شناسهٔ خبر: 26234743 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

افزایش ۳۹ درصدی مرگ‌های ناشی از فشار خون

صاحب‌خبر -
 

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با تشریح تازه‌ترین نتایج مطالعه جهانی بار بیماری فشار خون، ضمن اعلام افزایش شمار مبتلایان فشار خون به یک میلیارد و 130 میلیون نفر در جهان، نسبت به افزایش 39 درصدی مرگ‌های ناشی از این بیماری در ایران هشدار جدی داد.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده، نویسنده همکار در وسیع‌ترین و دقیق‌ترین مطالعه جهانی «بار بیماری فشار خون در 195 کشور طی سال‌های 1990 تا 2015 »، فشار خون را مهمترین و شایعترین عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های مزمن کلیوی دانست و آن را یک خطر رو به رشد برای سلامت کشورهای در حال توسعه و کم درآمد توصیف کرد.

وی با استناد به نتایج مطالعه، از افزایش قابل ملاحظه این بیماری در برخی کشورها و کاهش چشمگیر آن در کشورهای پردرآمد و توسعه یافته جهان خبر داد.

فشار خون بالا، فشار خون مضاعفی است که بر رگ‌های خونی و اعضای مهمی مانند قلب، مغز و کلیه ها وارد می شود. درحالی که "گایدلاین" قدیمی جهانی، فشار خون بالا را "سیستولیک" معادل یا بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه یا فشار خون "دیاستولیک"  معادل یا بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه می دانست، "گایدلاین" جدید جهانی،  فشار خون افزایش یافته را "سیستولیک" بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و "دیاستولیک" زیر ۸۰ میلی متر جیوه اعلام کرده است. همچنین پرفشاری خون مرحله یک، "سیستولیک" ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه یا "دیاستولیک" بین ۸۰ تا ۹۰ میلی متر جیوه است. در نهایت تعریف پرفشاری خون مرحله دو، شامل "سیستولیک" معادل یا بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه یا "دیاستولیک" معادل یا بالاتر از۹۰ میلی متر جیوه است.

افزایش شمار مبتلایان فشار خون به 3.5 میلیارد نفر بر اساس تعریف جدید فشار خون!

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تشریح نتایج بیماری فشار خون در جهان، شمار مبتلایان این بیماری را یک میلیارد و 130 میلیون نفر بر اساس فشار خون سیستولیک معادل یا بالاتر از 140 میلی متر جیوه اعلام کرد و گفت: بر اساس راهنمای بالینی جدید، این مطالعه پیش بینی می کند تعداد مبتلایان فشار خون، از 1.87 میلیارد  نفر در سال 1990 به  3.5  میلیارد نفر در سال 2015  افزایش یافته باشد. این رقم شاید بسیار زیاد به نظر برسد اما گویای واقعیت‌هایی است که بزودی درباره فشار خون شاهد خواهیم بود.

ابتلای 20 هزار از هر 100 هزار نفر به فشار خون بالا

وی افزود: نرخ ابتلا به فشار خون در جهان طی سالهای یاد شده، بر مبنای فشار خون سیستولیک 140 میلی متر جیوه و بالاتر، از 17 هزار در هر 100 هزار نفر، به 20 هزار در هر 100 هزار نفر رسیده  اما همین نرخ بر مبنای فشار خون سیستولیک 110- 115 میلی متر جیوه و بالاتر، از 73 هزار در هر 100 هزار نفر  به 81 هزار در هر 100 هزار نفر  در 2015 افزایش یافته است.

مرگ سالانه 10.7 میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های ناشی از فشار خون

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به شمار مرگ‌های سالانه  ناشی از فشار بالا  اشاره کرد  و افزود: شمار مرگ‌ها از 7.2 میلیون نفر در سال 1990 ، به 10.7 میلیون نفر در سال 2015 رسیده و به عبارتی، مرگ‌های ناشی از فشار خون در جهان طی 25 سال یاد شده، بیش از 48 درصد افزایش داشته است.

پیش بینی 145 مرگ در هر 100 هزار نفر بر اثر فشار خون

به گفته وی اما ، بر اساس پیش بینی مطالعه، مرگ و میر سالانه ناشی از فشار خون از 135  مرگ در هر 100 هزار نفر در سال 1990 به  145 مرگ در هر 100 هزار نفر در 2015  رسیده  است و این ارقام، در فشار خون سیستولیک 140 میلی متر جیوه و بالاتر، کمتر است.

