شناسهٔ خبر: 26235773 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم:

باید پذیرش دانشجوهای خارجی در دانشگاه‌های کشور به 80 هزار نفر برسد

نمایندگی لرستان

قائم مقام وزیر علوم گفت: تا پایان برنامه باید ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور به 80 هزار نفر برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا دکتر عبدالرضا باقری در مراسم افتتاح مجتمع آزمایشگاهی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان با بیان اینکه دانشگاه لرستان در حال توسعه است و استانداردهای آموزشی و پژوهشی آن در سطح قابل قبولی قرار دارد، اظهار کرد: در چهار سال گذشته شاهد افزایش 28 هزار متر مربع فضای آموزشی به این دانشگاه هستیم که اقدام بزرگی محسوب می‌شود و امروز نیز 21 آزمایشگاه در آزمایشگاه مرکزی دانشکده کشاورزی قرار می‌گیرد که این امر می‌تواند به افزایش مهارت دانشجویان مقطع کارشناسی و کمک به ارتقای کیفی دوره‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی باشد.

وی ادامه داد: در شورای دانشگاه لرستان تاکید کردم که دانشکده کشاورزی این دانشگاه به موضوعات اصلی استان که عمدتاً کشاورزی و زراعت دیم، غلات و حبوبات، منابع طبیعی و گردشگری است، بپردازند و محور اصلی فعالیت‌های آنان عمدتاً در این حوزه باشد.

وی تصریح کرد: ایجاد این زیرساخت‌ها به توسعه فعالیت‌های مذکور کمک می‌کند و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه لرستان بومی هستند، این مهم می‌تواند علاوه بر توسعه علمی نیروهای استانی، منجر به ارتقای سطح پیشرفت و توسعه لرستان شود.

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به اینکه کمک‌های وزارت همیشه مادی نیست و قطعا حمایت‌های معنوی و پشتیبانی‌هایی در راستای ارتقای این دانشگاه مدنظر است، خاطرنشان کرد: در 40 سال اخیر دانشگاه لرستان توانسته بستر مناسبی برای تحصیل و ارتقای آموزشی، سطح آگاهی و ... ایجاد کند و حتی در مواردی با حضور متخصصان دانشگاه به رفع مشکلات مردم جامعه لرستان پرداخته است.

وی اضافه کرد: رویکرد جدید وزارت علوم، افزایش مهارت دانشجویان، تقویت حوزه‌های کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور است که در واقع با همکاری پارک علم و فناوری استان و وجود حوزه‌های کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان در ایجاد اشتغال موثر بود و وزارت علوم نیز پشتیبان اینگونه فعالیت‌ها است و قطعا حمایت و مساعدت مالی خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فضای آزمایشگاهی دانشگاه‌های کشور، گفت: البته فضای آزمایشگاهی در برخی دانشگاه‌ها که قدمت طولانی‌تری دارند نظیر دانشگاه تهران، فردوسی مشهد و تبریز از نُرم بالاتری و قابل قبول‌تری برخوردارند اما دانشگاه لرستان در مقایسه با دانشگاه‌های هم طراز خود وضعیت قابل قبولی دارد.

باقری با اشاره به توسعه همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم، توسعه همکاری‌های بین‌المللی بین دانشگاه‌های کشور و دانشگاه‌های سایر کشورهاست که بر همین اساس در همین هفته وزیر علوم به همراه 10 دانشگاه مادر برای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی و پذیرش دانشجو به فرانسه سفر کردند.

قائم مقام وزیر علوم اضافه کرد: تا پایان برنامه باید ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ما از 26 هزار نفر به 80 هزار نفر ارتقا یابد.

وی گفت: همچنین دانشگاه لرستان باید در پذیرش بیشتر دانشجویان خارجی برنامه‌ریزی کند و بتواند دانشجو از کشورهای مختلف جذب کند.

باقری یادآور شد: حضور دانشجوی خارجی به توسعه روابط ما در کشورهای مختلف و همچنین دیپلماسی علمی کمک می‌کند، وجود دانشجوی خارجی کمک می‌کند ما هم در دانشگاه‌ها سطح فعالیت علمی‌ خود را در طراز با استانداردهای دانشگاه‌های کشورهای دیگر ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه لرستان، نیاز است در حوزه کشت محصولات دیمی همکاری‌هایی را با کشورهایی که در این حوزه فعالند، توسعه و ارتقا دهیم و از تجربیات جهانی آنان برای توسعه کشاورزی استان استفاده کنیم.

باقری گفت: در سیاست کلان کشور و به ویژه وزارت علوم حمایت و پشتیبانی و توسعه اینگونه فعالیت‌ها مدنظر است.

وی در پایان اظهار کرد: سال گذشته تعداد هیات‌های خارجی که به دانشگاه‌های کشورمان آمدند بی‌سابقه بوده است، همچنین حجم فعالیت‌ها و توافقنامه‌هایی که به امضای طرفین رسیده است نیز بی‌سابقه بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما