در پی رفتارهای خصمانه دولت ایالات متحده آمریکا با مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران که آخرین موارد آن خروج از برجام توسط شخص رئیسجمهوری آمریکا و بیانیه ۱۲ بندی مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور بود، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با صدور بیانیهای مشروح و مستند، به اظهارات گستاخانه و مداخلهگرانه پمپئو پاسخ داد. متن این بیانیه که به طور اختصاصی در اختیار روزنامه اطلاعات قرار گرفت، به شرح ذیل است:
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران پس از توافقنامه مشارکت تجاری در حوزه اقیانوس آرام و معاهده آب و هوایی پاریس، سومین توافق بین المللی است که دولت امریکا از آن خارج شده است. این دولت با اقدامات خود همچنین بسیاری از توافقات دیگر مانند نفتا، نظام تجارت آزاد و بخش هایی از سیستم ملل متحد را به مخاطره انداخته و لطمه بزرگی به چندجانبه گرایی و دورنمای حل اختلافات از طرق دیپلماتیک زده است.
خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن یکجانبه و غیرقانونی تحریم های هسته ای[۱] در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ حتی برخلاف نظر مردم آمریکا[۲]، در واقع نقطه اوج بد عهدی ها و نقض مکرر این توافق توسط دولت آمریکا بود،درحالی که آژانس بین المللی انرژی به عنوان تنها نهاد تخصصی ذیصلاح بین المللی به طور مکرر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات اش وفق برجام را تائید کرده است.[۳] تصمیم آمریکا با اعتراض جامعه بین المللی و حتی شرکای نزدیک این کشور همانند اتحادیه اروپا [۴]، انگلیس[۵]، فرانسه[۶] و آلمان مواجه شد. وزیرخارجه جدید آمریکا نیز در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ در سخنانی بیاساس، توهین آمیز و مداخله گرانه، خواسته ها و تهدیداتی را در ارتباط با ایران مطرح کرد[۷] که در تعارض آشکار با هنجارهای شناخته شده بین المللی و در مغایرت کامل با حقوق بین الملل و رفتار متمدنانه است. این سخنرانی قبل از هر چیز واکنشی انفعالی از جانب دولت آمریکا در برابر مخالفت یکپارچه جامعه بین المللی با تلاش واشنگتن برای نابودی برجام و انزوای ناشی از آن بود. آقای پمپئو در این سخنرانی در واقع کوشید تا اقدام آمریکا به خروج از توافق چند جانبه برجام را توجیه و اذهان عمومی بین المللی را از این اقدام غیرقانونی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد[۸] که متن آن توسط دولت آمریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود، منحرف کند.به ویژه پیش شرط های ۱۲ گانه مطرح شده در این سخنرانی از آن جهت مضحک بود که آمریکا خود به خاطر تکروی و تلاش در جهت تضعیف چندجانبه گرایی در انزوا قرار گرفته است. بی دلیل نبود که این سخنرانی و سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا با برخورد منفی و بی اعتنایی جامعه بین المللی حتی دوستان آمریکا مواجه شد و تنها معدودی از اقمار آمریکا در منطقه ما از آن حمایت کردند.[۹]
تردید دارم که اگر وزیرخارجه امریکا اندک اطلاعاتی در مورد تاریخ و فرهنگ ایران و مبارزات تاریخی مردم ایران برای استقلال و آزادی داشت و می دانست که برخلاف برخی از متحدان منطقهای آمریکا، نظام سیاسی ایران نظامی مبتنی بر یک انقلاب مردمی و خواست و اراده مردم است، چنین سخنانی را بر زبان می راند. او باید دریابد که یکی از آرمان های بزرگ مردم ایران پایان دادن به مداخلات بیگانگان در ایران بوده است که طی ۲۵ سال پس از کودتای ۱۳۳۲ به اوج خود رسیده بود. او باید بداند که مردم ایران در طول چهاردهه گذشته در مقابل تجاوزها و فشارهای گوناگون آمریکا، از جمله تلاش برای کودتا و مداخله نظامی، حمایت از متجاوز در جنگ تحمیلی و اعمال تحریمهای یک جانبه و تعمیم فراملی آنها و حتی سرنگونی یک هواپیمای مسافری ایرانی و …، سرافرازانه ایستاده اند. مردم ایران هیچگاه این واقعیات را فراموش نمیکنند.بزرگترین پشتوانه نظام سیاسی ایران مردم آزاده و صلح طلب آن است؛ مردمی که ضمن پذیرش تعامل سازنده با دنیا بر اساس احترام متقابل، آماده مقاومت در برابر زورگویی و زیادهخواهی و دفاع یک صدا و یکپارچه از استقلال و سربلندی خود هستند. تاریخ گواه است که مهاجمان به این سرزمین کهن و متمدن همگی همچون صدام و حامیانش به سرنوشت ذلت باری دچار شدند، و ایران همچنان سربلند و سرافراز و امیدوار به آینده روشن خود به راهش ادامه داده است.
