمی جداسازی کودکان مهاجران غیر قانونی را از خانواده هایشان ممنوع کرد. رئيس جمهور آمريکا پس از امضای این حکم گفت: ما به خانواده ها اجازه می دهیم در کنار هم بمانند و این مشکل را حل خواهد کرد. اما همزمان ما با قدرت از مرزها محافظت می کنیم و همچنان سیاست " تحمل صفر " را حفظ می کنیم. ما کسانی را که به طور غیرقانونی وارد کشور ما شوند به هیچ وجه تحمل نخواهیم کرد.
بنابراين گزارش، این حکم ترامپ یک امتیاز محسوب می شود اما وی از سوی دیگر تشدید تدابیر را برای مقابله با مهاجرت خواستار است. خبرنگار شبکه فرانس 24 در واشنگتن در این باره گفت: این حکم ریاست جمهوری از نظر تئوری باید زمان بیشتری به کنگره آمریکا بدهد تا لایحه گسترده و جدی را برای اصلاح قانون مهاجرت در آمریکا تصویب کند. این عنوان حکم ترامپ بود. اما محتوای حکم وی فوریت بیشتری دارد. وی به عنوان نخستین راه حل دستور پایان جداسازی کودکان مهاجر از خانواده هایشان را در مرز مکزیک داده است.
اما به هرحال این به منزله پایان سیاست " تحمل صفر " نیست. این سیاست همچنان اجرا خواهد شد . در واقع این راه حلی است که تنها چند روز دوام خواهد داشت و قرار است کنگره قانون جدیدی را در مورد مهاجرت در آمریکا تصویب کند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323690" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323690?width=400&height=300"></script></div>
 
گزارش شبکه الجزیره از عقب نشینی ترامپ در سیاست مهاجرتی خود
رئیس جمهور آمریکا در برابر فشارها در خصوص بدرفتاری با مهاجران به این کشور و جدا کردن کودکان از والدین آنها در مرز مکزیک، مجبور به کوتاه آمدن و امضای یک فرمان اجرایی شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بر اساس فرمان اجرایی ترامپ، کودکان خانواده های مهاجر به همراه والدین خود، حداکثر به مدت 20 روز بازداشت خواهند شد. البته ترامپ به دنبال تمدید این مهلت زمانی است.
گزارشگر الجزیره از واشنگتن در این باره گزارش داد ترامپ که با فشارهای گسترده بابت نحوه رفتار با مهاجران غیر قانونی به آمریکا روبرو شده است، سرانجام مجبور به عقب نشینی شد.
بر این اساس، مهاجران غیر قانونی به آمریکا همچنان مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت. این موضوع به معنای ادامه سیاست "تحمل صفر" ترامپ در خصوص مهاجران غیر قانونی است. اما اعضای خانواده ها زمانی که در انتظار برگزاری جلسه دادگاه مهاجرت به سر می برند، در کنار یکدیگر خواهند بود. به هر حال دولت ترامپ نمی تواند کودکان را برای همیشه در بازداشت نگه دارد. بر اساس قوانین آمریکا، کودکان باید در کنار یکی از بستگان نزدیک یا دوستان نگهداری شوند و مدت زمان بازداشت عموماً 20 روز است. به علاوه، افرادی که در بازداشت به سر می برند باید در شرایطی نگهداری شوند که کمترین محدودیت ها در قبال آنها وجود داشته باشد.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323758" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323758?width=350&height=250"></script></div>

«تام جاوتز» کارشناس «مرکز پیشرفت آمریکا» در این باره گفت فرمان اجرایی که دولت آمریکا امروز آن را اعلام کرد، باعث خواهد شد خانواده ها در بازداشتگاه های متعلق به وزارت دفاع در سرتاسر کشور نگهداری شوند. اما در این فرمان اجرایی تصریح شده است این اقدام، یک راه حل طولانی مدت نیست و کودکان اجازه نخواهند داشت در زمانی که در انتظار تشکیل جلسه دادگاه مهاجرت به سر می برند، در این مراکز نگهداری شوند. 
دولت ترامپ به دنبال دستیابی به حکم مقامات دادگاهی است تا این توافق را تعدیل کند، و بدین ترتیب بتواند خانواده های مهاجران غیر قانونی را برای مدت زمانی طولانی تر (طولانی تر از مهلت 20 روزه) در بازداشت نگه دارد.
فرمان اجرایی ترامپ صرفاً یک راه حل موقت برای مشکل جامع تر اصلاحات در حوزه مهاجرت است. چهره های شاخص جمهوریخواه در دیدار خود با ترامپ در کاخ سفید، خواستار اقدامات دولت برای مقابله با ورود مهاجران به آمریکا شدند.
این در حالی است که دموکرات های آمریکا این ادعای ترامپ را که جدا کردن کودکان از والدین آنها صرفاً اجرای قوانین آمریکا بوده است، نمی پذیرند. دموکرات ها عقیده دارند این اقدام ترامپ، یک انتخاب بوده است.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323858" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323858?width=350&height=250"></script></div>
 
جرالد نادلر عضو دموکرات کنگره آمریکا در این باره گفت این اقدامات دولت مصداق سوء استفاده از کودکان، یک اهرم فشار سیاسی، و یک برگ برنده بوده است که هدف آن اجرای افراطی ترین دستور کار در خصوص مسائل حوزه مهاجرت شمرده می شود.
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه درباره قانون مهاجرت جدید رای گیری خواهد کرد. این در حالی است که با توجه به ابهامات موجود، هنوز مشخص نیست آیا این قانون جدید به تصویب مجلس نمایندگان خواهد رسید یا نه.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323862" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323862?width=350&height=250"></script></div>
 
  اما این تحولات باعث سردرگمی خانواده های مهاجران غیر قانونی به آمریکا شده است. آنها هنوز نمی دانند چه زمانی در کنار دیگر اعضای خانواده خود قرار خواهند گرفت، یا آنکه پس از سپری شدن مهلت 20 روزه بازداشت، چه بر سر آنها خواهد آمد.
خبرنگار الجزیره از شهر براونزویل ایالت تگزاس در مرز مکزیک در گزارش خود گفت پس از آنکه ترامپ اعلام کرد اعضای خانواده های مهاجران در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت، مهاجران نه تنها خوشحال نشدند، بلکه سردرگم و گیج شدند.
بر اساس قوانین آمریکا، خانواده هایی که به دنبال پناهجویی در آمریکا هستند و در خاک این کشور بازداشت می شوند، تنها می توانند به مدت 20 روز در بازداشتگاه نگهداری شوند. تیم حقوقی ترامپ در این باره اعلام کرده است از مقامات دادگاهی درخواست خواهد کرد تا این مهلت زمانی را افزایش دهند. به علاوه، سیاست موسوم به "تحمل صفر" به قوت خود باقی است. بنابراین مهاجران غیر قانونی به آمریکا همچنان بازداشت و متهم خواهند شد.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323903" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323903?width=350&height=250"></script></div>
 
  «کریستینا پاتینو هول» مدافع حقوق مهاجران در این باره گفت: موضوعی که مایه بیشترین نگرانی است، آن است که چنین شرایطی در نهایت به بازداشت خانواده ها برای مدت زمانی نامعلوم منتهی خواهد شد. این موضوع به هیچ وجه یک راه حل نخواهد بود. این شرایط هنوز بسیار مبهم و نامشخص است، و تا زمانی که دولت آمریکا به سیاست "تحمل صفر" پایان ندهد، این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323918" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323918?width=350&height=520"></script></div>
 
  دولت آمریکا پناهگاه ها و مراکز بازداشت مهاجران را به اندازه کافی در اختیار ندارد. بدین منظور، 10 بازداشتگاه کودکان در مناطق بیابانی دورافتاده نزدیک شهر اِل پاسو در ایالت تگزاس تخصیص داده شده است. شرایط زندگی در این بازداشتگاه ها دشوار است، و دمای هوا در آنها ممکن است گاهی اوقات به 42 درجه سانتیگراد هم برسد. 
در شهر براونزویل و بیرون این بازداشتگاه که صدها کودک در آن نگهداری می شوند، هیچ خبری از بازگشت آنها به آغوش خانواده هایشان نیست.
گابریل الیزوندو خبرنگار الجزیره در این باره گفت در اقامتگاهی که پشت سر من قرار دارد، صدها کودک که از خانواده های خود جدا شده اند زندگی می کنند. اما پرسشی که اکنون مطرح می شود این است که این کودکان قرار است چگونه دوباره در کنار والدین خود قرار بگیرند؟ مشکل آن است که چنین به نظر می رسد که هیچ نظامی برای اجرای این مساله وجود ندارد. بنابراین بازگشتن کودکان به آغوش خانواده هایشان ممکن است چندین روز، چندین هفته یا حتی چندین ماه طول بکشد.
 
