شناسهٔ خبر: 26227523 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

جایگاه نقشه‌ها در آینده صنعت حمل و نقل شهری

‌ آی تی ایران / ‌ ًٌٍّWIRED

صاحب‌خبر -

اگر برنامه اوبر را در مرکز شهری مانند سان‌فرانسیسکو باز کنید، متوجه می‌شوید که این برنامه قابلیت‌های متنوع زیادی علاوه بر ارائه خدمات حمل و نقل شهری دارد. اوبر اخیرا با خریداری شرکت Jump Bikes ، قابلیت اجاره دوچرخه را نیز برای مشتریان خود ممکن ساخته است. به علاوه، از آنجاکه اوبر با استارت‌آپ Getaround نیز شراکت خود را آغاز کرده است، امکان اجاره خودرو نیز امکان پذیر شده است. حتی برخی در طول سفر از طریق Caltrain  ( قطار بین شهری بین سانفرانسیسکو و شهرهای اطراف )  قابلیت آزمایشی پیشنهاد خرید بلیط قطار را نیز مشاهده کرده‌اند.

مرتبط : آینده اوبر در گفت و گو با دارا خسروشاهی

این قابلیت‌ها همه بخشی از برنامه اوبر برای تبدیل شدن به یک پلت فرم ارائه خدمات جهانی است. اگر این استراتژی اوبر جواب دهد،  روزی برنامه اوبر را باز می‌کنید و با یک سرویس خدمات رسانی کامل شهری روبه رو می‌شوید که تقریبا برای انجام هر کاری در یک شهر بزرگ، پیشنهادی برای شما دارد. به عبارت دیگر، اصلا بعید نیست که در آینده، اوبر اطلاعاتی مانند Google Map، همراه با تمام سرویس‌های شهری مرتبط ارائه دهد.

البته ارائه یک نقشه همه کاره، ایده انحصاری اوبر نیست. در برنامه Map روی گوشی شما، قابلیت جدید نوار جستجو داخل برنامه اضافه شده است. اوبر نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها پیش‌بینی کرده که برنامه‌های مرتبط با نقشه و مسیریابی به زودی سهم بیشتری از زندگی روزمره کاربران را به حود اختصاص خواهند داد و ارائه یک نوار جستجوی همه کاره می‌تواند طیف وسیعی از کاربران را راضی‌تر نگه دارد. به همین دلیل است که معتقدیم برنامه‌های Maps قرار است بسیار پیچیده‌تر شوند.

Manik Gupta رئیس بخش محصولات شرکت اوبر که بیش از 7 سال در قسمت Google Maps سابقه فعالیت دارد، می‌گوید:« توجه بالا به جزئیات و بالابردن دقت نقشه، هدف اصلی کاریست که در حال انجام آن هستیم.»

دندان درد دارید؟ تنها کافیست کلمه "دندانپزشک" را داخل نوار جستجوی Google Maps تایپ کنید. می‌خواهید بدانید دقیقا چه روزی Puerto Rican Day Parade تمام می‌شود؟ Snap Maps را باز کنید. می‌خواهید سریع به فرودگاه بروید؟ برنامه اوبر یا لیفت را باز کنید. Eric Gundersen، موسس  Mapbox( شرکتی که ابزارهای برنامه نویسی برای طراحی برنامه‌های نقشه در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار می‌دهد) می‌گوید:« نقشه‌ها یکی از اصلی ترین ابزارها برای ارائه خدمات جستجو محسوب می‌شوند. نقشه‌های جدید قابلیت‌های مکان یابی و بررسی شرایط پیرامون کاربر را دارند و می‌توانند نتایج سریع‌تری ارائه دهند.»

این روزها، نقشه‌ها در ورودی تجربه‌های دیجیتال ما محسوب می‌شوند و شرکت‌های مختلف در رقابت تنگاتنگی تلاش می‌کنند که کاربران را به استفاده از برنامه‌های خود ترغیب کنند. این رقابت زمانی بین مایکروسافت، یاهو و گوگل نیز وجود داشت و هر سه روزی تلاش می‌کردند که به پلت فرم برتر جستجوی اینترنتی تبدیل شوند.

حتی گوگل که مدت‌هاست در دنیای نقشه ها(Maps) حرف اول را می‌زند نیز همچنان تلاش می‌کند تا همگام با رشد درخواست‌های کاربران، ارتقا پیدا کند. علاوه بر برنامه Google Maps، گوگل برای ارتقای برنامه‌های نقشه و مسیر یابی دیگر شرکت‌ها نیز با آنها همکاری می‌کند. ماه اردیبهشت گذشته، گوگل برنامه نقشه سازی خود را تحت یک پلت فرم جدید معرفی کرد که در آن 18 ابزار نقشه سازی مختلف برای برنامه نویسان، در سه دسته جداگانه و طبقه بندی شده عرضه می‌شود تا دسترسی و فهم آن راحت‌تر شود. گوگل همچنین چند قابلیت نقشه سازی تخصصی نیز برای پلت‌فرم‌های اختصاصی‌تر مانند صنعت گیمینگ و حمل و نقل شهری عرضه کرده است. ابزار نقسه سازی گوگل جامع ترین منبع برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند قابلیت نقشه را به برنامه خود اضافه کنند اما شرکت‌های دیگری نیز هستند که ابزارهای مسیریابی برای برنامه نویسان ارائه می‌کنند مانند Tom Tom و Open Street Map.

 اوبر یکی از شرکت‌هایی است که با دریافت اطلاعات و داده از منبع‌های مختلف و قرار دادن تمام این اطلاعات کنار هم، ارائه قابلیت‌های کنونی خود را ممکن می‌سازد. این شرکت از ابتدا امتیاز استفاده از سرویس‌های مسیریابی را ازشرکت‌هایی مانند گوگل، Tom Tom، Open Street Map و غیره دریافت کرد. اوبر طی سال‌های گذشته به صورت گسترده‌ای به روی توسعه تکنولوژی نقشه‌ها و مسیریابی خود سرمایه گذاری کرده است.

سال 2015، اوبر ابتدا شرکت deCarter و بعد بخشی از امتیاز بخش نقشه‌های کمپانی Bing را از مایکروسافت خریداری کرد و از آن زمان تا کنون نیز چندین استارت ‌اپ دیگر در همین زمینه را از آن خود کرده است. این شرکت حالا قابلیت‌های زیادی از طریق سرویس‌های خود ارائه می‌دهد مانند تخمین مدت زمان طول سفرها یا معرفی بهترین مسیر به راننده‌ها که همگی با کمک تکنولوژی یادگیری ماشینی عمل می‌کنند. در برخی از شهرهای دنیا، دوربین‌های اختصاصی اوبر که روی خودروهای این شرکت نصب شده، می‌تواند تصاویر و اطلاعات اختصاصی از شهر برای این پلت فرم تهیه کند.

اوبر اما برای اینکه یکه تاز این میدان شود، باید تا بیشترین حد ممکن دقت قابلیت‌های خود را بالا ببرد. یک اشتباه کوچک محاسباتی در مکان یک مسافر می‌تواند زمان طول سفر را بیشتر از حد اعلام شده کند و این یعنی بی دقتی. در این بازار پر رقابت، شرکتی جایگاه اول را برنده خواهد شد که بتواند سرویس‌های خود را با دقت بیشتر و به بی‌عیب‌ترین شیوه ممکن ارائه دهد.

 

نظر شما