شناسهٔ خبر: 26226864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق:

ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری عراق پساداعش پیش‌ روی تجار ایرانی است

کرمانشاه-دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق گفت: عراق پساداعش در مسیر سازندگی و بازسازی است و حداقل برآورد شده، ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری در بخش های مختلف پیش روی تجار و بازرگانان ایرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن دانایی فرد امروز در کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه اظهار داشت: استان کرمانشاه به نسبت دیگر استان ها بیشترین گذرگاه های مرزی را دارد که این مرزها هم فرصت های ملی و هم فرصت های اقلیمی و محلی محسوب می شوند.

وی افزود: مرز خسروی به عنوانی یکی از مرزهای سنتی و دیرینه ما بسیار حاپز اهمیت است که مجوز تردد بازرگانان و تجار از این مرز گام اول برای رسیدن به جایگاه اصلی مرز خسروی بود.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بیان داشت: امروز اخبار خوبی از مرز سومار شنیدیم، هرچند مخالفت‌های بسیاری برای تبدیل شدن سومار به مرز در داخل کشور بیشتر از عراق بود، اما عراقی ها سومار را نه به عنوان بازارچه که به عنوان گذرگاه رسمی بازرگانی و مسافری مصوب کرده اند و ما هم باید به این سمت برویم.

دانایی فرد ظرفیت های تبادل تجاری بین ایران و عراق را یادآور شد و گفت: موقعیت و ظرفیت های موجود در مرز سومار که نزدیکترین مرز ایران به مرکز عراق است آنرا از دیگر مرزها متمایز کرده است.

وی تصریح کرد: عراق پساداعش و بعد از انتخابات اخیر در مسیر سازندگی و بازسازی است و حداقل برآورد شده ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری در بخش های مختلف پیش روی تجار و بازرگانان ایرانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق با بیان اینکه عراق کشور فقیری نیست، گفت: صادرات ۳.۵ میلیون بشکه نفت و حتی آمار غیر رسمی ۴ میلیون بشکه این کشور حکایت از وجود انبوهی از منابع در این کشور دارد.

دانایی فرد بازار ایران را بهترین بازار برای تامین کالاهای عراق به دلیل قیمت های پایین و کیفیت و زمان کمتر رسیدن کالاها به مقصد عنوان کرد و افزود: البته رابطه یک سویه قابل دوام نیست و ما هم برای استمرار روابط تجاری نیازمند واردات کالا از عراق هستیم که تجار ما باید این امکان رافراهم کنند.

وی بیان داشت: توجه داشته باشید که ما سالانه ۳۵ میلیون دلار کالا از امارات که تولیدکننده نیست واردات داریم پس در مورد عراق نیز می توانیم از این رویه استفاده کنیم.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق ایجاد شهرک صنعتی مشترک با عراق را از دیگر برنامه های ضروری برای همکاری های مشترک بین دو کشور برشمرد و از رایزنی برای برپایی نمایشگاه توانمندی های ایران در عراق خبر داد.

دانایی فرد سوآپ نفتی را یکی از موضوعات جدی عنوان کرد و گفت: البته بیشتر تاکید ما بر همکاری و توسعه روابط بین بخش های خصوصی دو کشور بوده و این اولین کار در سطح بین دو دولت است و البته معمولا مطالبات زیادی از عراق داریم که برای تسویه بخشی از این مطالبات به برقراری این ارتباط نیاز داریم.

وی به موضوع گردشگری و ظرفیت های بین دو کشور اشاره کرد و بیان داشت: ما سالانه ۵ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر و گردشگر داریم که فرصت بزرگی است، اما در گردشگری سلامت کرمانشاه آمار پایینی دارد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق همچنین خاطرنشان کرد: در بخش صدور خدمات فنی مهندسی هم زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی فراهم است.

دانایی فرد بر لزوم ایجاد شرکت های حمل و نقل در استان تاکید کرد و گفت: خسروی از نزدیکترین مرزها به بازار سوریه است و از طریق ایجاد شرکت های حمل و نقل می توانیم به این بازار دسترسی داشته باشیم.

وی به صادرات ۱.۱ میلیارد دلاری برق و ۳ میلیارد دلاری گاز به عراق  اشاره کرد و افزود: اگر شرایط را برای حضور بخش خصوصی در زمینه احداث نیروگاه در استان فراهم کنید ما حاضریم برای سرمایه گذاری طرف عراقی کمک کنیم و قرارداد منعقد کنیم.

نظر شما