شناسهٔ خبر: 26226250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تبعه ترک به علت 2 بار رای دادن به 5 سال حبس محکوم می شود

آنکارا- ایرنا- یک شهروند ترکیه ساکن خارج از این کشور، به علت دو بار رای دادن و به اتهام زیر پا گذاشتن قانون انتخابات این کشور به پنج سال زندان محکوم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، انتخابات زودهنگام و همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در خارج از این کشور از روز 17 خردادماه آغاز شده و فرایند رای گیری در کشورهای مختلف روز گذشته پایان یافت.
به گزارش شبکه خبری ان.تی.وی، یک تبعه ترک ساکن کشور بلژیک با استفاده از حق قانونی خود یک بار در کشور بلژیک اقدام به رای دادن کرده و بار دیگر در جریان سفر به ترکیه و در فرایند اخذ رای در دروازه های گمرکی این کشور که برای اتباع ترک ساکن خارج پیش بینی شده است، در فرودگاه عدنان مندرس شهر ازمیر نیز اقدام به رای دادن کرده است.
به نوشته این رسانه، این شهروند ترک پس از رای دادن، تصاویر خود را در شبکه های اجتماهی منتشر کرد ولی متولیان امر امنیت انتخابات ترکیه، به دستور دادستانی وی را دستگیر کردند.
به نوشته رسانه ها، این شهروند ترک به علت زیر پا گذاشتن قانون انتخابات، به پنج سال زندان محکوم می شود.
سعدی گوون رییس شورای عالی انتخابات ترکیه با تایید این موضوع اعلام کرد: دادستانی ترکیه موضوع را پیگیری کرد و فرد نامبرده در ازمیر دستگیر شده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
وی بیان کرد: ما دنبال تنبیه قانونی این فرد به شدیدترین وجه هستیم و از همه شهروندان می خواهیم که از حقوق قانونی خود به شکل درست استفاده کنند و به کسی هم اجازه نخواهیم داد که از حقوق پیش بینی شده سوء استفاده کند.
وی با اشاره به مشارکت یک میلیون و 486 هزار شهروند ترک ساکن خارج در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور اعلام کرد که نیمی از واحدان شرایط ترک در خارج از کشور در این انتخابات مشارکت کرده اند.
به گزارش ایرنا، سه میلیون و 47 هزار نفر واجد شرایط رای دادن در خارج ترکیه بودند که فرایند اخذ رای آنها در 60 کشور خارجی و 123 نمایندگی سیاسی این کشور در قاره های مختلف و در دروازه های گمرکی ترکیه در مدت دو هفته انجام شده و روز گذشته به پایان رسید.
به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در داخل خاک ترکیه در روز 24 ژوئن(سوم تیرماه) برگزار می شود اما اخذ آرای اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات از تاریخ هفتم ماه جاری میلادی(17 خردادماه 97) در نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده و ساعت 17 روز گذشته به پایان رسید.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.
خاورم/1905

نظر شما