شناسهٔ خبر: 26234296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ حاجی دلیگانی به اظهارات محمود صادقی درباره پیام‌رسان‌های داخلی/ هیچ اعمال فشاری بر نمایندگان مجلس برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی وجود ندارد

صاحب‌خبر -

پاسخ حاجی دلیگانی به اظهارات تند صادقی درباره پیام‌رسان‌های داخلی/ هیچ اعمال فشاری بر نمایندگان مجلس در کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی نبوده است

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد هیچ اعمال فشاری مبنی بر کوچ اجباری نمایندگان به پیام‌رسان‌های داخلی وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تلگرام به عنوان یک پیام رسان خارجی توانست ظرف مدت کوتاهی جای خود را در دل کاربران بازکند و به یکی از پرمخاطب ترین پیام‌رسان‌ها و در عین حال مخرب‌ترین آنها تبدیل شود. پیام رسانی که با گذشت کمتر از یک سال تبدیل به جولانگاه تروریست‌ها شده و بستر جرم و جنایت را برایشان فراهم آورد. افراد بی‌گناه زیادی بواسطه این پیام رسان  به کام مرگ رفتند. چه بسا کشورهایی که قربانی تلگرام شده  و برای حفظ امنیت و برقراری آرامش مجبور به فیلترینگ آن شدند، کشورهایی مانند انگلیس و روسیه که جز کشورهای پیشرفته جهان هستند. در ایران نیز در پی  حادثه دلخراش حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و اغتشاشاتی که در اواخر سال گذشته در بستر تلگرام رخ داد، مسئولان کشور تصمیم گرفتند این پیام رسان خارجی را فیلتر کرده و نمونه‌های داخلی را جایگزین آن کنند. اما اجرای طرح فیلترینگ با مخالفت‌های عده‌ای از سیاستمداران به‌ ویژه اصلاح طلبان مواجه شد. متأسفانه حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت بسیار علنی با فیلترینگ مخالفت کرده و عملکرد پیام رسان‌های داخلی را به سخره گرفتند.

اظهارات بی‌اساس محمود صادقی درباره پیام‌رسان‌های داخلی

طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی دولت موظف شد تا با حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، تسهیلاتی از قبیل اختصاص وام و سرورهای مورد نیازشان سبب ارتقاء و جایگزینی آنها با تلگرام شود که البته بواسطه سیاست‌های مغرضانه برخی جریان‌ها هنوز محقق نشده است. محمود صادقی نماینده تهران در مجلس از جمله افرادی است که به اعتراض و مخالفت آشکار با حمایت از پیام‌رسان‌های پرداخت. این نماینده مجلس اخیراً در پستی توئیتری پیام‌رسان‌های داخلی را رانتی خطاب کرد و ضمن ناکام خواندن آنها در جذب مخاطب، مدعی شد نمایندگان مجلس برای قطع فعالیت در تلگرام و کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی تحت فشار قرار گرفته‌اند. در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگو با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، صحت اظهارات صادقی در مورد پیام رسان‌های داخلی و اجبار در استفاده از آنها را جویا شد.

چرا امکانات و زیرساختهای مورد نیاز پیام‌رسان‌های داخلی در اختیار آنها قرار نگرفته است؟

حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تأیید این نکته که پیام‌رسان‌های داخلی باید خود را تقویت کنند، گفته‌های صادقی را در خصوص اجبار نمایندگان و اعمال فشار بر آنها در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی قاطعانه رد کرد.  دلیگانی با طرح این سوال خطاب به وزیر ارتباطات اظهار داشت: چرا آن امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز پیام‌رسان‌های داخلی در اختیار آنها قرار نگرفته است؟ آیا دولت خود تمایلی به اختصاص این امکانات به پیام‌رسان‌های داخلی نداشته یا از نظر فنی امکان این کار وجود نداشته است؟ این در حالی است که  این امکانات در اختیار پیام‌رسان‌های خارجی قرار گرفته است! آیا اهداف سیاسی و دست‌های پشت پرده مانع این کار شده‌ است؟

پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند با طرح تقاضا در بورس، سرمایه‌داران را جذب کنند

دلیگانی با تأکید بر اینکه این حق مرم است که خدمات با کیفیت را از سوی پیام‌رسان‌ها مطالبه کنند، ابراز داشت: پیام‌رسانی مانند تلگرام نیز از ابتدا این امکانات را نداشته و با گذشت زمان توانسته رشد کند؛ پیام‌رسان‌های داخلی نیز باید فضایی را ایجاد کنند تا کاربران بتوانند مشکلات و ضعف‌های نمونه‌های داخلی را با آنها مطرح کنند تا با مرتفع کردنشان و به کارگیری ایده‌های پیشنهادی، مسیر پیشرفت هموار شده و به تکامل برسند.

وی در خصوص اتهام رانتی بودن پیام‌رسان‌های داخلی از سوی محمود صادقی اظهار کرد: پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند با شفاف‌سازی بیشتر مثلاً طرح تقاضای خود در بورس و جذب سهام‌داران، خود را از برخی افتراها مانند رانتی و... مبری سازند. در حال حاضر هر شرکت واجد شرایطی می‌تواند پیام‌رسان خود را طراحی کرده و ارائه دهد و دولت و وزارت ارتباطات نیز موظف به حمایت است. به عنوان مثال یکی از پیام‌رسان‌ها در ابتدا توسط صاحبانش به وجود آمد و بعد یکی از بانک‌های بزرگ کشور آن را خریداری کرد که این به هیچ وجه به معنای رانتی بودن نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: این حق مسلم کاربران به‌ویژه جوانان است که تقاضای بهترین امکان را در این زمینه داشته باشند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که نسل آینده نیاز به حمایت دارد، اینکه برخی اصرار به انحصار پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام دارند، چیز خوبی نیست و ممکن است سبب ایجاد نوعی دیکتاتوری شود. در صورتی که اگر این انحصار شکسته و در میان چند پیام‌رسان توزیع شود، قطعاً فرصت خوبی برای پیشرفت و توسعه فراهم خواهد آمد. پیام‌رسان‌های داخلی تلاش کنند تا اعتمادسازی لازم را انجام دهند که اگر چنین شود و در این زمینه موفق باشند، سبب جذب خود به خود کاربران و کوچ سریع آن‌ها به نمونه‌های داخلی می‌شود.

حاجی دلیگانی در رابطه با اینکه آیا در داخل کشور توانایی رساندن کیفیت پیام‌رسان‌ها به حد برخی نمونه‌های خارجی وجود دارد، گفت: قطعاً در داخل چنین توانایی وجود دارد و جوانان ما بارها این را اثبات کرده‌اند اما تا الآن از توانایی آن‌ها به درستی استفاده نشده است. این شرایط به خاطر این است که برخی در داخل اعتقادی به توانایی‌هایی داخلی ندارند و مدام به دنبال واردات و رانت‌های خودشان هستند؛ ما در گذشته شاهد بودیم که کسانی ادعا می‌کردند که فقط می‌توانیم آبگوشت بزباش درست کنیم یا فرد دیگری چند صدهزار دلار سطل زباله از کشور آلمان وارد کرده یا در سال حمایت از کالای ایرانی شورای شهر تهران مصوبه‌ای را به هیئت دولت ارائه می‌کند که 300 خودروی حمل جنازه با ارز دولتی وارد کشور شود و متأسفانه دولت هم آن را تصویب می‌کند و رئیس مجلس هم با عدم اعلام مغایرت با قانون، آن را تأیید می‌کند؛ آیا واقعاً در داخل توان ساخت خودروی حمل جنازه وجود ندارد؟!

وی در پایان به مسئولان پیام‌رسان‌های داخلی پیشنهاد کرد که با طرح مشکلات و مطالبات خود از دولت تا روز یکشنبه به او بگویند تا در مجلس مطرح و از دولت مطالبه کند و ضمن تاکید بر این اصل که پیام‌رسان‌های داخلی توانایی لازم برای ارتقا و پیشرفت را دارند تا به بالاترین سطح کیفیت برسند تصریح کرد: اینها باید از ایده‌های افرادی که تخبه این کار هستند و حرفی برای گفتن دارند اما توان مالی لازم را برای به‌کارگیری و اجرای آن را ندارند، در راستای پیشرفت خود بهره ببرند و اجازه ندهند برخی سودجو که علاقه بسیاری به واردات دارند، از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با تخریب وجهه آنها به اهداف خود برسند.

انتهای پیام/

نظر شما