شناسهٔ خبر: 26236565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شهریار زرشناس:

سروش افتراغ جدی با شریعتی دارد/روشنفکری نئولیبرال ایران با شریعتی مرزبندی دارد

شهریار زرشناس طی یادداشتی نوشت روشنفکری التقاطی ایران یک پیوند و یک افتراغ با شریعتی دارد اما افتراغ جریان سروش نسبت به شریعتی پررنگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، شهریار زرشناس در صحفه مجازی خود نوشت: مرحوم شریعتی وضعیتی دوگانه دارد از طرفی به لحاظ شخصیتی، انسانی آرمان گرا، صادق و مومن بر باورهای دینی است. اما اندیشه دینی او به دلیل تعلق مدرنیستی پررنگی که دارد گاهی دچار مشکل می شود.

نمی شود انکار کرد که مرحوم شریعتی مایه هایی از اگزیستانسیالیسم و نشانه هایی از تفاسیر مارکسیستی و منطق دیالکتیک داشت. اینها وجوه تعلقات مدرنی است که تفسیر او از دین را التقاطی می کند؛ اما آیا او مثل میرزاملکم یا میرزاحسن خان مستشارالدوله، دین را فقط دستمایه اقراض خودش می کند؟ من این باور را ندارم.

 شریعتی در جایی ایستاده که هم تعلق دینی دارد هم مدرن، اما در کتابهای اسلام شناسی اش تعلق مدرن پررنگ تر می شود و تفاسیرش از دین التقاطی می شود. در جایی دیگر اما رویکرد انقلابی و آرمانگرایانه و خلوص شخصیتی و صداقت مبارزاتی شریعتی، وجه انقلابی، شورانگیر و آرمانگرای اسلام را که فراموش شده بود برجسته می کند.

 شریعتی از مقطع زمانی ۱۳۴۵ تا پایان عمرش ـ دانسته یا نادانسته - نوعی اسلام آرمانگرای انقلابی را در میان جامعه ای که آماده شنیدن این سخنان بود مطرح کرد هرچند که تفسیر او از اسلام خیلی دقیق نیست اما شور انقلابی ایجاد کرد.

 روشنفکری التقاطی ایران یک پیوند و یک افتراغ با شریعتی دارد اما افتراغ جریان سروش نسبت به شریعتی پررنگ است. روشنفکری نئولیبرال ایران از اواخر دهه ۶۰ در مقابل آرمانگرایی انقلابی قرار گرفت و با شریعتی که از جهاتی تجسم آرمانگرایی انقلابی بود مرزبندی کرد. چرا که شریعتی وجوه سیاسی و انقلابی اسلام را برجسته کرد و به میان مردم آورد.

اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ جریان رفرمیست یا اصلاح طلبان نئولیبرال با این هدف که انقلاب اسلامی را از آرمانگرایی انقلابی تهی کنند، عبور از شریعتی را ترویج کرد. برای عبور از انقلابی گری اسلامی باید اول از شریعتی گذشت چون امام بزرگتر از آن است که حذف شود. اینها به معنی تایید همه آراء و تفاسیر شریعتی نیست اما غرضِ جریان نئولیبرال از حمله به شریعتی حمله به آرمانگرایی انقلابی بود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما