شناسهٔ خبر: 26235186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست صمیمی دکتر غلامعلی حداد عادل و دکتر ارزانی مطرح شد:

تأکید بر استفاده از زبان فرهنگ و هنر در افزایش مناسبات و اتحاد مسلمین و مساجد جهان اسلام

خبرگزاری شبستان: در نشست صمیمی رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور بر استفاده از زبان فرهنگ و هنر در افزایش مناسبات و اتحاد مسلمین و مساجد جهان اسلام تاکید شد.

صاحب‌خبر -



به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، در نشست صمیمی دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور که پیش از ظهر امروز در فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت گرفت، دکتر حبیب‌رضا ارزانی ضمن تقدیر و تشکر از دکتر حداد عادل به پاس سالیان طولانی تلاش بی‌وقفه در عرصه فرهنگ، هنر و سیاست با خلوص مثال‌زدنی وی در رفتار و گفتار، به تشریح فعالیت‌های ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد پرداخت.

 

وی با یادآوری توجه مقام معظم رهبری حضرت آیت‎الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و تأکید ایشان بر توجه به نوجوانان و جوانان و تقویت ارتباط امام جماعت مسجد، اعضای محترم بسیج مسجد و اعضای کانونهای فرهنگی هنری در بیاناتشان در جمع روحانیون استان خراسان شمالی در 19 مهرماه 1391؛ به افزایش روند رو به رشد کیفی و کمّی این کانونها از زمان سخنان ایشان تاکنون پرداخت و اشتیاق هزاران هزار عضو این کانونها به دیدار با رهبر فرزانه انقلاب را طی این سالها یادآور کرد.

 

دکتر ارزانی همچنین با بیان تصویب اساسنامه ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور پس از گذشت بیست و پنج سال از مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تقدیر و تشکر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاستگذاری ستاد کانونهای فرهنگی هنری در تصویب اساسنامه این ستاد که در آن به نزدیکی هرچه بیشتر نمایندگان ولی فقیه در استانها، ائمه جماعات و مسئولین بسیج و کانونهای فرهنگی هنری تأکید شده است، نسبت به تشریح برنامه‌های بلندمدت این ستاد تا سال 1414 پرداخت.

 

 

بنابراین گزارش از موارد مورد اشاره دکتر ارزانی به برنامه‌های آتی این ستاد، توجه به امر خانواده، کودک، نوجوان و جوان با اصل کانونهای مسجدپایه، خانواده محور با همزیستی مؤمنامه و استفاده از ابزار نوین‌ بازی‌وار نمودن به منظور جذب کودکان به مساجد و کانونهای فرهنگی هنری بود. از دیگر مباحث مطرح شده توسط وی، تأکید به افزایش مناسبات بین‌المللی کانونهای فرهنگی هنری به منظور صدور دستاوردهای این مجموعه به مساجد جهان اسلام بود.

 

وی همچنین از دکتر حداد عادل به پاس ترجمه قرآن کریم با زبانی جذاب و خالی از تفسیر و تأویل که فهم این معجزه جاوید و بیان مشترک ادیان الهی و ابراهیمی را برای مخاطب فارسی‌زبان راحت‌تر و جذاب‌تر کرده، تشکر و ابراز امیدواری کرد که بتوان در تجهیز خانه‌های نور، مجریان طرح تلاوت نور، کتابخانه‌ها و کانونهای فرهنگی هنری مساجد نسبت به چاپ قرآن با ترجمه ایشان اقدام کرد.

 

همچنین دکتر غلامعلی حداد عادل ضمن تشکر از ایشان و دست‌اندرکاران این مجموعه فرهنگی مسجدی از ابتدا تاکنون به پاس فعالیت‌های کمّی و کیفی صورت‌گرفته کانونهای فرهنگی هنری و تأکید بر استفاده از زبان فرهنگ و هنر در افزایش مناسبات و اتحاد مسلمین و  مساجد جهان اسلام، با بیان خاطراتی چند از سالیان معلمی و مسئولیت‌هایشان در چهل سال بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی، خود را همچنان معلّم خطاب کرد و معلّمی قرآن در دبیرستان را که تاکنون نیز ادامه دارد از بهترین فعالیت‌های طول عمر با برکتشان دانست.

 

ذکر این مطلب که جذب میلیونها ایرانی خارج از کشور، به مساجد و فرهنگ ایران اسلامی از وظایف دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد از موارد مورد تأکید وی در رویکرد کانونهای فرهنگی هنری بود.

 

دکتر حداد عادل همچنین ابراز امیدواری کرد که بتوان با چاپ مجدد قرآن کریم توسط کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با قلم استاد بنی‌رضی با ترجمه‌ای نو، گامی مؤثر در رفع دغدغه‌ مقام معظم رهبری در چاپ قرآن با قلم اساتید پارسی و ترجمه‌ای روان برداشت.

 

قابل ذکر است که دکتر ارزانی در این نشست به ایجاد مدخلی با عنوان «کانونهای فرهنگی هنری» در دانشنامه جهان اسلام اشاره کرد که دکتر حداد عادل ضمن توجه به این پیشنهاد ابراز امیدواری کرد که بتوان این مدخل را در مجلّد حرف «ک» این مجموعه وزین جهان اسلام درج کنند.

نظر شما