شناسهٔ خبر: 26231575 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

وقتی ربات ها جراح چشم می شوند!

ربات ها جراح چشم شدند. این موضوع می تواند برای بسیاری از افرادی که به جراح چشم انسانی اعتماد ندارند کاربردی باشد.

صاحب‌خبر -
به نظر می رسد یک جراح چشم حرفه ای می تواند جراحی های عادی را انجام دهد اما یک جراح چشم رباتیک می تواند ، دقیق ترین و ظریف ترین جراحی های جهان را ترتیب دهد.

به گزارش نامه نیوز در حال حاضر ربات ها در جراحی های زیادی حضور دارند و این بار نوبت به این رسیده که ربات ها جراح چشم شوند. ربات‌ها در حال حاضر جراح ارشد اتاق‌های عمل هستند، از جراحی پروستات گرفته تا کیسه صفرا همه را می‌توانند انجام دهند.

جالب است بدانید، برای انجام آزمایش‌های بالینی، ۱۲ بیمار داوطلب شدند که نیاز داشتند غشایی از روی شبکیه چشم‌شان برداشته شود. به گفته محققان، این جراحی کاملا جراحی ساده‌ای است.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد رباتی ساخته‌اند که اولین عمل جراحی چشم جهان را انجام داده است.در سال ۲۰۱۶، دانشمندان دانشگاه آکسفورد شروع به آزمایش یک سیستم جراحی «پرس‌آیز» کرد. این ربات برای انجام عمل جراحی شبکیه چشم، سطح پشت تخم چشم، طراحی شده بود. حالا دانشمندان آکسفورد نتایج تحقیقات دستیار جراحی چشم را منتشر کرده‌اند.

این ربات جراح پزشک  با استفاده از یک اهرمک بازوی متحرک سیستم پرس‌آیز را کنترل می‌کند. پزشکان می‌توانند ابزارهای مختلفی را به این بازو متصل کنند. حتی ماهرترین جراحان نیز گاهی اوقات لزرش دست دارند اما از آنجا که این سیستم رباتیک است، هیچ لرزش دستی هم ندارد.

سرعت  این جراح چشم هوشمند نیز بیش از جراح های سنتی است. ۶ مورد از این جراحی‌ها را به صورت سنتی انجام دادند، شش مورد دیگر نیز توسط ربات‌های دستیار جراح چشم انجام شدند.

ربات  جراح، غشا را از شبکیه چشم جدا می‌کند و از همان برش ورودی، خارج می‌شود. در جراحی‌هایی که به صورت سنتی انجام می‌شود، جراح این کار را با استفاده از ابزارهای میکروسکوپی به صورت دستی انجام می‌دهد.

نظر شما