رشد جمعیت و پیری جمعیت یکی از عوامل مهم افزایش شمار مرگ‌ها

دکتر ملک زاده گفت:  بر اساس نرخ استاندارد شده سنی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مرتبط با  فشار خون، تعداد مرگ‌ها از 225 در هر 100 هزار نفر به 170  در هر 100 هزار نفر کاهش یافته که نشان می‌دهد رشد جمعیت و پیری جمعیت عامل افزایش مرگ‌های مشاهده  شده  بر اثر فشار خون در ارقام قبلی بوده و اگر مقیاس، نرخ استاندارد شده سنی باشد، میزان مرگ و میرهای ناشی از این بیماری کاهش داشته است.

ایسکمیک قلبی و سکته‌ها،  دارای بیشترین سهم از مرگ‌های ناشی از فشار خون

معاون تحقیقات وزیر بهداشت،  بیشترین مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با فشار خون بالا در 2015  را مربوط به ایسکمیک قلبی، سکته‌های قلبی و مغزی ، سایر بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن کلیوی دانست.

212 میلیون سال عمر از دست رفته ناشی از بیماری فشار خون بالا

دکتر ملک زاده تصریح کرد: از یافته نگران کننده این مطالعه جهانی، سال‌های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی‌های ناشی از فشار خون است که  طبق پیش‌بینی مطالعه و بر اساس فشار خون سیستولیک 110 – 115 میلی متر جیوه، میزان سال‌های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی ناشی از فشار خون که در 1990 ، 148 میلیون سال بوده،  با رشد 43 درصدی، به 212 میلیون سال در 2015  رسیده است.

بار بیماری فشار خون برای گروه‌های سنی

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، بار بیماری فشار خون با افزایش سن  بیشتر می‌شود؛ به طوری که 66  درصد بار این بیماری در بین گروه‌های سنی بین 25 - 80 سال و بالاتر مورد مطالعه، مربوط به سنین بالای 60 سال است. بیش از 50 میلیون سال از دست رفته عمر نیز مربوط به گروه‌های سنی زیر 55 سال است که این رقم نشان می‌دهد فشار خون یک تهدید برای افراد زیر این سنین شده است.

 بار بیماری فشار خون برای مردان، بیش از زنان

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شمار مرگ و میر استاندارد شده سنی زنان بر اثر فشارخون ، 145 به ازای هر 100 هزار و در مردان 197 به ازای هر 100 هزار نفر است.

وی افزود: در تمام گروه‌های سنی بار بیماری فشار خون  طی 25 سال مورد مطالعه، در مردان بیش از زنان است. 125 میلیون سال عمر از دست رفته مربوط به مردان و 86 میلیون سال عمر از دست رفته مربوط به زنان است. تنها در گروه سنی 80 سال به بالا ، به دلیل زندگی طولانی‌تر ناشی از امید به زندگی بالاتر، بار این بیماری در زنان بیشتر می‌شود.

اختصاص 30 درصد سال‌های از دست رفته عمر ناشی از فشار خون به ایسکمیک قلبی و سکته های قلبی و مغزی! / سهم قابل توجه بیماری‌های مزمن کلیوی

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: 30 درصد سال‌های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی ناشی از فشار خون بالا و بیماری‌های مرتبط با آن، مربوط به بیماری ایسکمیک قلبی و سکته‌های قلبی و مغزی بوده است. همچنین سایر بیماری‌های قلبی عروقی و بویژه بیماری‌های مزمن کلیوی بار قابل توجهی را در سال‌های از دست رفته عمر ناشی از فشار خون به خود اختصاص داده‌اند.

وی هشدار داد که  30 درصد بار بیماری‌های قلبی در میان افراد 25 تا 29 سال نیز مربوط به کسانی است که دارای فشار خون بالا بوده‌اند.

 60 درصد بار بیماری فشار خون بر دوش 10 کشور جهان

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که بیشترین بار بیماری فشار خون ( 60 درصد )  در 10 کشور جهان بوده است گفت: دو کشور بر اساس نرخ جمعیت بالاتر در جهان، بیشترین  بار این بیماری را متحمل شده‌اند که شامل چین با دو میلیون و 334 هزار مرگ و 45.1 میلیون سال از دست رفته عمر و هند با یک میلیون و 638 هزار مرگ و 38.7 میلیون سال از دست رفته عمر  بر اثر نانوانی ناشی از فشار خون بالا بودند. روسیه، اندونزی و ایالات متحده نیز در بین کشورهایی هستند که این مطالعه، برای آنها، بار بالای فشار خون را در کنار چند کشور نام برده پیش بینی کرده است.

موفق‌ترین منطقه جهان در کنترل فشار خون بالا

دکتر ملک زاده سپس به میزان کاهش یا افزایش بار بیماری فشار خون در مناطق مختلف جهان  اشاره کرد و افزود: اروپای غربی (به عنوان موفق‌ترین منطقه)، اروپای مرکزی، آسیا  پاسفیک و آمریکای شمالی همگی دارای کاهش رشد مناسبی در تعداد مرگ‌ها و سال‌های از دست رفته عمر ناشی از فشار خون شده‌اند و این درحالیست که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جنوب و شرق آسیا، آمریکای مرکزی و کشورهای صحرای آفریقا  دارای افزایش قابل توجه (بین 60  - بیش از 100  درصد) در بار بیماری فشار خون هستند.

 بهترین و بدترین کشورهای جهان در فشار خون بالا

وی با استناد به دیگر نتایج مطالعه جهانی بار بیماری فشار خون در 195 کشور، بالاترین نرخ مرگ و میر استاندارد شده سنی ناشی از بیماری‌های مرتبط با فشار خون را در افغانستان  با 637 مرگ  و عراق  با  41 مرگ  در هر 100 هزار نفر اعلام کرد و  پایین‌ترین نرخ را مربوط به فرانسه  با 62 مرگ و کانادا با 64 مرگ در هر 100 هزار نفر دانست.

موفق‌ترین کشور در کنترل بار بیماری فشار خون

وی انگلستان را موفق‌ترین کشور در کنترل بار بیماری فشار خون با کاهش 50 درصدی مرگ‌ها و 55 درصدی سال‌های از دست رفته عمر معرفی کرد و گفت: کشورهای پردرآمد توسعه یافته‌ای همچون فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا نیز جزو کشورهای بسیار موفق در این زمینه بوده‌اند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، کشور آمریکا را نیز در شمار کشورهای موفق در کنترل بار بیماری فشار خون برشمرد و افزود: میزان کاهش مرگ بر اثر فشار خون در آمریکا 8 درصد و سال‌های از دست رفته عمر 11  درصد بوده است.

بار بیماری فشار خون برای خاورمیانه: رشد 70 درصدی مرگ‌ها

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین تعداد مرگ‌های ناشی از فشار خون در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در سال  1990 ، 381 هزار مورد اعلام کرد که با بیش از 70 درصد رشد در سال 2015  به 650 هزار مورد رسیده است. همچنین تعداد سال‌های از دست رفته عمر ناشی از این بیماری در منطقه، بیش از 15 میلیون سال برآورد شده که نسبت به 1990، با 9 میلیون سال از دست رفته، 66 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بار بیماری فشار خون در ایران: افزایش 39 درصدی مرگ‌ها

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: در سال 1990 ، 31 هزار مرگ بر اثر فشار خون سیستولیک معادل 140 میلی متر جیوه  و بالاتر در ایران رخ داده که در سال 2015 ، این رقم با  39 درصد افزایش، به  44  هزار مرگ  رسیده  است. همچنین تعداد سال‌های از دست رفته عمر ناشی از این بیماری، طی سال 1990، از 699  هزار سال  با حدود 32 درصد افزایش به  926 هزار سال در 2015 رسیده و این ارقام با محاسبه فشار خون معادل 110 – 115 میلی متر جیوه و بالاتر، بسیار بیشتر است.

وضعیت ترکیه بسیار بهتر از ایران در بار بیماری فشار خون

نویسنده همکار در مطالعه مهم جهانی بار بیماری فشار خون، با مقایسه وضعیت ایران و ترکیه افزود: وضعیت ترکیه، بر خلاف ایران که با رشد بالایی در تعداد مرگ و سال‌های از دست رفته عمر ناشی از فشار خون مواجه بوده، بسیار بهتر از ایران است. به طوری که این کشور، شاهد کاهش 3 درصدی مرگ و 9  درصدی سالهای از دست رفته عمر بر اثر فشار خون بالا در سال 2015 بوده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت،‌ دکتر ملک‌زاده در پایان تاکید کرد: نگاهی به وضعیت کشورهای مختلف جهان در بار بیماری فشار خون، بخوبی نشان می‌دهد که کشورهای توسعه یافته با درک خطر رو به رشد فشار خون به عنوان عامل بروز بسیاری از بیماری‌های پرهزینه  مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی و در نهایت،  مرگ‌های زودرس، توانسته‌اند آن را طبق الگوی مناسبی هم در زمینه پیشگیری و هم در زمینه درمان این بیماری تاثیرگذار تحت کنترل درآورند. این درحالیست که بار بیماری فشار خون در کشورهای توسعه نیافته و کم درآمد، روز به روز سنگین‌تر و تعداد مرگ‌ها و سال‌های از دست رفته عمر ناشی از ناتوانی‌ها بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما