شناسهٔ خبر: 26226207 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شهردار اصفهان مطرح کرد؛

از زاینده‌رود برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کنیم

شهردار اصفهان با بیان این که برای آبیاری فضای سبز و باغات این شهر از آب شرب اصفهان و زاینده‌رود استفاده نمی‌شود، گفت: برای آبیاری این فضاها از فاضلاب‌های تصفیه شده استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قدرت الله نوروزی در نود و ششمین نشست شهرداران کلان‌شهرهای ایران در رابطه با آخرین وضعیت زاینده‌رود گفت: اصفهان زمانی که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و صنایع سنگین اطراف آن را نگرفته بود، ۱۲ هزار هکتار فضای سبز و باغات داشت اما امروزه صنایع سنگینی مثل خوره شهر اصفهان را می‌خورد و جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفر تنها ۵۰۰۰ هکتار فضای سبز دارد که ۲۰۰۰ هکتار آن مربوط به شهرداری است و بخش اعظمی از این ۲۰۰۰ هکتار با روش آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شوند و قطره‌ای از آب شرب و زاینده‌رود برای آبیاری این فضاها استفاده نمی‌شود.

وی با بیان این که از پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، گفت: این پساب‌ها در چندین تصفیه‌خانه تصفیه می‌شوند و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برای آبیاری نیز شهرداری از چاه‌هایی که در اختیار دارد نیز استفاده می‌کند. بنا بر این تحلیل‌های موجود که مبتنی بر اطلاعات نادرستی است، دقیق نبوده زیرا یکی از هویت‌های اصفهان درختان آن است. بنابراین چه کسی حاضر است درختان سرسبز اصفهان خشکیده شود و بخشی از هویتش را از دست دهد؟

شهردار اصفهان ادامه داد: این وظیفه همه ما و یک رسالت ملی است زیرا مدعی هستیم اصفهان شهر جهانی بوده و سرانه فضای سبز در اصفهان مازاد نیست بنابراین خواهش دارم کلان‌شهرها نیز نگاه خود را به اصفهان تغییر دهند زیرا از آب شرب و زاینده‌رود برای آبیاری فضای سبز اصفهان استفاده نمی‌شود.

در ادامه این نشست محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه با بیان این که دولت به دنبال اشتغال‌زایی است اما اصحاب رسانه از یک طرف می‌گویند چرا اشتغال ایجاد نمی‌کنید و از طرف دیگر معتقدند چرا شهرداری‌ها نیروی انسانی مازاد دارند، گفت: این مهم است که از اعضای شهرداری بهره‌وری مناسب داشته باشیم و فضای اعتمادی را میان مردم و شهرداری ایجاد کنیم.

وی افزود: شهرداری‌ها در شهر باید کارهای مهمی انجام دهند و بنابراین باید این اعتماد میان مردم و شهرداری‌ها شکل گیرد. از طرفی شهرداری‌ها به سمت اداره سیستمی رفته‌اند و امکان تخلف در آنها وجود ندارد.

در ادامه این نشست داوود تاجران، شهردار اراک با اشاره به پسماندهای شهری گفت: پسماندها به دسته‌های مسکونی، تجاری، اداری، عفونی بیمارستانی و صنعتی تقسیم می‌شوند که پسماندهای عفونی باید توسط خود بیمارستان و تولید کنندگان طبق قانون خنثی و امحا شود.

وی ادامه داد: بخش پسماندهای مسکونی، تجاری، اداری نیز به دو دسته خشک و تر تقسیم می‌شوند. زباله‌های خشک مانند کاغذ، مقوا، پلاستیک و ... به چرخه صنعت و زباله‌های تر نیز به چرخه طبیعت باز می‌گردند.

شهردار اراک با بیان این که بعضی اوقات دفن را با دفع اشتباه می‌گیریم، گفت: دفن یکی از مراحل چهارگانه دفع است. در مرحله دفع کمتر از پنج درصد پسماندها دورریز خواهند شد که ممکن است به هیچ دردی نخورند اما مابقی امکان بازگشت و استفاده مجدد را دارند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: در سال ۷۶ طرح جامع زائدات جامد شهر تهران توسط یک شرکت آلمانی مطالعه شد ولی از این طرح ۲۵ ساله متاسفانه در سال گذشته استفاده خوبی نشد که امیدواریم در این مدت از این طرح استفاده شود اما باید در نظر داشته باشیم که موادی که امروزه به عنوان مواد متعفن و دورریز از آن دوری می‌کنیم می‌تواند به عنوان یک متاع ارزشمند به چرخه طبیعت و صنعت باز گردد.

زاهدان بیشترین مشکلات حاشیه‌نشینی را دارد

در ادامه این نشست عبدالقادر پربار، شهردار زاهدان با اشاره به این که در استان سیستان و بلوچستان تناسب جمعیت شهرها و روستاها با سایر استان‌ها متفاوت است، گفت:‌ در این استان این نسبت تقریبا برابر است زیرا بر اثر خشکسالی و انسداد مرزها سرعت رشد جمعیت اطراف شهر و بافت‌های ناکارآمد شهری بیشتر شد. از طرفی این اراضی دولتی نبود و امکان این که مردم اسناد مالکیت داشته باشند و ساخت و سازهای اصولی انجام دهند و به شهرداری عوارض بپردازند نیز نبود. به همین دلیل سرعت رشد آن افزایش یافت.

وی ادامه داد: به همین خاطر مشکلات عمده‌ای داریم و نیازمند حمایت ملی در بحث حاشیه نشینی شهر زاهدان هستیم. شهری که بیشترین مشکلات حاشیه نشینی را دارد زاهدان است.

انتهای پیام

نظر شما