شناسهٔ خبر: 26224924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

احتمال عضویت یک کشور جدید در اوپک

ایرنا : احتمال عضویت کنگو در اوپک، نافع شدن ایران از جنگ نفتی چین و آمریکا، درخواست وتوی پیشنهاد افزایش تولید نفت اوپک، ساخت نخستین مزرعه بادی معلق در نروژو کاهش ظرفیت ذخیره سازی نفت لیبی در پی حمله تروریستی از جمله مهمترین رویدادهای نفتی جهان در ۲۴ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، برخی منابع اعلام کردند به احتمال زیاد، در نشست جمعه (اول تیرماه) اوپک، درباره درخواست کنگو برای پیوستن به این سازمان، رأی‌گیری می‌شود.

با این همه، یکی از مسئولان کنگو اعلام کرد، رأی‌گیری درباره عضویت این کشور در اوپک، ممکن است به نشست بعدی اوپک موکول شود، زیرا اوپک این هفته در مذاکرات حساس و فشرده‌ای درگیر است.

نمایندگان یکی از کشورهای عضو اوپک گفت: درخواست کنگو قابل قبول به نظر می‌رسد، اما از آنجا که اوپک مسائل دشوار بسیاری برای بحث دارد، عضویت کنگو اکنون در فهرست اولویت‌های اوپک نیست.

** روسیه در سمینار اوپک شرکت نمی کند

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، «الگا گولانت» سخنگوی وزارت انرژی روسیه، اعلام کرد «الکساندر نواک» وزیر انرژی این کشور، در سمینار اوپک که پیش از نشست رسمی این سازمان در هفته جاری برگزار می‌شود، حضور نخواهد داشت.

به گفته وی، نواک روز پنجشنبه برای مذاکره به وین می‌رود، اما پس از آن این شهر را ترک می‌کند و روز شنبه دوباره برای حضور در نشست اوپک و غیر اوپک باز می‌گردد.

گولانت گفت: او در سمینار اوپک حضور نمی‌یابد، زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، خواهان برگزاری جلسه‌ای (با حضور نواک) شده است. قرار بود نواک در این سمینار سخنرانی داشته باشد.

** صادرات نفت روسیه افزایش می یابد

به گزارش رویترز، برنامه صادرات نفت ماه های ژوئیه (تیر-مرداد) تا سپتامبر (شهریور-مهر) روسیه نشان می دهد که این کشور قصد دارد تولید، پالایش و صادرات نفت را افزایش دهد. 

این برنامه نشان می دهد که روسیه قصد دارد صادرات نفت را در سه ماه سوم سال جاری میلادی به ۶۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تن برساند. این رقم در سه ماه دوم امسال ۶۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده است. 

به گزارش وزارت انرژی روسیه، این کشور برای رسیدن به این هدف در مقطع یاد شده باید ۲۰ هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید و میزان پالایش را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نسبت به سه ماه دوم افزایش دهد. 

** نروژ ساخت نخستین مزرعه بادی معلق را به مذاکره می گذارد

به گزارش رویترز، «تریه ساویکنس» وزیر انرژی نروژ، قرار است در هفته جاری با شرکت های انرژی این کشور جلسه ای داشته باشد تا درباره ساخت مرزعه های بادی معلق در فراساحل این کشور مذاکره کنند. 

شرکت اکوئینور نیز که با تازگی از استات اویل تغییر نام داده است، اعلام کرد در صورت وجود یارانه از سوی دولت در نخستین مناقصه ای که برگزار شود حضور خواهد یافت.

** وزیر انرژی امارات: بازار نفت از همیشه به توازن نزدیک تر است

به گزارش رویترز، «سهیل المرزوعی» وزیر انرژی امارات اعلام کرد: بازار نفت به حالت توازن نزدیک می شود... ما به هدف خود برای ایجاد ثبات پایدار در بازار خواهیم رسید و منابع بلندمدت مصرف کننده و تولیدکننده و اقتصاد جهانی تأمین خواهد شد.

به گفته وی، این پیشرفت چشمگیر تنها زمانی تثبیت خواهد شد که همکاری اوپک و غیراوپک به طرقی نهادینه سازی شود. 

** کاهش ظرفیت ذخایر نفت لیبی پس از حمله تروریستی

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد درگیری های پیاپی میان گروه های شورشی و ارتش ملی این کشور سبب شد که ظرفیت ذخیره سازی در پایانه صادرات نفت «راس لوف» تا ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. اکنون ظرفیت ذخیره سازی در پایانه به ۵۵۰ هزار بشکه رسیده است. 

این کاهش در پی انفجار یک مخزن ذخیره سازی نفت در حوالی پایانه صورت گرفت و به گفته این شرکت امکان سرایت شعله ها به سه مخزن دیگر نیز وجود داشت که می توانست منجر به تعطیلی کامل پایانه و توقف صادرات شود. 

در پی این حادثه تولید نفت این کشور نیز ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. 

** جنگ نفتی آمریکا و چین به نفع ایران تمام می شود

به گزارش رویترز، اگرچه آمریکا می کوشد با اعمال دوباره تحریم ها صادارت نفت ایران را تحت فشار قرار دهد، اقدام تلافی جویانه چین برای اعمال تعرفه بر واردات نفت آمریکا می تواند به نفع ایران باشد.

«جان دریسکول» مدیر موسسه مشورتی «جی تی دی انرژی سرویسز» در این باره گفت: چینی ها ممکن است بخشی از خرید نفت خود از آمریکا را با نفت خام ایران جایگزین کنند.

وی افزود: چین از تحریم های آمریکا علیه ایران هراسی ندارد و هیچگاه نداشته اند... بنابراین، در این فضای دیپلماتیک پرتنش میان آمریکا و چین، آنها (چینی ها) ممکن است نفت ایران را جایگزین نفت آمریکا کنند که این کار به طور قطع ترامپ را خشمگین خواهد کرد. 

 

نظر شما