شناسهٔ خبر: 26232049 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

تعامل برای غنی‌سازی اوقات‌فراغت

اوقات فراغت برای خیلی از جوانان و والدین به تابستان محدود می‌شود، این درحالی است که نباید سال تحصیلی آنقدر روی کلاس‌های فوق‌برنامه درسی تمرکز کرد که این شرایط ایجاد شود. برای بهبود این شرایط باید والدین زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت را در تمام مدت سال برای فرزندشان ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -

لازم به یادآوری است که متاسفانه تابستان نیز برای بسیاری دانشآموزان در درس و مشق خلاصه میشود، زیرا مافیای کنکور جوی ایجاد کرده که در آن والدین و مدارس وارد رقابت پوچ کنکور شدهاند به همین دلیل تابستانها نیز برای نوجوانان و جوانان به کلاسهای فوقبرنامه درسی محدود میشود.

با توجه به کم و کاستیهایی که در این حوزه وجود دارد و این که متولی اصلی اوقات فراغت دانشآموزان آموزش و پرورش است این وزارتخانه باید تمام توانش را برای غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان به کار گیرد.

این درحالی است که آموزش و پرورش میتواند بخشی از امکاناتش را در اختیار فرهنگسراها و مساجد قرار دهد تا حد اقل این مراکز فرهنگی با برنامهریزیها و فعالیتهای منسجم بتوانند تاثیر بیشتری در غنیسازی اوقات فراغت فرزندان ایرانزمین داشته باشند.

علاوه بر این نقش دیگر نهادها مانند شهرداریها نیز نباید نادیده گرفته شود و به این منظور اعضای شورای شهر باید نظارتی ویژه بر عملکرد مدیران شهری داشته باشند و با توجه به علایق جوانان و نوجوانان برای آنها امکانات تفریحی و آموزشی فراهم کنند. فرهنگسرا و سرای محلات میتوانند تا حد زیادی ضعفهای آموزش و پرورش را جبران کنند.

بنابراین ضرورت دارد که در خصوص گذراندن اوقات فراغت دانشآموزان کمیتهای متشکل از دستگاههای مسئول و تاثیرگذار مانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، شهرداری و... با تعامل بینبخشی برای غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان قدمهای جدی بر دارند.

در نهایت اگر به جای نگاهی مرده و باطل به اوقات فراغت، این زمان به عنوان اوقاتی ارزشمند تلقی شود، قطعا با همکاری و فرهنگسازی مردم و دستگاههای تاثیرگذار شرایطی فراهم خواهد شد که بخش بزرگی از مشکلات این حوزه بر طرف شود.

جمشید جعفرپور
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

نظر شما