شناسهٔ خبر: 26232197 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تفاوت محصولات تراریخته با اصلاح ژنتیک شده

چند روز پیش در یکی از گروه‌های مربوط به متخصصان علوم و صنایع غذایی میان کاربران بحثی در مورد فواید و مضرات محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیک شده پیش آمد. برخی با قطعیت معتقد بودند این محصولات ناشی از پیشرفت علم بوده و سالم هستند و تعدادی هم بر این باور بودند که این محصولات برای سلامت مخاطره‌آمیزند. جالب اینجا بود که هیچ یک دلیل یا مدرک علمی مستند برای اثبات گفته‌هایشان نداشتند و در آخر هم اتفاق نظری حاصل نشد. موضوع چیست؟

صاحب‌خبر -

مهندسی یا دستکاری ژنتیک با اصلاح ژنتیک دو مقوله متفاوتند که برخی افراد معنای این دو واژه را یکسان میدانند. محصولات تراریخته یا همان دستکاری ژنتیک شده محصولاتی هستند که ژن والد آنها از چیزی بجز ژن طبیعی آن محصول گرفته شده باشد مثلا اگر ما از ژن یک باکتری در پرورش یک گیاه کمک بگیریم، باعث تغییر ساختار ژنتیک محصول نهایی میشویم. اما اصلاح ژنتیک زمانی انجام میشود که ژنهای والد و مولد یکی باشند و فقط اصلاحی از نوع همخانواده برای بهبود کیفیت نژاد بعدی انجام بگیرد. اصلاح ژنتیک از زمانهای گذشته بوده و شناخته شده است اما مهندسی ژنتیک علمی نو و تا حدودی ناشناخته است و موافق و مخالف زیاد دارد.

هدف چه بوده؟ پرورش محصولات به روش سنتی نیازمند زمان و رسیدگی طولانی است در حالی که با دستکاری ژنتیک سرعت رشد و حجم تولید محصولات زیادتر میشود. حامیان این روش معتقدند بهره مندی از محصولات تراریخته منجر به کاهش سطح فقر جهانی، گرسنگی و مرگ و میر و البته افزایش سود و فروش تولیدکنندگان میشود.

کدام محصولات تراریختهاند؟ اغلب محصولات تراریخته در کشور وارداتیاند. سویا، ذرت، کلزا و روغن حاصل از آنها به صورت تراریخته و وارداتی به کشور میآیند و اگر از محصولات تراریخته برای خوراک دام استفاده شود گوشت، شیر، لبنیات و حتی تخممرغ مصرفی ما جزو محصولات تراریخته محسوب خواهند شد.

صحت سرطانزایی محصولات تراریخته: برخی افزایش بیماریهایی چون سرطان را به محصولات تراریخته نسبت دادهاند. اما پژوهشهایی که در سطح جهان درباره سلامت، ایمنی و سرطانزایی محصولات تراریخته انجام شده، هنوز هیچ دلیل منطقی و علمی مبنی بر مضر بودن این محصولات را به اثبات نرسانده است. چنانچه در مقالات آمریکایی و کانادایی هم هیچکدام نتیجهگیری قطعی از ادعاهای خود ندارند و اعلام نتیجه دقیق از پروژههای تحقیقاتی خود را نیازمند مطالعات و تحقیقات بیشتری میدانند.

فاخره بهبهانی

جامجم

نظر شما