متأسفانه، دریک سال ونیم گذشته سیاست خارجی آمریکا – البته اگر سیاستی وجود داشته باشد[۱۰]- ازجمله سیاست این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر انگارههای بی پایه و اوهام بوده است. ضمن رد اتهامات بیپایه و مستمر رئیسجمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا، که مداخله آشکار در امور داخلی ایران و تهدید غیرقانونی یک عضو ملل متحد در مغایرت آشکار با تعهدات بینالمللی آمریکا مطابق منشور ملل متحد، عهدنامه ۱۳۳۴[۱۱]و بیانیه الجزایر ۱۳۵۹ [۱۲] است، توجه سردمداران دولت ایالات متحده آمریکا را به برخی جنبه های سیاست خارجی آن دولت که برای تمامی جامعه جهانی خسارت بار است، جلب میکنم:
۱ـ رفتار وتصمیمات دفعتی و بی منطق رئیس جمهوری آمریکا و تلاش اطرافیان او برای یافتن توجیهات و بهانه هایی برای قانع کردن مخاطبان داخلی و خارجی متاسفانه به وجه بارز روند تصمیم گیری در واشنگتن طی ۱۷ ماه گذشته تبدیل شده است.این گونه تصمیم گیری ها و توضیحات نسنجیده و عجولانه برای توجیه آنها معمولا موجب تناقضگویی و اقدامات متضاد می شود. به عنوان مثال، آقای پمپئو یکبار در جلسه استماع کنگره – درحالی که هنوز رئیس سازمان سیا بود- در پاسخ به پرسش نمایندگان مؤکدا گفت: «ایران برجام را نقض نکرده است» [۱۳] اما پس از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خروج از برجام، در سخنرانی ۳۱ اردیبهشت ، بر خلاف گفته پیشین خود و نظرات تخصصی آژانس بین المللی انرژی هستهای اظهارداشت که، «ایران برجام را نقض کرده است.»[۱۴]
۲ـ اغراق نیست اگر گفته شود که ابعادی از سیاست خارجی آمریکا طی این مدت به حراج گذاشته شده است؛ یعنی چیزی بسیار فراتر از لابی گری معمول. به عنوان مثال، تاکنون هرگز سابقه نداشته که یک رئیس جمهوری آمریکا کشوری را که در طول مبارزات انتخاباتی بارها ” فناتیک و حامی تروریست” خوانده بود[۱۵]، به عنوان مقصد اولین سفر خارجی خود برگزیند[۱۶]و یا علنا ابعادی از سیاست خارجی آمریکا را مشروط و موکول به خرید سلاح و دیگر اقلام توسط این یا آن کشور نماید [۱۷]. حتی برخی گزارشها نشان میدهد که در مواردی منافع صرفا مادی و غالبا نامشروع مبنای عمل سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته است [۱۸].
۳ـ بی اعتنایی به قوانین و مقررات بینالمللی و تلاش برای تخریب هرگونه قانونمندی در نظام بین المللی یکی دیگر از وجوه بارز سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا است. تا آنجا که حتی مطابق گزارش های خبری، نمایندگان آمریکا در جریان مذاکره بر سر بیانیه نشست گروه ۷ در کانادا، با ذکر عبارتی مبنی بر لزوم اعتلای “نظم بین المللی مبتنی بر قانون” مخالفت کرده بودند. [۱۹] دولت ترامپ این رویه مخرب خود را با نفی اصل بنیادی “وفا به عهد” آغاز کرد. خروج آمریکا از شماری از توافقات بینالمللی و به مخاطره انداختن شماری دیگر از آنها، و اقداماتی که بر علیه سازمانهای بینالمللی در دست انجام دارد، نمونههایی از اقدامات مخربی است که تا کنون توسط آن دولت انجام شده و متاسفانه دورنمای نظم بین المللی را تیره کرده است. بدیهی است ادامه چنین سیاستهایی می تواند ثبات جامعه بین المللی را به خطر بیاندازد و دولت آمریکا را در وضعیت یک “یاغی بین المللی” [۲۰]قرار دهد.
۴ـ خیالپردازی و تکیه بر موهومات وجه دیگر سیاست خارجی دولت آمریکا است. این گونه برخورد آمریکا در سیاست خارجی بهویژه در ارتباط با منطقه غرب آسیا نمود داشته است. اقدامات غیرقانونی و خطرناک امریکا در مورد قدس شریف، حمایت چشم بسته از اقدامات سبعانه رژیم صهیونیستی در غزه و حمله هوایی وموشکی به مناطقی در سوریه از وجوه بارز چنین سیاست غیر اصولی است. اظهارات ۳۱ اردیبهشت آقای پمپئو اوج توهم مقامات دولت کنونی آمریکا در مورد منطقه ما است. وزیر امور خارجه ایالات متحده در حالی برای مذاکره و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شرط تعیین میکند که جامعه بینالمللی نسبت به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی ایالات متحده برای هر موضوعی تردید جدی دارد. دولتی که برجام را که نتیجه صدها ساعت مذاکره دوجانبه و چندجانبه با حضور عالیترین مقامات ایالات متحده است و به وسیله شورای امنیت ملل متحد که آمریکا عضو دائم آن است در قطعنامهای به پیشنهاد خود آن دولت و تصویب تمامی اعضای شورای امنیت به یک تعهد بینالمللی طبق اصل ۲۵ منشور ملل متحد تبدیل شده است را زیرپا گذاشته، چگونه میتواند توقع داشته باشد که دوباره با آن دولت مذاکره شود؟ اقدامات و اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا حتی بهانه مضحک مجاز بودن خروج از برجام به دلیل مذاکره و تفاهم توسط دولت قبلی آمریکا را هم باطل کرده و نشان داده که به فاصله چندساعت توافق شخص رئیس جمهوری را هم زیرپا میگذارد.
اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از بیانیه اجلاس گروه هفت[۲۱] یک نمونه روشن از این روش رفتاری قانون گریز است. اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی بلافاصله پس از دیدار با رهبر کره شمالی نمونه دیگری از رفتار یک دولت خطرناک و غیرعقلانی است. آیا وزیر امور خارجه آمریکا توقع دارد که جمهوری اسلامی ایران با دولتی مذاکره کند که رئیس آن دولت اعلام میکند «در صورتیکه شش ماه دیگر متوجه شوم که اشتباه کردهام بهانهای پیدا می کنم»؟ [۲۲] آیا چنین دولتی میتواند برای ایران شرط قرار دهد و جای شاکی و متشاکی را عوض کند؟ایشان فراموش کرده است که این دولت کنونی آمریکا است که باید نشان دهد حرف و امضایش اعتبار دارد ونه طرفی که که به تعهدات بین المللی و قول خود پایبند بوده است. واقعیت این است که این دولت های آمریکا در ۷ دهه گذشته اند که میباید به خاطر بیاعتنایی به قوانین بینالمللی و نقض فاحش توافقات دوجانبه و چندجانبه با ایران پاسخگو باشند.
