شناسهٔ خبر: 26230424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آمریکا در حمایت از اسرائیل از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی:دولت آمریکا به بهانه این که شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل به اِعمال تبعیض می پردازد، از این شورا خارج شد. در همین رابطه،«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «نیکی هیلی»، نماینده این کشور در سازمان ملل خروج ایالات متحده از شورای حقوق بشر این سازمان را اعلام کردند.پمپئو شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تمرین ریاکاری شرم آور متهم کرد و گفت: بسیاری از بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان نادیده گرفته می‌شوند و ناقضان آن بر کرسی های این شورا نشسته و دیگر کشورهایی که از آنها بهترند را قضاوت می کنند.وی این شورا را «محافظ سوءاستفاده کنندگان از حقوق بشر و بی اعتمادی سیاسی» نامید و افزود: وقتی سازمان ها منافع ملی و متحدان ما را تخریب می کنند، نه تنها همدلی نمی کنیم بلکه زمانی که آنها به حاکمیت ملی ما تجاوز می کنند نیز سکوت نخواهیم کرد.پمپئو با این ادعا که آمریکا در زمینه کمک های بشر دوستانه پیشرو بوده است،اظهار داشت: واشنگتن با کمک های خود میلیون ها نفر را از سرکوب و استبداد رهانیده و به آنها زندگی بخشیده است و از تشکیلات و نهادهای ریاکار درس نمی‌گیرد.وی با بیان این که دولت ترامپ متعهد به محافظت از شرافت و آزادی خدادادی تمامی انسان‌ها و ترویج آن است. افزود:باید صادق باشیم. این شورای مدافعی ضعیف برای حقوق بشر است.پمپئو تصریح کرد: «شورای حقوق بشر در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است. حکومت‌های مستبد با سوابق وحشتناک در زمینه حقوق بشر مانند چین، کوبا و ونزوئلا جزو اعضای این شورا هستند.»
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که شورای حقوق بشر، علیه اسراییل جانبدارانه رفتار می‌کند و گفت: سوگیری ادامه‌دار و عیان شورای حقوق بشر علیه تل آویو ، غیرقابل کنترل است. این شورا از زمان ایجاد قطعنامه‌های بیشتری در محکومیت اسرائیل صادر کرده است.
هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد:واشنگتن به دلیل جانبداری‌های نهادینه شورای حقوق بشر علیه اسرائیل از این شورا خارج می شود. وی همچنین شورای حقوق بشر را به “خصومت بی‌پایان” با رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت: این نهاد در سال میلادی جاری پنج قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده که بیش از پنج برابر تعداد قطعنامه‌هایی است که در مجموع علیه کره شمالی، ایران و سوریه به تصویب رسانده است.‌هیلی افزود: تمرکز غیرمتعارف بر اسرائیل و خصومت بی‌پایان نسبت به آن ثابت می‌کند که این شورا انگیزه‌های سیاسی جانبدارانه دارد و هدف آن حقوق بشر نیست. وی با بیان این که شورا حقوق بشر سازمانی است که شایستگی نامش را ندارد،گفت:وقتی که شورای به اصطلاح حقوق بشر نمی تواند به نقض شدید حقوق بشر در ونزوئلا و ایران رسیدگی کند و جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان یک عضو می‌پذیرد، ارزش اسم خود را از دست می دهد.وی از عضویت کشورهایی نظیر چین،‌ کوبا و ونزوئلا انتقاد کرد و مدعی شد که این کشورها خودشان به تعرض به حقوق بشر متهم هستند.هیلی اظهار داشت:در صورتی که شورای حقوق بشر دست به اصلاحات بزند، آمریکا به این نهاد بین‌المللی بازخواهد گشت.
واکنش ها
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:بهتر بود که واشنگتن در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باقی می ماند. «میروسلاو لایچاک»، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز نسبت به تصمیم آمریکا به خروج از شورای حقوق بشر ابراز تأسف کرد و گفت:با توجه به چالش‌های جهان امروز، از آمریکا می‌خواهم در اقدامات شورای حقوق بشر مشارکت داشته باشد.‌«وجیسلاو شوک» رئیس دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به خروج آمریکا اظهارات و مواضع واشنگتن را به باد انتقاد گرفت و رد کرد.‌«زید رعد الحسین»، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم از این تصمیم آمریکا ابرازنارضایتی کرد و گفت: واشنگتن باید با توجه به میزان نقض حقوق بشر در جهان باید تعاملاتش در این حوزه را افزایش دهد و این تصمیم اگرچه خبر واقعا شگفت‌آوری نیست اما ناامیدکننده است.
