شناسهٔ خبر: 26227291 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

وزير نفت:

توافقي در نشست اوپک در کار نخواهد بود

صاحب‌خبر -

به گزارش ايسنا، وزيران نفت اوپک در بحبوحه فشار چين و آمريکا براي کنترل رشد قيمت‌ها و حمايت از رشد اقتصاد جهاني با توليد بيشتر نفت، روز جمعه براي بازنگري در سياست توليد در وين ديدار مي‌کنند.

عربستان سعودي که بزرگترين صادرکننده اوپک است به همراه روسيه که بزرگترين توليدکننده خارج از اين گروه است، خواهان خروج تدريجي از توافق کاهش توليد هستند که از ابتداي سال 2017 به اجرا گذاشته شده اما ايران، عراق، ونزوئلا و الجزاير با بالا بردن سطح توليد مخالف هستند.

بيژن زنگنه، وزير نفت پس از رسيدن به وين که مقر اوپک در آن واقع شده است، به خبرنگاران گفت: باور ندارم که در اين نشست بتوانيم به توافق برسيم. اوپک سازماني نيست که از رييس جمهور آمريکا دستور بگيرد. اوپک بخشي از وزارت انرژي آمريکا نيست.

وي وين را روز جمعه پيش از برگزاري نشست اوپک با توليدکنندگان غيراوپک در روز بعد، ترک خواهد کرد و خاطرنشان کرد عامل افزايش اخير قيمت نفت، تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران و ونزوئلا بوده است.

دونالد ترامپ از اوپک خواسته است توليدش را افزايش دهد و عربستان سعودي و روسيه در هفته‌هاي اخير اعلام کرده‌اند که دنيا به نفت بيشتري نياز دارد.

الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه گفت: تقاضا براي نفت معمولا با روند پرشتابي در سه ماهه سوم رشد مي‌کند و در صورتي که تدابير لازم اتخاذ نشود ممکن است با کمبود عرضه مواجه شويم.

از نظر ما اين امر ممکن است به داغي بيش از حد بازار منجر شود.

نواک اظهار کرد: روسيه خواهان آن است که توليد اوپک و غيراوپک به ميزان 1.5 ميليون بشکه در روز افزايش پيدا کند و به توافق کاهش توليد که مجموعا 1.8 ميليون بشکه است پايان دهد. اجراي اين توافق در 18 ماه گذشته کمک کرده است بازار متعادل شود و قيمت‌ها از 27 دلار در هر بشکه در سال 2016 به 75 دلار درهر بشکه صعود کند. علاوه بر ايران، سه کشور عراق، ونزوئلا و الجزاير که از ديگر اعضاي اوپک هستند اعلام کردند با وجود اختلالات عرضه در کشورهايي مانند ونزوئلا و ليبي، با افزايش توليد مخالف هستند.

رشد تقاضا در دو سال گذشته که از نرخ سالانه 1.5 درصد فراتر رفته، ناظران بازار را غافلگير کرده است. انتظار مي‌رود مصرف نفت جهاني امسال به 100 ميليون بشکه در روز برسد.

نواک گفت: اگر هفته جاري براي افزايش توليد تصميمي گرفته شود اوپک و متحدانش مي‌توانند دوباره در سپتامبر براي بازبيني تاثير و تنظيم سياست توليد ديدار کند.

برچسب‌ها:

نظر شما