فهرست کوتاهی از مطالبات به حق مردم و دولت ایران از دولت ایالات متحده آمریکا می تواند حداقل شامل موارد زیر باشد:
۱ـ دولت آمریکا باید به استقلال و حق حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد و تضمین دهد بر اساس تعهدات این کشور در عهدنامه ۱۳۵۹ الجزایر به مداخلات خود در ایران خاتمه خواهد داد [۲۳].
۲ـ دولت آمریکا باید تهدید و استفاده از زور به عنوان یک ابزار سیاست خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها را که با اصول آمره حقوق بینالملل و منشور ملل متحد در تضاد بوده و باعث خسارات فراوان به مردم جهان، منطقه ما و مردم آمریکا شده است رسماً کنار بگذارد.
۳ـ دولت آمریکا باید به مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران که از اصول اساسی حقوق بین الملل بشمار می آید احترام گذارد[۲۴] و ضمن الغای احکام خودسرانه و غیرقانونی صادره قبلی از به اجرا گذاردن آنها در آمریکا و سایر کشورها خودداری کند.
۴ـ دولت آمریکا باید اقدامات غیرقانونی خود علیه مردم ایران طی دهههای گذشته شامل موارد ذیل را بپذیرد و خسارات وارده به مردم ایران را جبران کند و همچنین به صورت قابل راستی آزمایی اطمینان دهد که از ادامه و تکرار آنها خودداری خواهد کرد:
نقش در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲[۲۵] که منجر به سقوط دولت مردمی و قانونی ایران شد و خسارات و زیان های عظیمی به ملت ایران بابت استمرار ۲۵ ساله دولت خودکامه کودتایی وارد کرد[۲۶] .
ضبط و مصادره غیر قانونی ده ها میلیارد دلار اموال و دارایی های ملت ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در آمریکا مسدود شده[۲۷] و یا طی سال های گذشته به بهانه های واهی به طور غیرقانونی مصادره شده است [۲۸] [۲۹]
تجاوز نظامی به خاک ایران در سال ۱۳۵۹[۳۰] و نقض صریح و آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران
کمک های بیدریغ نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به دیکتاتور معدوم عراق (صدام)[۳۱]در جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه مردم ایران[۳۲]
نقش مستقیم در درد و رنج سه دهه ای خیل عظیم ایرانیان مجروح شده توسط سلاح های شیمیایی عراق که اجزاء آن توسط امریکا[۳۳] و متحدان غربی اش در اختیار صدام[۳۴] گذاشته شده بود [۳۵]
ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنز در تیرماه ۱۳۶۷که به کشته شدن بیش از ۲۹۰ مسافر و خدمه بیگناه غیرنظامی انجامید [۳۶]، و اعطای مدال به فرمانده ناو[۳۷]
حملات مکرر به سکوهای نفتی ایران در بهار سال ۱۳۶۷ [۳۸].
تهمتها و ناسزاگوییهای مستمر و بی پایه به ملت شریف ایران نظیر نام بردن از ملت ایران به عنوان «ملت یاغی و مجرم» [۳۹]، و «ملت تروریست»[۴۰] و عضو «محور شرارت»،[۴۱]
قراردادن غیرقانونی، نژادپرستانه و بیدلیل مسلمانان، از جمله شهروندان ایران در فهرست افرادی که ورودشان به آمریکا ممنوع است.[۴۲] ایرانیان در زمره موفقترین، فرهیختهترین و قانونمندترین گروه مهاجر در آمریکا بوده اند و خدمات فراوانی به جامعه خود کردهاند و اکنون از دیدار اقوام خود، حتی مادر بزرگها و پدر بزرگهای خود محرومند.
پناه دادن به افراد مروج خشونت علیه ایران در آمریکا و حمایت از گروه های تبهکار شبه نظامی و سازمان های تروریستی[۴۳] که برخی از آنها سالها در فهرست گروههای تروریستی دولت آمریکا قرار داشته و با تلاش لابی های جنگ افروزان و حقوق بگیران این سازمانها[۴۴]- که برخی از آنها امروز در زمره مسئولان تراز اول دولت کنونی آمریکا قرار دارند[۴۵] — از این فهرست خارج گردیده اند
کمک به سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) [۴۶] برای اقدامات تروریستی که منجر به شهادت دانشمندان هستهای ایران شد [۴۷]
خرابکاری در برنامه هسته ای ایران از طریق جنگ های سایبری[۴۸]
تلاش برای جعل اسناد و اغوای جامعه بین المللی [۴۹]و ترویج بحران ساختگی[۵۰]
۵ـ دولت امریکا باید سیاست های تجاوزکارانه تجاوز مستمر اقتصادی خود طی ۴ دهه گذشته علیه مردم ایران را متوقف کند، تحریمهای ظالمانه و گسترده مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل و صدها لایحه و فرمان اجرایی[۵۱] جهت مانع تراشی در مسیر طبیعی توسعه در ایران که نقض صریح و آشکار حقوق بین الملل و معاهدات لازم الاجرا [۵۲] است و از سوی همگان محکوم شده است[۵۳] را فورا متوقف کند و خسارات عظیم وارده بر ملت و اقتصاد ایران را جبران کند.
۶ـ دولت آمریکا باید فوراً بدعهدی ها و نقض صریح برجام[۵۴]که صدها میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جلوگیری از تجارت با ایران و سرمایهگذاری در ایران وارد کرده است را متوقف و خسارات مردم ایران را جبران کند و به صورت قابل راستی آزمایی متعهد شود که بدون هیچ قید و شرط همه تعهدات خود در برجام را اجرا می کند و بر اساس مفاد برجام از هر اقدامی که مانع عادی شدن روابط اقتصادی با ایران شود خودداری خواهد کرد.
