شناسهٔ خبر: 26228963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دبیر ستاد حقوق بشر ایران:

شورای حقوق بشر جای مفتضحان حقوق بشری نیست

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
دبیر ستاد حقوق بشر ایران درباره خروج امریکا از شورای حقوق بشر گفت: شورای حقوق بشر جای مناسبی برای کشور‌هایی همچون امریکا که دارای رکورد‌های فضاحت‌بار در مسائل حقوق بشری و جنایات علیه بشریت هستند، نیست.
به گزارش تسنیم، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را خبری مسرت‌آمیز تلقی کرد و افزود: خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل باید توسط تمام کشور‌هایی که به حقوق بشر به‌عنوان یک ارزش رفتاری به‌دور از استاندارد‌های دوگانه، سیاست‌بازی و پوشش‌های فعالیت‌های تروریستی نگاه می‌کنند، یک خبر بسیار مسرت‌آمیز تلقی شود. دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه خاطرنشان کرد: حضور امریکا در شورای حقوق بشر، کاهش حیثیت این شورا را به دنبال داشته است، من فکر می‌کنم کشور‌های دیگری هم که دست‌شان به جنایت‌های عظیم علیه بشریت آلوده است جای‌شان در شورای حقوق بشر نیست، مانند بانیان جنایت‌هایی که در سوریه، عراق، یمن، بحرین و افغانستان در حال وقوع است، کسانی که در تأسیس، حمایت و هدایت داعش و القاعده نقش داشتند، کشور‌هایی که زندان ابوغریب، گوانتانامو و زندان‌های محرمانه را در نقاط مختلف دنیا برپا کرده‌اند و... این‌چنین کشور‌هایی جایی در این شورا ندارند.
وی همچنین با اشاره به پیامد این خروج نیز تأکید کرد: حضور آن‌ها خود به خود و به‌طور کلی جدی بودن شورا را زیر سؤال می‌برد؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران به همراه همه ملت‌های آزادی‌خواه دنیا و دولت‌هایی که حقیقتاً حقوق بشر را به دور از سیاست‌بازی‌ها و استاندارد‌های دوگانه دنبال می‌کنند از این اقدام امریکا خوشحال خواهند بود. در واقع امریکا مجبور شد از شورای حقوق بشر خارج شود. دولت امریکا با روح استکباری که برای خود قائل است در هر جایی که هستند فکر می‌کنند باید حرف نهایی را آن‌ها بزنند؛ ایضاً این اتفاق باید در سازمان ملل و شورای امنیت هم بیفتد. معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه در پایان تصریح کرد: امریکا باید بفهمد که ادعای رهبری دنیا خیال باطلی است؛ دنیا احتیاجی به رهبر‌های خودخوانده و استکباری و با این رکورد‌های مفتضحانه جنایت ندارد.
سازمان ملل و شورای امنیت یک سازمانی است برای همه ملت‌های دنیا و اعضای شورای امنیت هم باید از این به بعد به‌دور از سیاست‌بازی‌ها در سازمان ملل تعیین شوند. اعضای دیگری هم که لیاقت حضور در این شورا را ندارند حتماً باعث کاهش حیثیت شورا خواهند بود و ان‌شاءالله روزی برسد که نهاد‌های بین‌المللی بتوانند حیثیت دولت‌های مستقل دنیا را حفظ کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما