شناسهٔ خبر: 26233722 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

دولت به جای کنترل تورم، قیمت ها را کنترل می کند

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران می گوید : هر زمان تورم افزایش پیدا می‌کند، دولت به‌جای اینکه تورم را کنترل کند، قیمت‌ها را کنترل می‌کند و به جنگ بازار می‌رود.

صاحب‌خبر -
پول نیوز - "روزانه هزار میلیارد تومان بر نقدینگی افزوده می شود" این بخشی از گفته های رییس پارلمان بخش خصوصی است که معتقد است این رشد نجومی نقدنیگی در مسیر بهبود اقتصاد نیست.

آمارهای اعلامی از طرف بانک مرکزی نشان می دهد که ظرف کمتر از یک ماه بیش از 7 میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده است حالا اگر هر سکه را حدود 8 گرم در نظر بگیریم حدود 60 تن طلا به قیمت حدود 10 هزار میلیارد تومان ظرف کمتر از یک ماه فروخته شده است. این حجم از فروش سکه در شرایطی صورت گرفت که دلار با پلیسی کردن بازار ارز سعی در کنترل قیمت ها داشت اما نه تنها دولت نتوانست افسار دلار را تحت کنترل خود درآورد که سکه هم قیمتش سربه فلک کشید . 

کار به جایی رسیده که محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر می گوید: سکه 400 هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی خود عرضه می شود و این اتفاق ناشی از افزایش غیر منطقی تقاضاست.

اما تاثیرات نوسانات نرخ ارز بر بازار به همین جا ختم نشده و ثبت و سفارش کالا هم در دو ماه ابتدایی سال افزایش چشم گیری را تجربه کرده است . آنگونه که محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در دو ماه ابتدایی اسمال نزدیک به 20 میلیارد دلاری کالا ثبت و سفارش شده است . حالا باید پرسید که این میزان از هجمه برای ثبت سفارش و استفاده از دلار 4200 تومانی برای واردات به چه معنی است و آیا باید منتظر واردات بیش از 150 میلیارد دلاری برای سال جاری باشیم و تولید داخلی را تهدید شده بدانیم؟

مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران که از منتقدان سیاست های دستوری دولت در این روزهاست ، می گوید: هر زمان تورم افزایش پیدا می‌کند، دولت به‌جای اینکه تورم را کنترل کند، قیمت‌ها را کنترل می‌کند و به جنگ بازار می‌رود.

به گفته او، سرکوب سال‌های گذشته نرخ ارز در کنار سیاستگذاری نادرست اقتصادی و در مجموع اشتباهات فاحش دولت منجر به ایجاد التهاب در بازار ارز شده اما جالب است که دولت باز هم با تکیه بر سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی به جنگ بازار برخاسته است. یعنی دولتی که خود مسبب این بحران است، دارد تلاش می‌کند تا آثار و عواقب اشتباهات خود را با سرکوب و تنبیه بازار جبران کند.

برچسب‌ها:

نظر شما