۷ـ دولت امریکا باید همه شهروندان ایرانی و غیر ایرانی که به دلیل اتهامات جعلی و ساختگی [۵۵]نقض تحریم های ایران در آمریکا در زندان به سر میبرند و یا با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا توسط سایر دولتها برای استرداد به آمریکا دستگیر شده اند و تحت سخت ترین شرایط در بازداشت غیرقانونی به سر می برند[۵۶]را فوراً آزاد کند، خسارتهای وارده به آنها – شامل بانو باردار[۵۷]، افراد سالخورده و بیمارکه حتی برخی از آنها در زندان جانشان را از دست دادهاند[۵۸]- و خانوادههایشان را جبران کند.
۸ـ دولت امریکا باید عواقب لشکر کشی تجاوزکارانه و مداخله جویانه به منطقه از جمله عراق [۵۹]، افغانستان و همچنین خلیج فارس را بپذیرد، [۶۰]نیروهای خود را از منطقه خارج کند و به مداخله در امور منطقه خاتمه دهد.
۹ـ دولت آمریکا باید به سیاست ها و اقداماتی که به ایجاد گروه تروریستی و ضد انسانی داعش و سایر گروههای افراطی منجر شد پایان دهد و متحدان منطقهای خود را وادار کند که حمایتهای مالی، تسلیحاتی و سیاسی از گروه های افراطی در منطقه و جهان را به صورت قابل راستیآزمایی متوقف کنند.[۶۱]
۱۰ـ دولت آمریکا باید از تامین سلاح برای طرف متجاوز در یمن و مشارکت در حملات مکرر به مردم مظلوم یمن[۶۲]و قتل و کشتار هزاران نفر و تخریب کشور دست بردارد[۶۳]و متحدان خود را وادار به پایان تجاوز علیه مردم یمن و جبران خسارات وارده کند.
۱۱ـ دولت آمریکا باید با احترام به حقوق و قوانین بینالمللی، حمایت بیحد و مرز خود از رژیم صهیونیستی[۶۴]را متوقف کند، سیاست آپارتاید و نقض مداوم حقوق بشر توسط آن رژیم را محکوم کند و از حقوق مردم فلسطین به ویژه حق تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف عملاً حمایت کند.
۱۲ـ دولت آمریکا باید فروش سالانه صدها میلیارد دلار سلاحهای مرگبار [۶۵]– و نه زیبا – به مناطق بحرانی جهان و به ویژه منطقه غرب آسیا را متوقف کند[۶۶] و بجای اینکه مناطق بحرانی را به انبار باروت تبدیل کند[۶۷]، اجازه دهد این مبالغ هنگفت برای توسعه کشورها و فقرزدایی جهانی بکار رود که فقط کسری از هزینههای خرید سلاح مشتریان آمریکا می تواند به رفع گرسنگی و فقر مطلق، تأمین آب آشامیدنی سالم، مبارزه با بیماری و … در تمام جهان بیانجامد[۶۸].
۱۳ـ دولت آمریکا باید از مخالفت با خواست ۵ دهه جامعه بینالمللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه[۶۹]دست بردارد، رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی را وادار به خلع سلاح اتمی کند و بزرگترین خطر واقعی برای صلح و امنیت منطقهای و جهانی یعنی قرار داشتن مخربترین سلاحها در اختیار متجاوزترین و جنگ افروزترین رژیم در تاریخ معاصر را خاتمه دهد.
۱۴ـ دولت آمریکا باید تکیه بیشتر بر سلاحهای هستهای و دکترین تهدید به استفاده از این سلاحهای غیرانسانی در برابر خطرات غیر هستهای[۷۰]را که نقض صریح تعهدات آن کشور طبق ماده ۶ معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای، رای مشورتی دیوان بینالمللی دادگستری،[۷۱]بیانیه اجلاس بازنگری و تمدید معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای سال ۱۳۷۴ و قطعنامه شماره ۹۸۴ شورای امنیت است متوقف کند و به وظیفه اخلاقی، قانونی و امنیتی خود برای خلع سلاح کامل هستهای که خواسته اکثریت قریب به اتفاق اعضای ملل متحد و حتی وزرای خارجه سابق خود آمریکا[۷۲]و یقینا تمامی آحاد مردمان کره زمین است عمل کند و به عنوان تنها کشوری که ننگ استفاده از سلاح هستهای را در تاریخ به نام خود ثبت کرده است، بشریت را از کابوس شوم هولوکاست جهانی هستهای و امنیت موهومی که بر اساس نابودی قطعی متقابل بنا شده است رها کند.
۱۵ – دولت آمریکا باید به تمامی طرف های قراردادی خود و به جامعه بینالمللی تعهد دهد که اصل وفای به عهد که مهمترین قاعده حقوق بین الملل و بنیان روابط متمدنانه بشری است را رعایت خواهد کرد و دکترین خطرناک استفاده ابزاری از حقوق بین الملل و سازمانهای بینالمللی تنها به عنوان «یکی از ابزارها در جعبه ابزار ایالات متحده»[۷۳] را به صورت رسمی و مهمتر از آن در عمل خاتمه دهد.
سیاستهای پیش گفته دولت ایالات متحده نه فقط نمونهای از دلایل بیاعتمادی مردم ایران به دولت آمریکا است بلکه از علل مهم و بنیادین بیعدالتی، خشونت، تروریزم، جنگ و ناامنی در جهان و به ویژه در منطقه غرب آسیا است. این سیاستها جز هزینه سنگین مالی و جانی و انزوای جدی[۷۴] در افکار عمومی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان[۷۵] حاصلی برای مردم شریف و متمدن آمریکا نداشته و تنها سود آن به معدودی تولیدکنندگان سلاح های مرگبار رسیده است.
