شناسهٔ خبر: 26225441 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ولایتی:

شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی، وظیفه اساتید بسیجی است

گروه دانشگاه ــ رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همایش بسیج اساتید دانشگاه آزاد گفت: شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی، وظیفه خاص اساتید بسیجی است.

صاحب‌خبر -
شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی، وظیفه اساتید بسیجی است
به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همایش «استاد بسیجی، تحول انقلابی، دانشگاه تمدن‌ساز» که به مناسبت بزرگداشت شهید چمران و روز بسیج اساتید پیش از ظهر امروز در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: شکل‌دهی و انسجام‌بخشی به اساتید مؤمن و کارآمد و آماده به کار در خط انقلاب و نظام، کار ارزشمندی است. بسیج برای همه مشاغل، صنوف و سنین یک عنوان عام است و یک نعمت خدادادی است که منجر به انسجام ملی، دینی و انقلابی می‌شود که تحت نام مبارک بسیج شکل می‌گیرد.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت جایگاه بسیج، اظهار کرد: زمانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: «ای کاش من هم یک بسیجی بودم.» در واقع پیروزی‌هایی که در صحنه‌های نبرد، مقاومت و علم به دست آمده، دفاع از هویت اسلامی، انقلابی و ملی در سایه اجتماعاتی است که تحت این پرچم مقدس شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اساتید بسیجی وظیفه عام و خاص دارند. وظیفه عام، مشارکت در تجمعات برای ارتقای موقعیت کشور و انقلاب است و وظیفه خاص اساتید، شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی یا احیای فرهنگ و تمدن اسلامی است.

ولایتی با بیان اینکه تمدن مجموعه دستاورد‌های علمی و فرهنگی یک جامعه است، گفت: ما در مطالعه تاریخ تمدن اسلام می‌بینیم که هرگاه مسلمانان قدرتمند بوده‌اند، تمدن اسلامی هم سیر صعودی داشته و هرگاه مسلمانان ضعیف بودند، تمدن دچار نزول شد.

اولین دستاورد نهضت بیداری اسلامی، استقلال است

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه، گفت: اولین دستاورد نهضت بیداری اسلامی، استقلال است. برخی افرد مغالطه می‌کنند و معتقدند در عصر ارتباطات بین‌المللی، استقلال معنا ندارد. این موضوع در صورتی است که همه جوامع به طور عادلانه با یکدیگر مشارکت داشته باشند و مرز‌ها شفاف و مبادلات اقتصادی و فرهنگی عادلانه و انسانی باشد، اما اگر اینگونه القا کنند که همه با هم برابریم، اما برخی برابرتر هستند، درست نیست.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا به کشور‌های نفت‌خیز غرب آسیا به چشم گاو شیرده نگاه می‌کند، همانطور که ترامپ گفت: «ما باید از کشور‌های نفت‌خیز عرب به عنوان گاو شیرده استفاده کنیم و هرگاه شیرشان تمام شد، ذبحشان کنیم.» اگر ارتباطات بین‌المللی اینگونه است که عده‌ای حاکم و عده‌ای محکوم یا عده‌ای ظالم و عده‌ای مظلوم باشند، استقلال بهترین عامل حفظ منافع ملی است.

ولایتی در ادامه خاطرنشان کرد: تمدن، تمرکز و تبلور فرهنگ است. برخی فرهنگ را آثار معنوی وجود انسان و تمدن را آثار مادی آن می‌دانند، در صورتی که آثار معنوی و وجودی انسان به تدریج تبدیل به آثار مادی می‌شود و نمی‌توان فرهنگ و تمدن را از یکدیگر جدا کرد.

علم برای علم و پژوهش برای پژوهش معنا ندارد

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه علم برای علم و پژوهش برای پژوهش معنا ندارد، گفت: محصول این تفکر، هیتلر و ترامپ خواهد بود که برای منفعت خودشان، دیگران را می‌کُشند.

ولایتی با اشاره به خرید ۵۰۰ میلیارد دلاری تسلیحات عربستان از آمریکا، تصریح کرد: آمریکا ۵۰۰ میلیارد دلار از جیب سعودی‌ها برداشت و برای خود تولید اشتغال کرد، در صورتی که عربستان سعودی با تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت، بخش اعظم پول حاصل از فروش نفت خود را تقدیم قداره‌بند جدید حکومت کابوی می‌کند.

وی با بیان اینکه جهت‌دهی به فرهنگ و تمدن اسلامی در جهت سعادت انسان مسلمان منجر به تمدن اسلامی می‌شود، گفت: فرق کسی که به خلقت به عنوان تصادف می‌نگرد با کسانی که معتقدند این خلقت هدفمند است، در این است که جهان‌بینی یک فیزیکدان اسلامی با یک دانشمند لائیک و کسی که خدا را قبول ندارد، متفاوت است. یک ویروس به لحاظ نظمی که در آن حاکم است و فعل و انفعالاتی که دارد به اندازه یک منظومه شمسی مهم است و یک وحدتی دارد. وحدتی که در همه مخلوقات است، حکایت از یک صانع واحد می‌کند، در غیر این صورت باید تعدد ایجاد می‌شد.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اینکه گاهی گفته می‌شود ما فیزیک اسلامی داریم و برخی این موضوع را مورد تمسخر قرار می‌دهند، به این معنا نیست که رابطه فیزیک در اسلام متفاوت است، بلکه دیدی که یک فیزیکدان مسلمان - مانند عبدالسلام پاکستانی که برنده جایزه نوبل است – به معادلات فیزیک دارد با دید یک فیزیکدان لائیک و کسی که خدا را قبول ندارد و حکمتی قائل نیست، متفاوت است وگرنه همه جا ریاضی اسلامی و غیر اسلامی یکی است.

ولایتی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید پایه گذار فرهنگ و تمدن اسلامی باشند، گفت: اساتید در این مورد وظیفه سنگینی هم در حوزه علم و هم حکمت برعهده دارند. وظیفه سوم اساتید نیز این است که در حد توان در امر سیاست دخالت داشته باشند و به جهت‌گیری درست سیاسی کشور و جامعه کمک کرده و جلوی انحرافات را بگیرند و طریق صحیح را ترویج و تقویت کنند.

وی با بیان اینکه اسلام، دین برهان و منطق است، به اساتید دانشگاهی به ویژه در حوزه علوم انسانی توصیه کرد کتاب‌های قدیمی همچون کتاب «قانون» ابوعلی‌سینا، کتاب «الحاوی» رازی و «ذخیره خوارزمشاهی» را مطالعه کنند تا کمک کنند جامعه در حال تحصیل و تحصیل کرده بدانند که سیاست درست در کشور چه باید باشد.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اخیرا صد نفر نامه‌ای امضا کرده‌اند که می‌توان گفت: نامه تسلیم به آمریکاست. برخی از این‌ها نویسنده، تاجر، مقیم داخل و خارج کشور هستند، برخی گرین کارت و برخی تابعیت دوگانه دارند و برخی هم هر روز در محفلی هستند که مجموع این صد نفر امضا را جمع کرده‌اند که خلاصه این نامه یعنی تسلیم‌نامه ملت ایران.

مهمترین افتخار ملت ایران این است که با استقلال، عزت خود را به دست آورده است

وی افزود: اولا که ملت ایران به این‌ها وکالت نداده که تسلیم‌نامه تنظیم کنند. دوما، مهمترین افتخار ملت ایران این است که با استقلال، عزت خود را به دست آورده و امروز آمریکا در مقابل ایران در منطقه ذلیل است و آن‌ها باید تسلیم‌نامه بنویسند.

ولایتی گفت: آمریکایی‌ها باید تسلیم‌نامه بنویسند، چرا که دیر یا زود با ذلت باید از منطقه خارج شوند و این قطعی است. حالا عده‌ای در اوج عزت ما دستپاچه شده‌اند و چنین نامه‌ای نوشته‌اند.

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیروزی‌های جبهه مقاومت، گفت: خط جبهه مقاومت، پیروزی پس از پیروزی داشته است. انتخابات لبنان حاصل قریب به ۳۵ سال مبارزه نشان می‌دهد که انتخاباتی آزاد بود که در آن نمایندگان واقعی ملت آزادانه انتخاب شدند و حکومت کاملاً مردمی مستقر شد که مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاده و اکنون رژیم صهیونیستی جرأت ندارد نگاه چپ به لبنان بینندازد.

ولایتی یادآور شد: زمانی اینطور به نظر می‌رسید که لبنان قوتی ندارد، اما زمانی که مردم لبنان به ارزش‌های خود روی آوردند، معلوم شد که این ارزش‌ها چه ظرفیت عظیمی دارد. انتخابات عراق هم موجب افتخارات مردم عراق و عصبانیت آمریکایی‌ها شد. همین طور پیروزی‌هایی که ارتش سوریه و نیرو‌های مردمی به دست آوردند و پیروزی‌های یمنی‌ها به خصوص در قضایای اخیر باعث عصبانیت آمریکا شده است.

وی افزود: در قضایای یمن، آمریکا ابتدا نوکر خود یعنی عربستان را جلو انداخت و بیش از سه سال است که یمن را بمباران می‌کند و زمانی که نتوانست از عهده آن برآید، امارات به کمکشان آمد و اکنون هم آمریکا، انگلیس و فرانسه همه آمده‌اند تا بندر الحدیده یمن که محل ارتباط خارجی یمنی‌هاست را مسدود کنند که شکست خوردند و شکست نهایی را هم متحمل خواهند شد.

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نامه اخیر برخی افراد به ترامپ، گفت: اگر انسان تحلیل درست نداشته باشد، تعجب می‌کند که تعداد افرادی که هیچ وقت در کشور مسئولانه عمل نکرده‌اند و کاره‌ای هم نبوده‌اند و اگر هم مسئولیتی داشتند، آنقدر خطا کرده‌اند که دیگر جرأت نمی‌کنند در صحنه اجتماعی ظاهر شوند، نامه‌ای این چنینی می‌نویسند.

ولایتی ادامه داد: ترامپ مدعی است که آمریکا ۷ تریلیون دلار در غرب آفریقا هزینه کرده و تا این پول را نگیریم، از منطقه نمی‌رویم و به این بهانه در امور برخی کشور‌ها دخالت می‌کند، به طوری که تا سوریه می‌خواهد از داعش فارغ شود، کسانی که به داعش فرمان می‌دهند، می‌آیند در آنجا مستقر می‌شوند، یعنی شرق فرات را در سوریه اشغال می‌کنند و تهدید مجددی علیه عراق ایجاد می‌شود.

ولایتی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، تاکید کرد: پس از آنکه ترامپ نقض عهد و از برجام خارج شد و مرتب مانند هفت‌تیرکشی که سر گذرگاه تگزاس ایستاده و مردم را با تفنگ تهدید می‌کند، رجز می‌خواند، حتی خود غربی‌ها معتقدند ترامپ کشور خود را به روش قمارخانه‌ای اداره می‌کند، اما ترامپ فقط در منطقه خودش می‌تواند هفت‌تیرکشی و عربده‌کشی کند، اما در منطقه ما دماغش به خاک مالیده می‌شود.

وی به تحولات اخیر درخصوص کره شمالی و مذاکرات این کشور با آمریکا اشاره کرد و گفت: کشوری مانند کره شمالی، دماغ آمریکا را به خاک مالیده و مذاکراتی که ترامپ در آن حضور یافت در واقع عقب‌نشینی از تهدید‌های خود علیه کره شمالی است.

رئیس هئیت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کره شمالی از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد بلکه این آمریکاست که از موضع خود پایین آمده و می‌خواهد به عقب‌نشینی خود مشروعیت دهد.

وی افزود: ترامپ در صحبت‌های خود گفته بود به زودی در ایران هم شاهد آثار مثبت رجزخوانی من خواهید بود و به اصطلاح دم خروس مشخص خواهد شد و در توئیت خود گفته بود به زودی ایرانی‌ها به ما جواب خواهند داد و دیدیم عده‌ای که خارج‌نشین هستند و گرین‌کارت گرفته‌اند یا به فرزندان آن‌ها بورسیه داده‌اند، یک اعلامیه مذلت‌بار امضا کردند که مردم شریف ایران در دهان این‌ها خواهند زد، چرا که این‌ها قابل نیستند که از جانب مردم ایران چنین کاری کنند که فقط پاسخ دادن به اربابان این عده اندک است.

ولایتی تصریح کرد: برخی افراد هستند که فقط به خاطر اینکه به فرزندشان بورسیه دانشگاه شیکاگو را بدهند، دنبال این می‌گردند که با آمریکایی‌ها راهی پیدا کنند. زمانی که گذشته را با این افراد مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم این‌ها در چه لجن زاری افتاده‌اند، چرا که ما اشخاصی مانند میرزا آقاخان نوری داریم که امیرکبیر را عزل کرد و موجب قتل وی شد که در سال ۱۲۶۷ کاغذی به سفارت انگلیس نوشته بود که من هر کاری کردم، نتوانستم اعلیحضرت را قانع کنم که به هرات حمله نکند. این شخص ۱۱ سال صدراعظم بود و پس از آن زمانی که انگلیسی‌ها دیدند تاریخ مصرفش به سر آمده، این نامه را به دست ناصرالدین شاه رساندند که متوجه خیانت او بشود و ناصرالدین شاه هم او را عزل و زندانی کرد.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به دنبال خیانت میرزاآقاخان نوری براساس قرارداد پاریس، هرات از ایران جدا شد. با وجود چنین خدمتی که وی به انگلیس داشت، زمانی که تاریخ مصرف او تمام شد، مانند کاری که ترامپ می‌خواهد با عربستانی‌ها انجام دهد، او را ذبح کردند. کسانی که این نامه‌ها را امضا و به ترامپ خوش‌خدمتی می‌کنند، بدانند اگر روزی تاریخ مصرف آن‌ها تمام شود، ممکن است گرین‌کارت آن‌ها را هم لغو کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که در طول انقلاب به کشور‌های اروپایی و آمریکا پناهنده شدند، در ابتدای ورودشان با رادیو‌های بیگانه مصاحبه می‌کردند و بعد از آنکه تاریخ مصرفشان تمام می‌شد، گوشه‌ای گدایی می‌کردند یا جیره‌خوار سازمان ملل می‌شدند، گفت: کسانی که این نامه را امضا کرده‌اند، بدانند چنین سرنوشتی در انتظار آنان است، لذا باید به دامن ملت برگردند. کسانی که خواهان مذاکره با آمریکا هستند یا نمی‌دانند مذاکره به چه معناست یا با موازنه‌های بین‌المللی آشنا نیستند و یا اینکه خیال می‌کنند با طرح این موضوعات می‌توانند مردم را فریب دهند.

ولایتی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: ما از پنج سال پیش تاکنون با آمریکا و پنج کشور دیگر درخصوص موضوعات هسته‌ای مذاکره کردیم و پس از آنکه همه چیز تمام شد و مذاکرات تأیید سازمان ملل را هم داشت، آمریکایی‌ها زیر توافق زدند. چنین کشوری که نزد عارف و عامی در کشور ما و در دنیا بی‌آبرو شده، این صد نفر با امضایشان می‌خواستند در داخل آبروی ریخته‌ای را برای آمریکا جمع کنند و تا این حد خدمت به ارباب داشته باشند، ولی بدانند اگر صاحب اختیار هم باشند، تازه مانند برخی کشور‌های مراجع منطقه می‌شوند که مانند گاو شیرده‌ای است که تا زمانی که شیر دارد – که شیری هم ندارند – دوشیده می‌شوند و بعد هم ذبحشان می‌کنند.

وی با اشاره به وظایف اساتید بسیجی خاطرنشان کرد: وظیفه همه ماست که در جهت تنویر افکار دانشجویان و عامه مردم این موضوعات را تبیین کنیم. مگر ما مذاکره نکردیم و این مذاکرات تایید پنج کشور بزرگ دنیا و شورای امنیت را نداشت؟ با وجود همه اینها، آمریکا از برجام خارج شد و گفت: تسلیم مطلق ایرانی‌ها در منطقه نباشد و ایران وسیله دفاعی نداشته باشد و دور استفاده از امکانات صلح‌آمیز هسته‌ای را خط بکشد.

آمریکا باید در مقابل اراده ملت ایران تسلیم شود

ولایتی در پایان تاکید کرد: کسانی که موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند، حتماً منظورشان تسلیم در برابر آمریکاست. چرا باید مقابل آمریکا تسلیم شویم در صورتی که آمریکا باید در مقابل اراده ملت ایران تسلیم شود. آمریکا اگر در منطقه مانوری هم می‌دهد، در یمن حتماً شکست خواهد شد و در عراق جایی نخواهد داشت، بنابراین این آمریکاست که ۷ تریلیون دلار خرج کرده و باید با ذلت منطقه را ترک کند.

انتهای پیام

نظر شما