همزمان «کنت روث» مدیر دیدبان حقوق بشر خروج واشنگتن از این شورا را نمایش ناراحت‌کننده‌ای از سیاست تک بعدی آمریکا درباره حقوق بشر خواند وافزود: به نظر می‌رسد همه چیزی که برای ترامپ اهمیت دارد، دفاع کردن از اسرائیل است.
«موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیزبا ابراز نگرانی از این اقدام آمریکا گفت: واشنگتن همواره سردمدار حمایت از حقوق بشر در جهان بوده است و تصمیمش برای خروج از این شوراخطر تضعیف نقش آمریکا به عنوان مدافع دموکراسی در صحنه‌ جهانی را دارد. اتحادیه اروپا به نوبه خود به شکلی پایدار و قابل اعتماد متعهد به شورای حقوق بشر سازمان ملل باقی می‌ماند. در این حال«مایا کاسیانیچ» سخنگوی اتحادیه اروپا در انتقاد از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر اعلام کرد که این اقدام، خطر تضعیف نقش و جایگاه ایالات متحده به عنوان قهرمان و حامی دموکراسی در سطح جهانی را به دنبال دارد.
همچنین،نمایندگی روسیه در سازمان ملل در واکنش به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر این سازمان، در بیانیه ای اظهار داشت:واشنگتن می‌خواست از این شورا برای تامین منافع خویش استفاده کند.
در این بیانیه آمده است: متاسفانه همتایان ما در واشنگتن این مساله را درک نکرده و قبول ندارند. هرچند واکنش جامعه بین المللی به ایده‌های آنها در راستای اصلاح این شورا به خوبی نشاندهنده در انزوا قرار داشتن آمریکایی‌ها در این مساله بود.دو مقام پارلمانی روسیه نیزخروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را غیرسازنده و نشانه ضعف این کشور خواندند.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز سیاست دولت آمریکا در جدا کردن کودکان از والدین مهاجرشان را عمیقاً نگران کننده دانست.
«بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس هم تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل را تاسف آور دانست و اظهار داشت:این حقیقت پنهان نیست که لندن می‌خواهد شاهد اصلاح شورای حقوق بشر باشد اما ما همچنان به تلاش برای تقویت این شورا از داخل متعهد هستیم. از سویی«گنگ شوآنگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره تصمیم دولت آمریکا درباره خارج شدن از شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: چین بابت این اقدام واشنگتن برای خروج از شورای حقوق بشر اظهار تاسف می‌کند. پکن به همکاری با همه طرف‌ها ادامه می‌دهد تا در توسعه سالم حقوق بشر در سراسر جهان از طریق گفتگوی سازنده و دیگر همکاری‌ها
مشارکت کند.
جنبش مقاومت اسلامی حماس هم با تاکید بر این که خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل موجب انزوای بین‌المللی بیشتر این رژیم خواهد شد،تصریح کرد: خروج ایالات متحده از این شورا بیانگر ناتوانی این کشور در توجیه اقدامات تجاوزکارانه خود است.‌ در چنین شرایطی،در حالی که اقدام آمریکا در خروج از شورای حقوق بشر با انتقادات زیادی از سوی جامعه بین المللی مواجه شده است اما «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن استقبال از تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر در توئیتی نوشت: اسرائیل از ترامپ، «مایک پامپئو» وزیر خارجه و« نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل بابت تصمیم شجاعانه آنها علیه ریاکاری و دروغ‌های به اصطلاح شورای حقوق بشر این سازمان سپاسگزار است.
