شناسهٔ خبر: 26232122 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وضعیت سلامت زنان ایرانی نگران‌کننده است

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت وضعیت مهم‌ترین ریسک‌فاکتورهای بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند مصرف دخانیات، فشار خون،

صاحب‌خبر -

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت وضعیت مهم‌ترین ریسک‌فاکتورهای بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند مصرف دخانیات، فشار خون، چاقی، دیابت و... را در کشور تشریح کرد و گفت: طبق آمارها بطور میانگین وضعیت سبک زندگی بانوان ایرانی از مردان ایرانی نگران‌کننده‌تر است.

امیرحسین تکیان به برخی عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و به ایسنا گفت: نخستین عامل خطری که به آن می‌پردازیم دخانیات است که یکی از عوامل خطر اصلی در بروز بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود. طبق مطالعه‌یی که در سال ۹۵ انجام شد، استان‌هایی که بیشترین میزان مصرف دخانیات در مردان را به خود اختصاص داده‌اند، قزوین، آذربایجان‌غربی، همدان و کهگیلویه‌وبویراحمد بوده و مصرف دخانیات زنان نیز در استان‌های بوشهر، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان بیشترین میزان را دارد.

وی با بیان اینکه 8درصد زنان و ۳۵درصد مردان ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند، افزود: به‌طور میانگین بیش از ۲۰درصد افراد کشور دخانیات مصرف می‌کنند. طبق آمارها در زمینه مصرف الکل نیز مردان استان‌های قزوین، کردستان و آذربایجان‌غربی با ۱۵درصد در صدر قرار دارند و در زنان که مصرف الکل حدود 2درصد است، استان‌های قزوین، ‌کردستان و کهگیلویه‌وبویراحمد بیشترین مصرف‌کنندگان زن الکل را دارند. بنابراین مصرف الکل و دخانیات در برخی استان‌ها شایع‌تر است و باید اقدامات جدی‌تری در این استان‌ها انجام شود. تکیان در ادامه به وضعیت دیابت در کشور اشاره و اظهار کرد: دیابت به این معناست که میزان قند ناشتا دو بار بیشتر از ۱۰۰ باشد. در کشور ما شیوع دیابت در زنان مقداری بیش از مردان است. در عین حال میانگین شیوع این بیماری در کشور ۱۱درصد است، یعنی 8.5 میلیون نفر از جمعیت ما از دیابت رنج می‌برند. از این میزان ۱۰درصد دیابتی‌ها در مردان و بیشتر در یزد، تهران و خوزستان هستند و در مابقی را زنان تشکیل می‌دهند که در سمنان، گیلان و کرمانشاه بیشترین میزان ابتلا به دیابت زنان دیده می‌شود. البته در زمینه دیابت هیچ مشابهتی بین استان‌هایی که بیشتری میزان دیابتیک مرد و زن را دارند، نیست و این سوال‌برانگیز است.

 نیمی از زنان ایرانی چربی خون دارند

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر درباره وضعیت چربی خون نیز گفت: یکی از مسائلی که عامل بیماری‌های قلبی-عروقی و تنفسی است و می‌تواند به سرطان هم منجر شود، چربی خون بالا به‌ویژه کلسترول بالا است. باید توجه کرد که حدود ۵۰درصد یعنی نیمی از جمعیت زنان ایرانی چربی خون بالا دارند. بر این اساس از هر دو زن یک نفرشان به چربی خون بالا مبتلا هستند. متاسفانه بیشترین میزان چربی خون در زنان در استان‌های مازندارن، تهران و لرستان است. در عین حال حدود ۴۱درصد مردان ایرانی هم کلسترول بالا دارند که به ترتیب بیشترین میزان شیوع آن در بین مردان در استان‌های تهران، البرز و مازندران است.

وی با بیان اینکه ۳۲درصد زنان ایرانی و ۲۵درصد مردان ایرانی از تری‌گلیسیرید بالا رنج می‌برند، گفت: بوشهر، تهران و یزد در مردان و یزد، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان و کرمان در زنان استان‌هایی هستند که بیشترین میزان شیوع تری‌گلیسیرید را دارند.

تکیان با اشاره به موضوع چاقی در کشور، گفت: در کشور ما ۱۵درصد مردان و ۳۰درصد زنان چاقند. براساس این آمار از هر سه نفر زن یک نفرشان چاق است و BMI (درصد توده بدنی) بالای ۳۰ دارند. به درصد توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ اضافه‌وزن و بالای ۳۰ را چاقی می‌گوییم. بنابراین زنان دو برابر مردان چاقند و در برخی استان‌ها مانند مازندران بیشترین درصد چاقی زنان وجود دارد، اردبیل و سمنان هم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین استان‌های گلستان، البرز، مازندران و خوزستان بیشترین میزان چاقی در مردان را دارند. بنابراین می‌بینیم که استان مازندران استان چاقی است که عواملی مانند سبک‌زندگی، نوع مصرف مواد غذایی و عادت‌های غذایی در این زمینه موثرند.

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه وضعیت‌مان در زمینه اضافه‌وزن بدتر است، ادامه داد: به‌طوری‌که درصد اضافه‌وزن در مردان بیش از زنان است. بر این اساس ۳۸درصد مردان و ۳۵درصد زنان در کشور مبتلا به اضافه وزن هستند. در مردان بیشترین درصد اضافه وزن را به ترتیب در استان‌های البرز، اردبیل و آذربایجان‌شرقی دارند و در زنان استان‌های همدان، کردستان، خراسان‌شمالی و گیلان هم بیشترین درصد اضافه‌وزن را به‌ترتیب به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

نظر شما