شناسهٔ خبر: 26230876 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کدام اعضای اقتصادی دولت در معرض تغییر هستند؟

یک سایت حامی دولت از احتمالات تغییر در کابینه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سیدمحمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت از حضور چهره‌های جدید در کابینه که عمدتاً جوان‌تر هستند خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل وزارت بازرگانی، مسکن، صنعت، راه و سازمان جوانان که مستقل می‌شود تحولی به وجود آورند.

بیشتر بخوانید:

تغییر در کابینه دوازدهم کلید خورد


نامه‌نیوز درباره این اظهارات نوشت: این تحول البته دردی از دولت دوا نمی‌کند اگر با ایجاد تغییرات و ترمیم کابیه همراه نباشد. لازم است که آقای رئیس‌جمهور بعد از توصیه‌های مکرر سیاسیون همراه با اصلاح ساختار دولت، تصمیم به ایجاد تغییر در کابینه نیز بگیرد.


به نوشته این سایت حامی دولت واعظی در مورد تغییرات احتمالی در کابینه چیزی نگفته اما پیش‌بینی آن چندان سخت نیست. تغییر وزرایی مثل وزیر کشور، اطلاعات و علوم همان قدر بعید است که تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت محتمل است.


گمانه جدی تغییرات در تیم اقتصادی دولت است. اعتراضات به عملکرد ولی‌الله سیف و آن جنجالی که چندی قبل در صحن علنی مجلس ایجاد شد، کلید خوردن طرح استیضاح وزیر اقتصاد که حاجی دلیگانی همین دیروز از آن خبر داد. انتقادات گسترده از عملکرد شریعتمداری، وضعیت بازار ارز، سکه و... همه آفتابی است دلیل آفتاب.


ترجیع‌بند سخن همه منتقدان در هفته‌های اخیر ضعف تیم اقتصادی دولت است و این طور که به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور بالاخره آن طور که می‌گفت صدای مردم و مخالفان را شنیده است. انتظار می‌رود که تغییرات آتی گامی در راستای بهبود باشد و مثل آن تغییراتی که با شروع دولت دوازدهم در تیم اقتصادی داده شد؛ کار را بدتر نکند.


اکنون که واعظی یعنی موثرترین چهره نهاد ریاست‌جمهوری از ایجاد تغییرات در کابینه خبر داده است فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد دولت است.


ولی‌الله سیف وزیر نیست اما سکان داری بانک مرکزی نیز کم از وزارت نیست. او در صف اول تعویضی‌های دولت قرار دارد. آشفته بازار ارز صبر همه را سرآورده و اغلب کارشناسان در این خصوص انتقاد دارند. بسیاری از این منتقدان نیز راه را در برکناری سیف می‌جویند. حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در صحن علنی برای گفت‌وگو با وکلای ملت در مورد مشکلات کنونی اصلا خوب پیش نرفت و کار به درگیری و شعار علیه او رسید. برخورد نمایندگان مخالف دولت قابل دفاع نیست اما نشان داد که اراده موجود برای خط زدن نامه از فهرست کابینه جدی است.


نامه‌نیوز در ادامه می‌نویسد: سخن از تغییر تیم اقتصادی دولت است و وزیر اقتصاد در مرکز توجه‌ها. اگرچه همین دیروز خبر رسید که برخی در بهارستان به دنبال استیضاح او هستند اما به نظر نمی‌رسد که او رفتنی باشد.


این سایت درباره محمد شریعتمداری وزیر صنعت دولت دوازدهم نوشت: زیر پای او اینقدرها محکم نیست. او نسبت به نعمت‌زاده جوان‌تر اما خیلی منفعل‌تر است. نسبت شریعتمداری و کنش‌های سیاسی یا اقدامات مدیریتی‌اش با وضعیت اقتصادی کشور همچون آن فردی است که در هنگام سیل خواب مانده باشد. شریعتمداری از چند زاویه مورد نقد است. از یک سو مدیریت انفعالی و واکنش‌ها و اقدامات دیرهنگام و از سوی دیگر عملکرد نزدیکانش.


شریعتمداری به تجار اتاق بازرگانی، قول داده بود که از آزاد شدن نرخ ارز دفاع می‌کند اما حالا در بحبوحه نوسانات ارزی ساکت است. منتقدان او اما ساکت نیستند. ماجرای واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش هم موضوعی نیست که بتوان در برابر آن سکوت کرد. همین است که گمان می‌رود او هم رفتنی شود، اگر اراده‌ای برای ترمیم تیم اقتصادی دولت شکل بگیرد.


بنابر برخی گمانه‌زنی‌های دیگر، وزیر راه و شهرسازی نیز به خاطر سوء عملکردش در معرض برکناری قرار دارد. نرخ مسکن فقط در یک سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.

نظر شما