سایر تحولات
رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که اگر کنگره بودجه کامل ساخت دیوار مرزی با مکزیک را پرداخت نکند، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، دولت فدرال را تعطیل می‌کند. همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا از رویکرد سخت‌گیرانه مهاجرتی این کشور و جدا کردن کودکان از والدین در مرزها دفاع کرد وگفت: از آنجا که نمی‌شود بچه‌ها را با همراهان بزرگسالشان به زندان فرستاد، مجبوریم آنها را از بزرگ‌ترها جدا کنیم.‌ وی گفت: از اقدام کنگره برای حل و فصل بحران سیاسی ناشی از بازداشت مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کند.در این حال یک دستیار جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا از بازبینی و اصلاح پیش نویس لایحه مهاجرت با هدف ممانعت از جداسازی کودکان از والدینشان در جریان اقدامات کیفری خبر داد.فرماندار ایالت نیویورک آمریکا نیز با بیان این که سیاست دولت ترامپ در جدا کردن اعضای خانواده‌ها یک شکست اخلاقی و تراژدی انسانی است،اعلام کرد: این ایالت از وی به سبب سیاست‌های مهاجرتی‌اش که موجب جدا شدن کودکان مهاجران از والدین‌شان شده است شکایت می‌کند. «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه اسبق آمریکا هم با انتقاد از سیاست‌های ضد مهاجرتی‌ ترامپ در توئیتی نوشت: واضح است که مهاجران چه قانونی و چه غیرقانونی به دنبال بهبود شرایط زندگی خود هستند. خطاب قرار دادن آنها به عنوان حیوان یا حشره، دامن زدن بر انزجار است. آنچه که در واشنگتن و در مرز ما اتفاق می افتد، ناراحت کننده، نادرست و غیرآمریکایی است. در این حال «کریستوف بولراک» سخنگوی یونیسف از سیاست دولت آمریکا مبنی بر جداکردن کودکان مهاجر از والدینشان به شدت انتقاد کرد و گفت: کودکان نباید به خاطر تصمیم هایی که والدینشان می گیرند، مجازات شوند. این روزها شاهد یک تراژدی اسف بار در آمریکا هستیم.«لوئیس ویدگری» وزیر امور خارجه مکزیک نیز در واکنش به سیاست ضد مهاجرتی ترامپ، گفت: به نام دولت و ملتمان می خواهم محکومیت قاطع و شدید خودمان را در مورد این سیاست بیرحمانه و غیرانسانی دولت آمریکا اعلام کنم.‌پاپ فرانسیس هم از سیاست‌های دولت ترامپ در خصوص جدا کردن والدین و کودکان در مرز این کشور با مکزیک انتقاد کرد و گفت، پوپولیسم پاسخی برای مشکل مهاجران جهان نیست.
در چنین شرایطی،روزنامه «نیویورکر» در واکنش به سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ نوشت: آنچه امروزه با جدا کردن کودکان از والدین مهاجر در مرز آمریکا و مکزیک رخ می دهد، بی رحمی وصف ناپذیری است که در پی واقعیت بخشیدن به رویای ساخت دیواری میان آمریکا و مکزیک انجام می شود و می توان آن را توفان کاترینای ترامپ نام نهاد.‌روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز،با اشاره به سیاست جدا سازی فرزندان از والدین در مرز آمریکا با مکزیک، نوشت:این اقدام همانند واقعه «زندان ابوغریب» سبب بی آبرویی آمریکا می شود.
از سویی«هیتر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تمایل واشنگتن به برقراری روابط مستحکم‌تر با مسکو خبر داد وافزود: می‌توانم بگویم که دولت آمریکا مطمئناً ترجیح می دهد رابطه مستحکم تری با دولت روسیه داشته باشد.این در حالی است که، «ماکسیم اورشکین» وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد: مسکو در پاسخ به اقدام آمریکا تعرفه هایی بر کالاهای این کشور وضع می کند و اقدامات متقابل مسکو در برابر محصولات آمریکایی تنها بر روی کالاهایی اعمال خواهد شد که مشابه روسی داشته باشند.
«ویکتور بوندارف» رئیس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تاسیس «نیروی فضایی» اعلام کرد: این اقدام، امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد و مسکو در صورت اشاعه سلاح‌های هسته‌ای واشنگتن در فضا، به شدت به آن پاسخ خواهد داد.
در تحولی دیگر،کمیسیون اروپا اعلام کرد: اقدامات تلافی‌جویانه در واکنش به وضع تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی از این اتحادیه توسط آمریکا را تدوین کرده و از ۲۲ ژوئن به اجرا در‌می‌آورد.

نظر شما