شناسهٔ خبر: 26231274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مشارکت بی‌سابقه ترک‌های خارج‌نشین در انتخابات ترکیه

رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، شمار ترک‌هایی که در خارج در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شرکت کردند، به رقم بی‌سابقه ۱.۴۹ میلیون تن رسید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی زودهنگام یک‌شنبه آتی در سراسر ترکیه برگزار می‌شود و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دنبال تمدید حاکمیت ۱۵ ساله خویش و اخذ اختیارات ریاست‌جمهوری جدید و گسترده است که به گفته خودش برای مقابله با تهدیدات اقتصادی و امنیتی لازم است.

رأی‌گیری در مقر‌های دیپلماتیک ترکیه در خارج از این کشور از هفتم ژوئن آغاز و عصر سه‌شنبه به پایان رسید. نظرسنجی‌ها از نزدیک بودن رقابت‌ها حکایت دارد. این احتمال وجود دارد که حزب عدالت و توسعه اردوغان اکثریت پارلمانی را از دست بدهد و احتمالا انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم بکشد.

حدود سه میلیون و ۴۷ هزار تبعه واجد شرایط ترکیه‌ای در خارج ثبت نام شدند و این بدین معناست که مشارکت رأی‌دهندگان در خارج اکنون ۴۸.۸ درصد است. مهاجران ترکیه‌ای می‌توانند تا ۲۴ ژوئن در گذرگاه‌های مرزی ترکیه رأی بدهند.

سطح مشارکت در انتخابات ترکیه عموما بالاست و در آخرین انتخابات پارلمانی که نوامبر ۲۰۱۵ برگزار شد، ۸۵ درصد بود. براساس آمار خبرگزاری آناتولی ترکیه، در آن انتخابات شمار رأی‌دهندگان در خارج ۱.۳ میلیون تن بود و مشارکت آن‌ها در رفراندوم سال گذشته به ۱.۴ میلیون تن افزایش یافت.

نظر شما