شناسهٔ خبر: 26229517 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سیستان و بلوچستان نیاز به توجه بیشتری دارد

صاحب‌خبر -
یزد- خبرنگار اطلاعات:مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی یزد، گفت: استمرار ثبت جهانی یزد را می توان با پایتخت کتاب تقویت کرد.مجید جوادیان زاده در نشست « پایتخت کتاب» گفت: همگرایی و ائتلاف در مدت ۴ سال گذشته در طرح « پایتخت کتاب» بسیار به سختی به دست آمده است که باید برای تقویت آن تلاش کنیم و آن را به برند تبدیل کنیم.وی افزود: ما باید تمرکز خود را برای بدست آوردن پایتختی داشته باشیم و توجه داشته باشیم که شهرهای مختلف برای کسب آن تلاش می کنند.
عضو شورای شهر یزد نیز با اشاره به اهمیت توجه به امر کتابخوانی گفت: لازمه « پایتخت کتاب » شدن، واقعی شدن امر کتابخوانی در جامعه است.
ونوس عامری گفت: ما لیاقت پایتخت کتاب شدن را باید داشته باشیم و آن را بررسی کنیم.
عامری افزود: ما کمتر عادت کتابخوانی داریم که باید برای بهبود آن برنامه ریزی کنیم و بررسی کنیم که مردم ما چه کتابی را دوست دارند و سلیقه دوره های سنی مختلف چیست و آیا واقعا می خواهیم مردم ما کتاب را خود انتخاب کنند و بخوانند.
رقیه دوست فاطمی ها، مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد هم با اشاره به برگزاری طرح « یک داستان تازه، یک استکان چای» گفت: ما باید کتابخوانی را در خانواده ها
نهادینه کنیم ودر این راه هم افزایی داشته باشیم و همه دستگاه ها و بخش های خصوصی و عمومی و دولتی به نوعی جمع گرایی داشته باشند.
وی ادامه داد: ما باید به رسانه ها و همچنین صدا و سیما توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا از این طریق می توانیم مردم را ترغیب کرده و طرح پایتخت کتاب را تقویت کنیم و به دنبال پشتوانه های قوی مالی باشیم تا بتوانیم طرح های خود را اجرایی کنیم.
داود پاک طینت مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد هم با اشاره به حضور پررنگ استان یزد در طرح
«پایتخت کتاب» گفت: ما باید هدف خود را از حضور در « پایتخت کتاب» مشخص کنیم.وی گفت: ما معتقدیم تا زمانی که امری مقبولیت اجتماعی پیدا نکند فرهنگ
نمی شود که رسانه ها می توانند در این امر بسیار اثرگذار باشند. وی ادامه داد: ما باید به معنای واقعی کلمه اتاق فکر داشته باشیم که بررسی کند آیا این رسانه فرو محور یعنی کتاب را چطور می توانیم اجتماعی کنیم.
حجت الاسلام مصطفی گرجی مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان یزد هم با اشاره به برنامه های ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: طرح « کاروان دانایی» در کانون های مساجد استان یزد برگزار می شود.
وی افزود: فراهم آوردن اسباب و عواملی که نقش تهییجی و انگیزشی برای رسیدن به هدف که همان جامعه دوستدار کتاب و کتابخوانی است ضروری به نظر
می رسد.
حجت الاسلام گرجی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد طرحی را جهت ارتقای سطح انگیزشی مخاطبان با عنوان « کاروان دانایی» مطرح و برنامه ریزی کرده است. ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد هم گفت: موثرترین راه برای
اثر بخشی فعالیت های خود هم افزایی و هم گرایی
بین سمن ها، گروه های مردم نهاد و بخش خصوصی است که آنها می توانند فعالیت های خود را مبتنی بر کتاب متمرکز کنند که در این صورت به مراتب بهتر نتیجه می گیریم.
بافت تاریخی یزد ردیف اعتباری گرفت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از اختصاص ردیف اعتباری در قانون بودجه سنواتی به نگهداری و مرمت بافت تاریخی یزد خبر داد.
سیدمجتبی حسینی پور با اشاره به قرار گرفتن شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی از سوی یونسکو، افزود: با پیگیری های صورت گرفته توسط مجموعه مدیریت استان، ردیف اعتباری در قانون بودجه سنواتی به این مهم اختصاص پیدا کرده است.
وی در این باره به پیگیری‌های صورت گرفته در سفر اخیر دکتر نوبخت به یزد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه کشور، نگهداری و مرمت بافت تاریخی یزد را در فهرست نقاط و مناطق برخوردار از اعتبار منظور شده برای حفاظت و آماده سازی و مرمت آثار ثبت شده کشور در فهرست جهانی قرار داده است.
رئیس سازمان مدیریت با بیان این که این اعتبارات به صورت ملی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار می‌گیرد، ابراز امیدواری کرد تا با جذب این اعتبارات قدم‌های موثر در جهت حفظ بافت تاریخی
برداشته شود.سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در اجلاس کراکوف لهستان، حدود ۲۰۰ هکتار از عرصه بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

نظر شما