شناسهٔ خبر: 26234212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

ماموریت ویژه مجلس

تهران- ایرنا- رهبر انقلاب اسلامی دیروز در دیدار رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماموریت ویژه و سنگینی را به نمایندگان ملت محول کرد؛ قانونگذاری مستقل در موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی که ضمن افزایش شاخص شفافیت و سلامت اقتصادی، استقلال و کارآمدی خانه ملت را به تصویر خواهد کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز پنجشنبه سی و یکم خرداد ماه، مهمترین محورهای خبری- تحلیل خود را روی بیانات دیروز رهبری در جمع نمایندگان مجلس، نشست آتی اعضای اوپک و احتمال تغییرات ساختاری در کابینه متمرکز کردند.
این گزارش به بررسی مهمترین گزارش روزنامه های امروز پرداخته است.

**مسوولیت های جدی مجلس
دیدار دیروز رهبری با نمایندگان ملت و توصیه های ایشان به مهمترین نهاد قانونگذاری کشور در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.
به نوشته روزنامه «ایران»، رهبر انقلاب اسلامی، «قانون گذاری و ریل گذاری حرکت اجرایی کشور» را مهم ترین وظیفه مجلس خواندند و با تأکید بر افزایش مستمر کیفیت قانون گذاری، نکات مهمی را در این زمینه بیان کردند.
به گزارش روزنامه «قانون»، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به نمایندگان ملت خاطرنشان کردند: شما برای خدمت به ملت فقط چهار سال مهلت دارید، بنابراین لحظه‌لحظه‌ آن را صرف قانون گذاری در مسائل مهم و دارای اولویت کنید. «عملی بودن قوانین» و «پرهیز از قانون گذاری در مسائل خلاف مصلحت کشور» دو نکته دیگر رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس بود.
به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، ایشان در همین بحث در زمینه معاهدات و کنوانسیون های بین المللی گفتند: این معاهدات ابتدا در اتاق های فکر قدرت های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن ها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت های هم سو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً 150 کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟
به گزارش روزنامه «کیهان»، رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون ها افزودند: همان گونه که درباره «برخی کنوانسیون های بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانون گذاری کند.
ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن ها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.
روزنامه «جوان» هم آورد: قانون گذاری در جهت اولویت مهم کشور یعنی حل معضلات اقتصادی» دستور کار دیگری بود که رهبر انقلاب برای مجلس ترسیم کردند. ایشان با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه سران و عناصر سه قوه برای ورود جدی به مسائل اقتصادی گفتند: این جلسه باید ببُرد و با تصمیمات قوی، راه را برای حل مشکلات موجود باز و مجلس نیز در همین جهت حرکت کند و به دشمنان اجازه سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی ندهد.
در گزارش روزنامه «جهان صنعت» هم آمده است:« تازه گردانی و تنقیح قوانین»، «حذف برخی قوانین گذشته که فلسفه وجودی و منطق تصویب خود را از دست داده اند»، «رفع برخی قوانین متضاد و مشکل آفرین از جمله برای تسهیل در فضای کسب و کار»، نکته دیگر رهبر انقلاب در باب ضرورت های قانون گذاری در خانه ملت بود. ایشان با انتقاد از اجرا نشدن یا تأخیر در اجرای قوانین در برخی دستگاه ها تأکید کردند: قانون برای اجرا تصویب می شود و مجلس اجرای قوانین را پیگیری و مطالبه جدی کند.

**سیاسی کاری در اوپک
یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک فردا در حالی با حضور وزرای نفت و نمایندگان کشورهای صادرکننده نفت برگزار می‌شود که روسیه و عربستان بر سر افزایش تولید تا سقف یک میلیون بشکه نفت متحد شده‌اند. روزنامه های امروز به بررسی ابعاد مختلف نشست آتی اوپک پرداختند.
به نوشته روزنامه «ابتکار»، جمعه پیش رو، روزی پر حاشیه در بازار نفت جهانی خواهد‌بود. روزی که بزرگترین تولیدکنندگان نفت می‌خواهند در بزرگترین کارتل نفتی دنیا (اوپک) برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش یا عدم افزایش تولید نفت به گفت‌و‌گو بنشینند و به دلیل آن‌که بسیاری از اعضا با افزایش تولید موافق نیستند و برخی خواهان افزایش تولید هستند، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که این جلسه بی‌نتیجه به اتمام می‌رسد.
در ادامه می خوانیم: عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است به همراه روسیه که بزرگترین تولیدکننده خارج از این گروه است، خواهان خروج تدریجی از توافق کاهش تولید هستند که از ابتدای سال 2017 به اجرا گذاشته شده اما ایران، عراق، ونزوئلا و الجزایر با بالا بردن سطح تولید مخالف هستند.
روزنامه «جهان صنعت» هم در گزارشی نوشت: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هنگام ورود به وین گفت فکر نمی‌کند در این نشست توافقی رخ دهد تا این احتمال هرچه بیشتر قوت بگیرد که نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت طی روز جمعه، برای نخستین بار از سال 2011 بدون توافق پایان خواهد یافت.
در ادامه آمده است: عربستان تحت فشارهای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواستار کنار گذاشتن برخی کاهش‌ها به واسطه مهندسی تقویت عرضه نفت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی است. روسیه که دو سال پیش با اوپک همراه شد تا تولیدات خود را کاهش دهد نیز به دنبال افزایش 5/1 میلیون بشکه‌ای تولیدات نفت است.
به گزارش روزنامه «اعتماد»، کارشناسان بازار انرژی بر این باورند که نشست روز جمعه، اول تیرماه 97 اوپک به دلیل خروج امریکا از برجام و بالا رفتن جنگ تجاری میان کشورهای اروپایی و چین با امریکا به یکی از سیاسی‌ترین نشست‌های این سازمان تبدیل شده است. آنچه قابل پیش‌بینی است اینکه اعضای اوپک بر سر افزایش تولید تا سقف 1.5 میلیون بشکه در روز به اجماع نخواهند رسید اما با توجه به موضع‌گیری عربستان و روسیه ممکن است برخی کشورها از دایره تعهد خارج شده و بازار را به سمتی ببرند که در مقطعی کوتاه عرضه بالا رفته و قیمت‌ها پایین بیاید.
این روزنامه در سرمقاله خود هم آورد: اتحاد عربستان و روسیه بسیار عجیب به نظر می‌رسد گویی که سعودی‌ها پاداش پکیج قرارداد 30 میلیارد دلاری همکاری‌های اقتصادی خود با روسیه را دریافت کرده‌اند. اینکه عربستان در جبهه مقابل ایران قرار گیرد کاملا طبیعی بوده و از دایره منطق روابط بین‌الملل در شرایط فعلی خارج نیست اما هم‌کاسه شدن روس‌ها با سعودی‌ها قدری قابل تامل است.
روزنامه ایران هم در یادداشتی نوشت: از زمانی‌ که «رکس تیلرسون» رئیس کل سابق شرکت «اگزون موبیل» از سمت وزارت امورخارجه کابینه ترامپ خارج شد به‌نظر می‌رسد که درباره بازار نفت پرزیدنت ترامپ و متحد او در اوپک عربستان سعودی دچار سردرگمی شده‌اند. ازیک طرف آنها مایلند که قیمت نفت بالا باشد تا هم تولید «شیل اویل» و «شیل گاز» (نفت و گاز غیرمتعارف) مقرون به‌صرفه باشد و هم اینکه پیشنهاد قیمت اولیه عرضه سهام «آرامکو» به بازاربا قیمت خوبی توسط علاقه‌مندان خریداری شود. اما، از سوی دیگر این نگرانی را دارند که ایران در حال حاضر با قیمت‌های فعلی می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد و قیمت بنزین هم در امریکا گران است. بنابراین، باید گناه قیمت بالای بنزین در امریکا را بیندازند گردن اوپک و ترامپ هم بگوید که می‌خواهد قیمت برای مصرف‌کننده امریکایی پایین باشد و آل سعود هم با ماست. اینکه چرا روسیه دارد در این راستا با امریکا و آل سعود همکاری می‌کند هنوز معلوم نیست.

**تغییرات پیش روی کابینه؟
اظهارات دیروز رییس دفتر رییس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات در خصوص تغییرات احتمالی در کابینه به یکی از موضوعات مورد توجه روزنامه ا بدل شد.
روزنامه «آرمان» در گزارشی نوشت: روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت از تغییرات جدید در دولت خبرداد. گویا قرار است پس از کش‌و‌قوس‌های بسیار بالاخره طرح تفکیک وزارتخانه‌های ادغام شده صنعت از بازرگانی، مسکن از راه و سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش اجرا شود. مجلس نیز در هفته آینده بحث اصلاح ساختار دولت و تفکیک وزارتخانه‌ها را در دستور کار خود خواهد داشت.
در ادامه آمده است: زمانی که رئیس‌جمهور از تغییرات در دولت سخن گفت این فکر به اذهان متبادر شد که قرار است در بدنه فعلی اجرایی دولت تغییراتی صورت گیرد به‌خصوص در حوزه‌هایی مثل تیم اقتصادی یا وزارت کشور، اما حال مساله روی دیگری به خود گرفته و برخی مطرح می‌کنند که شاید مقصود از تغییرات تفکیک وزارتخانه‌ها باشد. گرچه تفکیک و تخصصی شدن وزارتخانه‌ها امر مبارکی است، اما رئیس‌جمهور باید بداند تغییر در بدنه مدیران فعلی دولت نیز از اوجب واجبات است.
در گزارش روزنامه ابتکار هم آمده است: در همین راستا، رئیس دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده که دولت از این فرصت برای بهره‌گیری از جوانان استفاده ‌می‌کند. با این حال واکنش به این تصمیم مضرات و فوایدی دارد. چنانچه سازوکار انتخاب جوانان مشخص و برمبنای شایسته‌سالاری به‌ دور از هرگونه توجیهات رایج پساانتخاب باشد می‌توان امیدوار بود که وزرای جوان می‌توانند از پس مشکلات جامعه برآیند. در مقابل چنانچه شفافیتی درباره دلایل انتخاب و معرفی وزرای جوان وجود نداشته باشد اساس میدان‌دادن به جوان‌ترها زیر سوال می‌رود.
روزنامه اعتماد هم در گزارش خود نوشت: کابینه تغییر می‌کند. تغییرات در انتظار هیات دولت اما آن چیزی نیست که بسیاری از منتقدان بر آن اصرار داشته و دارند. حرف و حدیث‌های حاشیه جلسه هیات دولت نشان می‌دهد که قرار نیست وزیری برود و سیاستمداری دیگر بر کرسی وزارتخانه‌ای تکیه زند. همه تغییراتی که خبر آن دیروز در حیاط پاستور رسانه‌ای شد در راستای لایحه اصلاح ساختار دولت است. با وجود این حالا که قرار است دولت در صورت تصویب این لایحه بار دیگر جلسات متمادی و رایزنی‌ها و رفت و آمدها به مجلس را برای معرفی وزرای جدید آغاز کند چرا از همین فرصت برای تغییرات اساسی در کابینه استفاده نکند؟

پژوهش **9275**1601**

نظر شما