چنانچه دولت ایالات متحده این شجاعت را داشته باشد که بخاطر امنیت و رفاه مردم خود و سایر ملل جهان این سیاست ها را به صورت رسمی و در عمل کنار بگذارد، انزوای بینالمللی آمریکا خاتمه یافته، تصویر جدیدی از آمریکا در ایران و جهان شکل گرفته و شرایط برای حرکت مشترک بهسوی امنیت، آرامش و توسعه فراگیر و پایدار مهیا می شود.باید اذعان کنیم که متاسفانه چنین دورنمایی از تغییر رفتار ایالات متحده در شرایط کنونی واقعبینانه نیست.لذا جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی همواره در جهت ترویج فراگیری، چندجانبهگرایی، گفتگو، احترام به حاکمیت قانون و خلع سلاح هسته ای از طریق ارائه ابتکارهایی همچون «گفتگوی تمدنها»[۷۶] و «جهان علیه خشونت و افراطی گری»[۷۷] و مشارکت فعال در تلاشهای جهانی برای دستیابی به خلع سلاح هستهای[۷۸] و نظم بینالملل مبتنی بر قانون کوشیده است[۷۹]. ما همچنین راهکارهای عملی برای حل سیاسی بحرانهای سوریه[۸۰] و یمن[۸۱] از روزهای آغازین این بحرانها ارائه نموده و در ابتکارهای جدی سیاسی مشارکت فعال داشتهایم ولی متأسفانه ایالات متحده در همه این بحرانها از متجاوزین و تروریستها حمایت کرده است. همچنین به دنبال خروج آمریکا از برجام، ما تلاش صادقانه را با اعضای باقیمانده برجام برای حفظ این دستاورد جهانی مهم دیپلماسی انجام دادهایم[۸۲] و هنوز در ادامه این مسیر
هستیم. در سطح ملی و در طول ۴ دهه گذشته امنیت و ثبات خود را از تواناییهای ذاتی داخلی و با اتکا به مردم بزرگ و دلاور ایران و نه با اتکا به حمایت و یا وابستگی به دولتهای خارجی تضمین نموده و علیرغم همه فشارهای خارجی و کمترین هزینه تسلیحاتی در منطقه،[۸۳] هر روز قدرتمندتر، باثباتتر و پیشرفتهتر شده است. در سطح منطقهای بر خلاف آمریکا و سیاست خارجی آن، ایران بر اساس قانون اساسی خود با هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری مخالف است[۸۴] و براین باور است که دوران سلطه جهانی و منطقهای به سر آمده است و تلاش در این مسیر برای هر قدرتی بیهوده است.[۸۵] کشورهای منطقه ما باید بجای پذیرش سلطه خارجی و یا تلاش برای سلطه بر همسایگان، به دنبال ایجاد منطقهای قوی تر، پیشرفتهتر و با ثباتتر باشیم [۸۶]. ما در ایران امنیت و پیشرفت خود را در امینت و ثبات همسایگان و منطقه خود میبینیم.[۸۷] ما با همسایگانمان تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک و چالشها و فرصت های جداناشدنی از یکدیگر داریم و تنها در پرتو امنیت و آرامش داخلی و بینالمللی یکدیگر می توانیم طعم شیرین امنیت و آرامش توسعه را به مردمان خود بچشانیم. از دیگر کشورهای منطقه نیز انتظار داریم رویکرد مشابهی داشته و بجای دکترین تجربه شده و شکست خورده «خرید و برون سپاری امنیت»[۸۸] به گفتگو، درک مشترک، اعتمادسازی، تشریک مساعی و همکاری با همسایگان متمرکز شوند.
جمهوری اسلامی ایران بهترین راه برای حل بحرانهای منطقه ای و دستیابی به منطقه قوی تر را تشکیل «مجمع گفتگوی منطقهای در خلیج فارس» می داند[۸۹] تا بر مبنای اصول مشترک همچون برابری حق حاکمیت ملی کشورها، پرهیز از تهدید و توسل به زور، حل مسالمت آمیز مناقشات، احترام به تمامیت ارضی کشورها، خدشه ناپذیری مرزهای بین المللی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام به حق تعیین سرنوشت کشورها، اقدامات اعتمادساز برای نزدیک کردن کشورهای منطقه را آغاز نموده و با ایجاد در مشترک پیرامون تهدیدات و فرصتهای منطقهای و جهانی به هدف دستیابی به پیمان عدم تعرض و ایجاد سازوکارهای مشترک همکاری منطقه ای دست یابد. ما به جد باور داریم که منطقه ما — به عنوان واراثان غنی ترین تمدنی که جهان به خود دیده است — باید با اقتدار مسایل خود را به دست خود و بدون دخالت و یا وابستگی به بیگانگان — که جز هزینه سنگین برای عزت مشترک و توسعه آینده ما نتیجهای ندارد — حل و فصل نموده و آینده بهتری را برای فرزندان خود رقم بزنیم.
[۱] https:ررwww.whitehouse.govرpresidential-actionsرceasing-u-s-participation-jcpoa-taking-additional-action-counter-irans-malign-influence-deny-iran-paths-nuclear-weaponر
[۲] https:ررedition.cnn.comر۲۰۱۸ر۰۵ر۰۸رpoliticsرpoll-iran-agreementرindex.html
[3]IAEA in its report of 24 May, IAEA has concluded that “continues to verify the non-diversion of declared material at the nuclear facilities and locations outside facilities where nuclear material is customarily used(LOFs) declared by Iran under its Safeguards Agreement” and “since Implementation Day, the Agency has been verifying and monitoring the implementation by Iran of its nuclear-related commitments under the JCPOA.”
https:ررwww.iaea.orgرnewscenterرfocusرiranرiaea-and-iran-iaea-reports
[4]https:ررeeas.europa.euرheadquartersرheadquarters-homepageر۴۴۲۳۸رremarks-hrvp-mogherini-statement-us-president-trump-regarding-iran-nuclear-deal-jcpoa_en
[5]https:ررwww.gov.ukرgovernmentرnewsرjoint-statement-from-prime-minister-may-chancellor-merkel-and-president-macron-following-president-trumps-statement-on-iran
[6]https:ررwww.diplomatie.gouv.frرenرfrench-foreign-policyرdisarmament-and-non-proliferationرeventsرarticleرjcpoa-joint-statement-by-france-the-united-kingdom-and-germany-08-05-18
[7] https:ررwww.state.govرsecretaryرremarksر۲۰۱۸ر۰۵ر۲۸۲۳۰۱٫htm
[8]. The Security Council in the resolution 2231 (2015) has urged the full implementation of the JCPOA and has called upon all UN Member States, including the United States to “refrain from actions that undermine implementation of commitments under the JCPOA”. http:ررundocs.orgرSرRESر۲۲۳۱(۲۰۱۵)
[۹] http:ررwww.newsweek.comرtrumps-iran-deal-announcement-could-leave-us-isolated-and-allies-trouble-916023
[10] https:ررwww.washingtonpost.comرnewsرjosh-roginرwpر۲۰۱۸ر۰۵ر۲۱رpompeos-iran-strategy-speech-lacked-a-real-strategyر?utm_term=.9789576593c4
[11]According to Treaty of Amity of 1955, the United States is obliged not to impose sanctions against Iran and Iranians peoples. For instance, Article IV of this Treaty is obliging the United States “at all times accord fair and equitable treatment to the Iranian nationals and companies” and“refrain from applying unreasonable or discriminatory measures that would impair Iranians legally acquired rights and interests”. Furthermore, Article X is prescribing that “Between the territories of the United States and Iran “shall be freedom of commerce and navigation.”
https:ررtreaties.un.orgرPagesرshowDetails.aspx?objid=0800000280142196
[12]. In the Algeria Declaration of 1981, “The United States pledged that it is and from now on will be the policy of the United States not to intervene, directly or indirectly, politically or militarily, in Iran’s internal affairs.”
https:ررiusct.netرPagesرPublicرA-Documents.aspx
[13]https:ررwww.foreign.senate.govرhearingsرnomination-041218
[14] https:ررwww.state.govرsecretaryرremarksر۲۰۱۸ر۰۵ر۲۸۲۳۰۱٫htm
[15]https:ررwww.politico.comرstoryر۲۰۱۶ر۱۰رfull-transcript-third-2016-presidential-debate-230063
[16] https:ررlobelog.comرhow-the-saudis-took-donald-trump-for-a-rideر
[۱۷]https:ررwww.whitehouse.govرbriefings-statementsرremarks-president-trump-crown-prince-mohammed-bin-salman-kingdom-saudi-arabia-bilateral-meetingر , https:ررwww.rt.comرnewsر۴۲۱۸۹۰-peanuts-mbs-trump-videoر and https:ررwww.haaretz.comرus-newsرtrump-humiliated-saudi-crown-prince-while-boasting-about-arms-sales-1.5938561
[18]https:ررtheintercept.comر۲۰۱۸ر۰۳ر۰۲رjared-kushner-real-estate-qatar-blockadeر and https:ررwww.vanityfair.comرnewsر۲۰۱۸ر۰۳رdid-jared-kushner-punish-qatar-because-it-wouldnt-lend-his-family-money
[19]https:ررwww.reuters.comرarticleرus-g7-summit-communique-textرthe-charlevoix-g7-summit-communique-idUSKCN1J5107
[20]https:ررwww.smh.com.auرworldرmiddle-eastرdonald-trump-s-america-has-just-become-a-rogue-nation-20180509-p4zebu.html
[21] https:ررwww.bbc.comرnewsرworld-us-canada-44427660and https:ررwww.telegraph.co.ukرnewsر۲۰۱۸ر۰۶ر۱۰رdonald-trump-throws-g-7-disarray-tweets-leavesر
[۲۲]http:ررthehill.comرhomenewsرadministrationر۳۹۱۷۷۴-trump-if-i-was-wrong-about-kim-ill-find-some-kind-of-an-excuse and https:ررwww.rollingstone.comرpoliticsرnewsرtrump-interview-north-korea-w521433
[23]http:ررwww.iusct.netرGeneral%20Documentsر۱-General%20Declaration%E2%80%8E.pdf
[24] http:ررwww.icj-cij.orgرenرcaseر۱۴۳رjudgments
[25]https:ررwww.theguardian.comرworldر۲۰۱۳رaugر۱۹رcia-admits-role-1953-iranian-coup
https:ررnsarchive2.gwu.eduرNSAEBBرNSAEBB435ر#_ftn1
[26] https:ررwww.nytimes.comر۲۰۰۰ر۰۴ر۱۶رworldرsecrets-history-cia-iran-special-report-plot-convulsed-iran-53-79.html
[27]. According to Points II and III of Algeria Declaration of 1981, the United States is committed to return all Iranians Assets.
[28]https:ررwww.supremecourt.govرopinionsر۱۵pdfر۱۴-۷۷۰_۹o6b.pdf
[29] https:ررscholarship.law.berkeley.eduرcgiرviewcontent.cgi?article=2243&context=californialawreview
[30] https:ررwww.britannica.comرeventرOperation-Eagle-Claw
[31]https:ررwww.nytimes.comر۱۹۹۲ر۰۱ر۲۶رworldرus-secretly-gave-aid-to-iraq-early-in-its-war-against-iran.html , https:ررwww.washingtonpost.comرarchiveرpoliticsر۲۰۰۲ر۱۲ر۳۰رus-had-key-role-in-iraq-buildupر۱۳۳cec74-3816-4652-9bd8-7d118699d6f8ر?noredirect=on&utm_term=.6be00053e094 and https:ررen.wikipedia.orgرwikiرUnited_States_support_for_Iraq_during_the_Iran%E2%80%93Iraq_War . Also according to PBS Frontline, Saddam was recruited by the CIA while in Cairo in the 1950s.According to United Press International, he was used by the United States to plan a coup against General Abdulkarim Qassim. His collaboration with the United States after assuming power in 1979 has been widely documented. See Richard Sale “Exclusive: Saddam key in early CIA plot,” United Press International, 4 October 2003, http:ررwww.upi.comرarchiveرview.php?archive=1&StoryID=20030410-070214-6557r .
