شناسهٔ خبر: 26230322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری اصفهان خبر داد

عقد قرارداد ۱۶۹ پروژه مشارکتی در اصفهان

صاحب‌خبر - مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: از آغاز فعالیت این سازمان تا به امروز ۱۶۹ قرارداد مشارکتی با بخش خصوصی منعقد شده که ۱۴۱ قرارداد مربوط به حوزه ساختمان بوده است ومابقی قرادادها در حوزه های مختلف اعم از حوزه گردشگری، فرهنگی ،سینمایی،ورزشی است.
به گزارش خبرنگار «ابتکار » از اصفهان، شهرام رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امروزه جمعیت شهرنشین جهان بالغ بر ۵۰ درصد شده است و همین موضوع نیاز به توسعه شهر را نشان می‌دهد.مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش تقاضای رفاهیات در شهر افزود: با افزایش تقاضا برای خدمات رفاهی، فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. رئیسی در خصوص نبود قانونی برای سرمایه گذاری شهری تصریح کرد: متاسفانه نه در سطح شهرها که در سطح کشور هم دستورالعمل و آیین نامه دقیقی برای سرمایه گذاری شهری وجود ندارد، البته اخیرا قرار است در مجلس چنین قانونی تصویب شود، نبود قانونی در این باره به معنای عدم فعالیت در این حوزه نیست اما وجود قانون بالادستی به این روند کمک می‌کند. رئیسی با اشاره به روند مشارکت شهرداری با بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها اضافه کرد: پروانه و زمین متعلق به شهرداری است و در مقابل سرمایه گذار هم با آوردن مبالغی طی قراردادی مدنی اقدام به سرمایه گذاری می‌کند. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان با اشاره به سایر قراردادهای غیر ساختمانی گفت: به عنوان مثال ساخت آکواریوم در حوزه گردشگری بوده است. وی در خصوص ارزش ریالی قراردادها گفت: جمع کل مبلغ قراردادها نزدیک به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، شامل آورده شهرداری و سرمایه گذار است، البته ممکن است برخی از این قراردادها اجرایی نشده باشد. به طور کلی سهم عمده مشارکت شهرداری در حوزه مسکن بوده استمدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان با اشاره به ضرورت حرکت سازمان مطابق با آموزه های علمی اضافه کرد: برنامه راهبردی سازمان تدوین و به تمامی معاونت‌ها ابلاغ شده است، این برنامه ساختاری، فرایندی و توسعه‌ای است. این سازمان وارث یک فکر درست است البته نیازمند اصلاح است، سازمان مشارکت‌ها اولین سازمان شهرداری است که پیش از این وجود نداشته از این رو نیازمند اصلاحاتی است. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری در شش محور تدوین شده است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری های فرهنگی قرارداد تجهیز یک سالن سینما در منطقه ۱۵ منعقد شده و این نشان می‌دهد، سرمایه گذاری در تمامی حوزه‌ها باید صورت گیرد. همچنین در حوزه‌های ورزشی و انرژی‌های خورشیدی فراخوان‌های مشارکتی اعلام شده است.وی در خصوص تضمین عدم ضرردهی سرمایه گذار و شهرداری در اجرای یک پروژه اظهارکرد: پیش از اجرای پروژه‌ای، مطالعات اقتصادی و مالی آن انجام خواهد شد زیرا در پروژه‌ای که
سرمایه گذار متضرر شود مجموعه شهرداری و شهر متضرر خواهد شد، از این رو پیش از هر عملی مطالعات دقیقی صورت خواهد گرفت. وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی افزود: یکی از موفق ترین پروژه‌های مشارکتی شهرداری ساخت اکواریوم است. پروژه بعدی ساخت شهر رویاها است اما قرار داد آن در سازمان سرمایه گذاری منعقد نشده است.رییسی در خصوص سودآوری برخی از پروژه های شهرداری گفت: هر جا بخش دولتی وارد شد مشکلاتی هم ایجاد شده است، پس باید اقدامات به دست بخش خصوصی سپرده شود. باید برای جلوگیری از این مشکلات اعمال سلیقه منع شود تا دیگر چنین مشکلاتی را شاهد نباشیم. این موضوع نیازمند وجود دستورالعمل هایی است . وی در خصوص روال جذب سرمایه گذار افزود: روال این موضوع از طریق انتشار فراخوان از روزنانه های رسمی بوده، در صورتی که باید این روال گسترده تر باشد. مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری در خصوص قراردادهای خارجی افزود: در سال های گذشته استان اصفهان رتبه سوم قراردادهای خارجی را داشت وامسال هشت قرارداد در دو ماه اول سال بررسی شده و برخی هم در دست بررسی اداره حقوقی شهرداری است. رئیسی با اشاره به جذب سرمایه های خرد گفت: پروژه‌های شهری نیازمند سرمایه‌های سنگین است، اما راه به روی سرمایه‌های خرد بسته نیست. وی در پایان افزود: حفظ سرمایه گذار نیازمند ساز و کاری مشخص، شفاف و صریح است و این تنها خواسته سرمایه گذار از ما است.

نظر شما