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2323931" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2323931?width=350&height=250"></script></div>
 
«مایکل سیفرت» از اعضای «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» در این باره گفت: به عقیده من، این اقدام یک جرم است. جدا کردن یک کودک بی گناه از مادرش، اقدامی کاملا غیر متناسب است.
مارگو اشلنگر پروفسور حقوق دانشگاه میشیگان، و فعال در زمینه حقوق مدنی و بازداشت مجرمان در ایالت کنتاکی در این باره گفت: حتی تختخواب های کافی برای اقامت طولانی مدت این خانواده ها وجود ندارد. به نظر من، دولت آمریکا تنها تلاش می کند نشان دهد که در حال انجام اقداماتی است، اما در واقع هیچ اقدامی انجام نمی دهد. آنها می گویند "ما در حال متوقف کردن فرآیند جداسازی اعضای خانواده ها هستیم". اما شرایط نشان می دهد که این اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت. دولت آمریکا بیشتر قصد دارد معترضان را آرام کند، تا آنکه اصل مشکل را حل کند.
وی افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد که دادگاه های آمریکا با درخواست دولت ترامپ برای تمدید مهلت بازداشت 20 روزه پناهجویان موافقت کنند. هدف از تصویب قانون مهلت بازداشت 20 روزه، حفظ منافع کودکان به بهترین شکل ممکن بوده است. در واقع، در ابتدا حداکثر مهلت قانونی بازداشت کودکان در بازداشتگاه ها تنها پنج روز بوده است، و این مهلت چند سال پیش به درخواست دولت به 20 روز افزایش پیدا کرد. بنابراین به نظر من هیچ دلیلی وجود ندارد که مقامات دادگاه، با درخواست تمدید این مهلت بازداشت موافقت کنند.
پروفسور حقوق دانشگاه میشیگان در ادامه به مساله پیشنهاد دولت ترامپ درباره بازداشت کردن والدین به همراه کودکان در بازداشتگاه اشاره کرد و گفت من حتی از این موضوع اطلاعی ندارم که دولت چنین اقدامی را انجام داده باشد. به نظر من هدف آنها، پر کردن تختخواب های خالی بازداشتگاه ها با استفاده از اعضای خانواده های مهاجران غیر قانونی است، و این موضوع تا زمانی که فضاهای خالی پر شود، یا مهلت قانونی بازداشت 20 روزه به پایان برسد، ادامه خواهد داشت. به عقیده من، هدف دولت ترامپ از این اقدامات، تنها مبهم کردن شرایط است و ما در نهایت به همین نقطه کنونی باز خواهیم گشت. در نهایت، گریه کودکان مهاجر باز هم باعث خواهد شد مردم اعتراض کنند.
وی در پایان درباره بازگشت کودکان مهاجر به آغوش خانواده هایشان گفت: اعضای خانواده های برخی از این کودکان هنوز در آمریکا به سر می برند، اما شرایط برخی دیگر از خانواده ها به این شکل نیست. اعضای برخی از این خانواده ها به واسطه تلاش های وکلا و مدافعانی در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت که به دنبال یافتن راه حل هایی برای دور زدن موانع ایجاد شده توسط دولت هستند. اما به نظر من دولت آمریکا برای در کنار هم قرار گرفتن اعضای خانواده های مهاجران، کوچکترین تلاشی نخواهد کرد. حتی فراتر از آن، دولت آمریکا در تلاش برای ایجاد مانع در این مسیر است و در این باره اعلام کرده است هیچ تمایلی ندارد اوضاع را در خصوص 2300 کودکی که دزدیده شده اند، تغییر دهد.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2324002" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2158082/2324002?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما