شناسهٔ خبر: 26233867 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سی‌ویک خرداد سالروز تولد آقای بازیگر است

من، عزت انتظامی، بچه سنگلج

«من برای شما همیشه همان عزتم، بچه‌ای از سنگلج... همانی که از سیزده سالگی در تماشاخانه‌های لاله زار با تشویق‌های شما بزرگ شده‌ام... همانی که همراه شما با درد‌های ایران بسیار گریسته‌ام و با شادی‌هایش لبخند‌ها زده‌ام...»

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /این حرف‌های عزت‌الله انتظامی، این بچه محله سنگلج تهران است که از پیش پرده خوانی در تماشاخانه‌های لاله زار و کنترلچی سینماها در کوچه برلن شروع کرد و به قله بازیگری در سینمای ایران رسید و به شهرت و محبوبیتی چشمگیر در میان مردم ایران دست یافت. نام عزت‌الله انتظامی، در تاریخ سینمای ایران با نقش‌های ماندگاری که در فیلم‌های گاو، پستچی، اجاره نشین‌ها، دایره مینا، هزاردستان، ناصرالدین شاه آکتور سینما، بانو، گراند سینما و روسری آبی خلق کرد، باقی است. او یک بازیگر صاحب سبک و بی‌بدیل در سینمای ایران است که با اغلب کارگردان‌های برجسته سینمای ایران مثل داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و محسن مخملباف کار کرد. انتظامی، بازیگر پرکاری است و در کارنامه سینمایی‌اش نام بیش از پنجاه فیلم دیده می‌شود اما با وجود این پرکاری، همیشه سختگیر بوده و هر پیشنهادی را نپذیرفته و به خاطر دستمزد، به بازی در فیلم‌هایی که با سلیقه هنری‌اش مغایر بود تن نداده است. سال‌ها قبل در گفت‌و‌گویی که با او داشته‌ام گفت: «خوشبختانه هنر یک خاصیتی دارد که با پول و این چیزها نمی‌شود آن را به دست آورد... آدم باید واقعی زندگی کند و عاشق کارش باشد. نه پول می‌تواند خوشبختی بیاورد، نه شهرت. شهرت آرامش آدم را می‌گیرد. من خوشحالم که سلامت بودم و سلامت زندگی کردم.»
در این گفت‌و‌گو او از میان فیلم‌هایی که بازی کرده بود، از بازیگری در فیلم‌های گاو، حاجی واشنگتن و ناصرالدین شاه آکتور سینما به‌عنوان سخت‌ترین تجربه‌های بازیگری‌اش یاد کرد. قریحه سرشار، خلاقیت و انعطاف‌پذیری و طنز، از ویژگی‌های انتظامی در حرفه بازیگری است. او قابلیت بازی در هر نقشی را که به سن و سال او می‌خورد دارد و به‌همین دلیل توانست در ژانرهای متفاوت و در نقش‌های متفاوت از کمدی تا درام‌های تاریخی ظاهر شود. اما این بازی در فیلم موج نویی گاو مهرجویی بود که نام او را پرآوازه ساخت و به یکی از مهم‌ترین نقش‌های کارنامه بازیگری‌اش تبدیل شد. بازی انتظامی در گاو، آنقدر قوی و تأثیرگذار بود که جای او را در سینمای ایران تثبیت کرد. او در تمام این سال‌ها در نقش‌ها و فیلم‌های ماندگار بسیاری خوش درخشید که لیستی بلندبالاست. انتظامی در فیلم تاریخی ستارخان، در نقش حیدرعمواوغلو، انقلابی مشروطه خواه، ظاهر شد. یکی از بازی‌های به یادماندنی انتظامی در سینما، بازی او در نقش حسینقلی صدرالسلطنه، نخستین سفیر ایران در امریکا در فیلم حاجی واشنگتن علی حاتمی بود. حاجی واشنگتن، داستان طنزآمیز و در عین حال غم‌انگیز مردی سنتی و مذهبی بود که در فضایی گروتسک و بیگانه با روحیات شرقی‌اش گرفتار شده بود و غم دوری از وطن و خانواده و تنهایی، ذره ذره او را از پا درمی‌آورد و انتظامی این نقش پیچیده را با قدرت اجرا کرد. سریال هزاردستان ساخته علی حاتمی، تنها سریال تلویزیونی بود که انتظامی در آن بازی کرد. در این سریال، انتظامی در نقش خان مظفر (هزاردستان) ظاهر شد، مردی مقتدر و مرموز که در پشت پرده وقایع سیاسی- اجتماعی آغاز قرن بیستم در ایران بود و حاتمی او را با الهام از شخصیت تاریخی عبدالحسین میرزا فرمانفرما خلق کرده بود.
در پاسخ به این سؤال که در بازیگری چه نقطه‌ای مانده که به آن نرسیده است، گفته بود: «نقطه خاصی در هنر وجود ندارد که بگویم به آن رسیدم یا نرسیدم. همین که من توانستم یک مدتی در سینما کار کنم و جزو کسانی باشم که تماشاگری به من توجه بکند و این سؤال را از من بپرسد، راضی‌ام.»/روزنامه ایران

برچسب‌ها:

نظر شما