[32] https:رر۱۹۹۷-۲۰۰۱٫state.govرstatementsر۲۰۰۰ر۰۰۰۳۱۷٫html
[33] http:ررwww.bbc.comرpersianرiran-features-40431691
[34] http:ررforeignpolicy.comر۲۰۱۳ر۰۸ر۲۶رexclusive-cia-files-prove-america-helped-saddam-as-he-gassed-iranر
[۳۵] https:ررglasgow.rl.talis.comرitemsر۶۸۴B064F-2507-AE89-0568-56D8F164C550.html
[36] https:ررwww.britannica.comرeventرIran-Air-flight-655
[37]https:ررwww.washingtonpost.comرarchiveرpoliticsر۱۹۹۰ر۰۴ر۲۳ر۲-vincennes-officers-get-medalsرcf383f02-05ce-435b-9086-5d61de569ed8ر?utm_term=.e6c9789813e6
[38]. The International Court of Justice, the principal judicial organ of the United Nations, in its Judgment of 2003 found that “the actions of the United States of America against Iranian oil platforms on 19 October 1987 and 18 April 1988 cannot be justified as measures necessary to protect the essential security interests of the United States of America under Article XX, paragraph 1 (d), of the 1955 Treaty of Amity, Economic Relations and Consular Rights between the United States of America and Iran, as interpreted in the light of international law on the use of force.”
[۳۹] http:ررarticles.latimes.comر۱۹۸۷-۰۹-۲۸رnewsرmn-6980_1_weinberger
[40]https:ررwww.washingtonpost.comرvideoرpoliticsرtrump-calls-iran-a-terrorist-nation-like-few-othersر۲۰۱۷ر۱۰ر۱۳ر۸۱۰b8214-b025-11e7-9b93-b97043e57a22_video.html?utm_term=.33c4c2ad3feb
[41]https:ررgeorgewbush-whitehouse.archives.govرnewsرreleasesر۲۰۰۲ر۰۱ر۲۰۰۲۰۱۲۹-۱۱٫html
[42]https:ررtravel.state.govرcontentرtravelرenرus-visasرtourism-visitرvisa-waiver-program.html https:ررwww.nytimes.comر۲۰۱۷ر۰۹ر۲۴رusرpoliticsرnew-order-bars-almost-all-travel-from-seven-countries.html
[43]https:ررwww.rand.orgرcontentرdamرrandرpubsرmonographsر۲۰۰۹رRAND_MG871.pdf
[44]http:ررforeignpolicy.comر۲۰۱۸ر۰۴ر۳۰رbolton-iran-mek-terrorism-trumpر
[۴۵]https:ررwww.politico.comرmagazineرstoryر۲۰۱۶ر۱۱رgiuliani-mek-terrorist-group-money-bolton-iran-214479 , https:ررwww.youtube.comرwatch?v=4OWYnNh9w4s; Also in, http:ررnototerrorism-cults.comرenر?p=1436
[46]https:ررwww.politico.euرarticleرnetanyahu-israel-assassinate-iranian-scientists-hatched-a-secret-planر
[۴۷]https:ررwww.jpost.comرMiddle-EastرIranرIsrael-behind-assassinations-of-Iran-nuclear-scientists-Yaalon-hints-411473
[48]https:ررwww.washingtonpost.comرworldرnational-securityرus-israel-developed-computer-virus-to-slow-iranian-nuclear-efforts-officials-sayر۲۰۱۲ر۰۶ر۱۹رgJQA6xBPoV_story.html?noredirect=on&utm_term=.54301c957813 ; Also in: https:ررwww.nytimes.comر۲۰۱۲ر۰۶ر۰۱رworldرmiddleeastرobama-ordered-wave-of-cyberattacks-against-iran.html m
[49] https:ررwww.nytimes.comر۲۰۱۵ر۰۱ر۲۷رusرpoliticsرcia-officer-in-leak-case-jeffrey-sterling-is-convicted-of-espionage.html
[50]http:ررjustworldbooks.comرbooks-by-titleرmanufactured-crisisر
[۵۱]https:ررwww.treasury.govرresource-centerرsanctionsرProgramsرpagesرiran.aspx
[52]https:ررtreaties.un.orgرPagesرshowDetails.aspx?objid=0800000280142196
[53] https:ررeur-lex.europa.euرLexUriServرLexUriServ.do?uri=CELEX:31996R2271:EN:HTML
[54] See UN. Documents Aر۷۲ر۸۶۹ and Sر۲۰۱۸ر۴۵۳
[۵۵] https:ررwww.nytimes.comر۲۰۱۸ر۰۳ر۰۹رworldرmiddleeastرahmad-sheikhzadeh-iranian-prosecution.html
[56]https:ررwww.theblaze.comرnewsر۲۰۱۴ر۰۱ر۱۳رformer-u-s-defense-contractor-arrested-for-attempting-to-ship-sensitive-information-to-iran ; Also in: https:ررwww.justice.govرusao-sdnyرprرdual-iranian-american-citizen-sentenced-25-years-prison-conspiring-and-attempting
[57] http:ررifpnews.comرexclusiveرiran-perusing-situation-iranian-woman-detained-australia-officialر
[۵۸]http:ررglobalnation.inquirer.netر۱۰۹۶۶۵رwanted-iranian-dies-in-nbi-custody
[59]https:ررwww.nytimes.comر۲۰۰۷ر۰۲ر۰۸رopinionر۰۸zarif.html
[60] https:ررwww.globalpolicy.orgرhumanitarian-issues-in-iraqرconsequences-of-the-war-and-occupation-of-iraq.html ; Also in: https:ررwww.huffingtonpost.comرivan-elandرworst-effect-of-us-afghan_b_5474805.html?guccounter=1 ; And in: https:ررwww.usnews.comرnewsرarticlesر۲۰۱۶-۰۱-۱۷رthe-lessons-of-the-first-gulf-war-still-linger-25-years-on#close-modal
