شناسهٔ خبر: 26227305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

تقاضای سازمان بازرسی کل کشور برای اعزام نماینده از سازمان شفافیت

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این که کشور ما نماینده TI ندارد و اطلاعاتی که به سازمان شفافیت می‌رسد، از اپوزیسیون است و بدیهی است اپوزیسیون به نفع کشور اطلاعات نمی‌دهد، گفت: تقاضای اعزام نماینده کردیم که از نزدیک اوضاع کشور ما را بررسی کنند تا امتیازی که می‌گویند، نزدیک به واقعیت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، اولین قسمت از ویژه برنامه تلویزیونی "سپهر عدالت" به مناسبت هفته قوه قضاییه و با هدف بیان اقدامات و دستاوردهای سازمان‌ها و معاونت‌های دستگاه قضایی کشور و با موضوع عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۶ از شبکه یک سیما پخش شد.

 

ناصر سراج در این برنامه تلویزیونی با بیان این که قدمت سازمان بازرسی کل کشور به  ۱۰۰ سال می‌رسد، اظهار کرد: فکر می‌کنم سازمان بازرسی کل کشور دارای رتبه‌های اول در سطح جهان است. در سال ۶۰ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی تشکیل شد که اصلاح امور و نظارت بر اجرای صحیح قوانین به موجب قانون به این سازمان  محول شد و در نهایت سازمانی تحت عنوان سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر مستقیم رییس قوه قضاییه تأسیس شد. رییس سازمان بازرسی کل کشور باید از قضات بازنشسته و دارای رتبه ۱۰ یا ۱۱ باشد.

 

وی عنوان کرد: سازمان بازرسی کل کشور سه برنامه مستمر، فوق‌العاده و موردی دارد. در اواخر هر سال برنامه‌هایی که سازمان بازرسی باید در آن عملیات داشته باشد، تعریف می‌شود. امسال هم همانند سال‌های قبل در اسفند ماه برنامه‌های سال را بررسی و تعریف کردیم و به تایید رییس قوه قضاییه رسید. آن را به استان‌ها ابلاغ کردیم تا بتوانیم برنامه‌ها را به نحو احسن در پایان سال اجرا کنیم. سازمان بازرسی کل کشور علاوه بر وظایف محوله طبق قانون اساسی و قانون عادی ریاست آمبودزمان کل کشور را نیز به عهده دارد.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور در تعریف آمبودزمان، تصریح کرد: آمبودزمان به نوعی واسط میان دولت و مردم است و پس از اخذ گزارش‌های مردمی آنها را بررسی می‌کند. خوشبختانه ما امسال بیش از ۵۴ هزار گزارش مردمی داشتیم که از طریق شماره تماس ۱۳۶، ایمیل و فضای سایبر به ما رسیده است و ما تکلیف داریم پاسخ گزارش‌ها را بر اساس قانون ارتقای سلامت نظام اداری ظرف مدت یک ماه برای متقاضیان طراحی کنیم. حدود ۵۰ هزار گزارش را بررسی کردیم و به مبادی ذی‌ربط و شکات ارائه کردیم. حدود ۴ هزار مورد هم در حال حاضر ادامه دارد که در آینده نزدیک گزارش این تعداد نیز نهایی و به مبادی ذی‌ربط ارسال می‌شود.

 

سراج خاطرنشان کرد: ظرفیت سازمان بازرسی کل کشور به نحوی است که بتواند حسب مورد و با سرعت مورد نیاز برای رسیدگی به گزارش‌های هشداری که تخلف یا جرمی را مشاهده می کند، بر مبنای ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی اقدام نماید و به دستگاه مربوطه هشدار دهد تا برای پیشگیری از وقوع جرم اقدامات اجرایی پیشگیرانه را انجام دهد. در سال گذشته در معاونت اقتصادی بیش از ۹۵ هشدار به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است که شامل گزارش‌های حوزه نفت، بانک، مالیات و خصوصی‌سازی بوده است. گزارش‌های سازمان بازرسی محرمانه است. از اقدامات سازمان بازرسی در حوزه مالیات می‌توان به شناسایی ۳۵۰۰ میلیارد تومان مالیات و ابلاغ آن به سازمان مالیاتی اشاره کرد. در مورد بانک‌ها و دلالی‌های ارز و بعضی از شعب بانک‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و اموال را به بیت‌المال بازگرداندیم. در رابطه با نفت نیز ۱۵۲ میلیارد تومان را شناسایی و قسمت اعظم را به بیت‌المال بازگرداندیم.

 

وی عنوان کرد: ١٢ تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف در رابطه با تبادل اطلاعات و تجربیات امضا کردیم که از جمله آن می‌توان به کشورهای چین، روسیه، عراق، ترکیه، دانمارک، نامیبیا اشاره کرد.

 

سراج خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته تصویب شد که آکادمی کشورهای آسیایی در کشورمان برگزار شود. این دانشگاه را تجهیز کردیم و دوره اول آموزش برگزار شد و تبادل تجربیات انجام می‌شود. با ایجاد این دانشگاه ارتباط نزدیک‌تری با کشورها برقرار کردیم. اخیرا با  روسیه و ترکیه امبودزمان آسیایی را اقدام کردیم.

 

وی افزود: در سال گذشته حدود ۹ هزار و ۸۰۷ گزارش از سازمان بازرسی خارج شد. گزارش‌های سازمان بازرسی ضمانت اجرایی دارد و با پیشنهادهایی که داده می‌شود، حتما نهاد، سازمان یا وزارت خانه مربوطه موظف است ظرف ۱۰ روز عملیات اجرایی خود را آغاز کند. به صورت مستمر بر آنها نظارت می‌کنیم که پیشنهادهای سازمان اجرایی شود تا نسبت به فساد پاسخ خوبی داشته باشیم و بتوانیم گزارش‌های مستند و کامل به نهادهای مربوطه ارائه دهیم.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با بیان این که تی آی شاخص فساد کشورها را در ۱۸۶ کشور تعیین کرده و نمره کثیف‌ترین کشور  صفر و بالاترین کشور از نظر پاکی ۱۰۰ است، گفت: متاسفانه در کشور ما شاخص ادراک فساد بالا و بیش از حد خود فساد است و متاسفانه این‌ها به واسطه مصاحبه غیرمسئولانه برخی افراد است که در رسانه‌ها منعکس می‌شود. کشور ما نماینده تی آی ندارد و اطلاعاتی که به سازمان شفافیت می رسد از اپوزیسیون است و بدیهی است اپوزیسیون به نفع کشور اطلاعات نمی‌دهد. امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که در دست انجام داریم، امتیاز کشور  را بالا ببریم و در مورد نوع امتیاز با سازمان شفافیت صحبت کردیم و تقاضای اعزام نماینده کردیم که از نزدیک اوضاع  کشور ما را بررسی کنند تا امتیازی که می‌گویند نزدیک به واقع باشد.

نظر شما