شناسهٔ خبر: 26227328 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

پیگیری از سکته قلبی ممکن شد

دانشمندان آمریکایی، نوعی استنت هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند از انسداد شریان و بروز سکته قلبی پیشگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گیزمگ، استنت‌ها معمولا در شریان‌های مسدود شده قرار داده می‌شوند تا آنها را باز نگه دارند و از سکته قلبی پیشگیری کنند اما معمولا رشد بافت در اطراف این ابزار ادامه می‌یابد و موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، "استنت"(Stent)، نوعی لوله توری مصنوعی از جنس فلز است که در یک گذرگاه یا مجرای طبیعی در بدن قرار داده می‌شود تا از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا پیشگیری یا با نقص ناشی از آن مقابله کند.

04

پژوهشگران "دانشگاه بریتیش کلمبیا"(UBC)، نوعی استنت هوشمند ابداع کرده‌اند که مراقب نشانه‌های ابتدایی انسداد شریان‌هاست و برای هشدار دادن به بیمار و پزشکان، سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند.

استفاده از استنت‌ها برای درمان بیماری قلبی، از زمان معرفی آن در سال 1980، نسبتا موفق بوده است اما این ابزار در عین مفید بودن، خطراتی هم به دنبال دارند. یکی از متداول‌ترین خطرات، مشکل در تنفس است زیرا با رشد یک بافت در اطراف استنت، شریان دوباره باریک می‌شود. بررسی این مشکل با سی‌تی‌اسکن امکان‌پذیر است اما قابل اعتمادترین روش نیست.

دانشمندان برای مقابله با این مشکل، تلاش کرده‌اند استنت‌های بهتری ابداع کنند. سال گذشته، مهندسان "دانشگاه ایالتی کلرادو"(CSU)، ایمپلنت‌هایی با پوشش تیتانیوم ابداع کردند تا با این روش، دفع خون به شکل موثرتری صورت گیرد و خون لخته نشود.

گروه پژوهشی دانشگاه بریتیش کلمبیا، به استنت، نقش موثرتری دادند. این استنت، با یک حسگر هوشمند ساخته شده که تغییرات جریان خون را ردیابی می‌کند و با تشخیص ناهنجاری کوچکی در مراحل ابتدایی تنفس، به بیمار یا پزشکان هشدار می‌دهد پیش از رخ دادن خطر، اقدام کنند.

"کنیچی تاکاهاتا"(Kenichi Takahata)، پژوهشگر ارشد این پروژه می‌گوید: این استنت، مانند یک آنتن مینیاتوری عمل می‌کند و یک میکروحسگر خاص برای ردیابی دایم جریان خون، به آن اضافه شده است. داده‌ها، به صورت بی‌سیم به یک سیستم خارجی ارسال می‌شوند و اطلاعات مربوط به وضعیت شریان را همیشه به روز نگه می‌دارند.

استنت، از فولاد ضدزنگ مخصوص پزشکی استفاده شده و از آنجا که شباهت زیادی به ابزارهای موجود دارد، برای رگ‌سازی آماده است؛ به این معنی که می‌توان آن را با استفاده از روش‌های موجود به کار برد. استنت هوشمند می‌تواند نیاز به سی‌تی‌اسکن‌های متداول برای بررسی نشانه‌های تنفسی را برطرف کند.

این ابزار جدید، در آزمایشگاه و روی خوک‌ها امتحان شده و نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. اکنون، پژوهشگران در نظر دارند از این استنت برای آزمایش‌های بالینی انسانی استفاده کنند.

این پژوهش، در مجله " Advanced Science" به چاپ رسید.

نظر شما