[61] https:ررwww.independent.co.ukرnewsرworldرmiddle-eastرisis-us-saudi-arabia-arms-fighters-jihadis-military-capability-enhanced-weapons-syria-terrorism-a8112076.html and https:ررwww.reuters.comرarticleرus-mideast-crisis-iraq-armsرarms-supplied-by-u-s-saudi-ended-up-with-islamic-state-researchers-say-idUSKBN1E82EQ
[62] https:ررwww.brookings.eduرopinionsرlets-admit-it-the-u-s-is-at-war-in-yemen-tooر
[۶۳]https:ررwww.washingtonpost.comرnewsرworldviewsرwpر۲۰۱۷ر۱۱ر۰۹رsaudi-arabias-arms-deals-are-buying-the-wests-silence-over-yemen-allege-activistsر?utm_term=.7bf6b323a98b
[64]http:ررwww.middleeasteye.netرnewsر۴۲-times-us-has-used-its-veto-power-against-un-resolutions-israel-942194703
[65]https:ررwww.defensenews.comرbreaking-newsر۲۰۱۷ر۰۶ر۰۸رrevealed-trump-s-110-billion-weapons-list-for-the-saudisر
[۶۶] https:ررwww.sipri.orgرnewsرpress-releaseر۲۰۱۸رasia-and-middle-east-lead-rising-trend-arms-imports-us-exports-grow-significantly-says-sipri
[67] https:ررwww.nytimes.comر۲۰۱۷ر۰۵ر۲۶رopinionرus-saudi-arabia-arms-deal-iran.html
[68] http:ررwatson.brown.eduرcostsofwarرnewsر۲۰۱۴رfacebook-meme-iraq-war-dollars-could-have-ended-world-hunger-30-years
[69] https:ررwww.theguardian.comرworldر۲۰۱۵رmayر۲۳رnetanyahu-thanks-us-blocking-middle-east-nuclear-arms-ban
[70] https:ررmedia.defense.govر۲۰۱۸رFebر۰۲ر۲۰۰۱۸۷۲۸۸۶ر-۱ر-۱ر۱ر۲۰۱۸-NUCLEAR-POSTURE-REVIEW-FINAL-REPORT.PDF
[71] The International Court of Justice in its Advisory Opinion of 1996 expressly stated that “The legal import of that [disarmament] obligation goes beyond that of a mere obligation of conduct; the obligation involved here is an obligation to achieve a precise result – nuclear disarmament in all its aspects – by adopting a particular course of conduct, namely, the pursuit of negotiations on the matter in good faith.” http:ررwww.icj-cij.orgرfilesرcase-relatedر۹۵ر۰۹۵-۱۹۹۶۰۷۰۸-ADV-01-00-EN.pdf
[72] https:ررwww.wsj.comرarticlesرSB116787515251566636
[73] US Department of State: http:ررusinfo.state.govرmenaرArchiveر۲۰۰۶رMarر۰۶-۸۴۶۵۵۵٫html
[74] http:ررwww.utrikesmagasinet.seرkronikorر۲۰۱۷رnovemberرhans-blix-from-an-isolated-iran-to-an-isolated-usر and https:ررwww.theguardian.comرworldر۲۰۱۸رjanر۰۵رrussia-us-iran-un-emergency-session
[75]https:ررnews.gallup.comرpollر۲۲۵۷۶۱رworld-approval-leadership-drops-new-low.aspx
[76] AرResر۵۶ر۶
[۷۷] AرResر۷۰ر۱۰۹
[۷۸] See for instance “Impermissibility of the Use or Threat of Use of Nuclear Weapons,” Iranian Journal of International Affairs, Volume VIII, No. 1, 1996 and https:ررwww.theguardian.comرcommentisfreeر۲۰۱۵رjulر۳۱رiran-nuclear-deal-israel-vienna-treaty-middle-east-wmd.
[79] See for instance International Law as a Language for International Relations, (The Hague: Kluwer Law International, 1996.)
[80]https:ررwww.theguardian.comرcommentisfreeر۲۰۱۵رdecر۱۸رsyria-islam-syrians-peace
[81]https:ررwww.reuters.comرarticleرus-yemen-security-iranرiran-submits-four-point-yemen-peace-plan-to-united-nations-idUSKBN0N823820150417
[82]https:ررtvnewsroom.consilium.europa.euرvideoرeu-hr-mogherini-meets-mfas-of-the-e3-and-iran-1abbf
[83]https:ررwww.sipri.orgرsitesرdefaultرfilesرMilex-share-of-GDP.pdf and https:ررwww.sipri.orgرdatabasesرmilex
[84] Article 152: The foreign policy of the Islamic Republic of Iran is based on the rejection of any kind of domination, both its exercise and submission to it;… http:ررwww.wipo.intرedocsرlexdocsرlawsرenرirرir001en.pdf
[85] https:ررaawsat.comرhomeرarticleر۱۰۳۷۲
[۸۶]https:ررwww.ft.comرcontentرc0b6bc36-fead-11e7-9650-9c0ad2d7c5b5
[87] http:ررassafir.comرArticleر۱ر۴۳۴۷۸۵
[۸۸]https:ررwww.theatlantic.comرinternationalرarchiveر۲۰۱۷ر۱۰رiran-persian-gulf-jcpoaر۵۴۲۴۲۱ر
[۸۹]https:ررwww.ft.comرcontentرc0b6bc36-fead-11e7-9650-9c0ad2d7c5b5
نظر شما