شناسهٔ خبر: 26224574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دادگستری گلستان خبر داد:

ورود ۴۰۰ هزار پرونده به محاکم قضایی گلستان در سال ۹۶

گرگان- رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: سال گذشته تعداد ۴۰۰ هزار پرونده شکایت وارد محاکم قضایی استان شد که این رقم در کل کشور ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی هاشمیان ظهر چهارشنبه در نشست خبری هفته قوه قضائیه اظهارکرد: سال گذشته تعداد ۴۰۰ هزار فقره پرونده شکایت با احتساب پرونده های شورای حل اختلاف وارد محاکم قضائی استان شد که این رقم در کل کشور ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره بوده است.

وی افزود: اگر چه پرونده های ورودی نسبت به سال های گذشته از بار ترافیکی کمتری برخودار شده، اما همچنان تا رسیدن به شرایط مطلوب برای کاهش بیشتر تعداد پرونده ها به دادگاه ها و دادسراها راه طولانی در پیش داریم.

هاشمیان با بیان اینکه سال گذشته دو هزار و ۸۴۶ فقره از پرونده های موجود در دادگستری های استان کاهش یافت، بیان کرد: آمارها نشان می دهد تعداد ۵۵ هزار و ۹۱۸ پرونده مانده سال ۹۵ به ۵۳۰ هزار و ۳۶ پرونده در سال ۹۶ کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در همین راستا ورودی زندانیان جرائم غیر عمد هم سال گذشته نسبت به سال ۹۵ با کاهش ۱۹ درصدی روبرو بود.

این مقام ارشد قضائی افزود: سال گذشته دو هزار و ۹۷۸ مورد مجازات جایگزین حبس صادر شد که نسبت به سال ۹۵ که تعداد آن ها ۸۵۵ مورد بود ۲۴۸ درصد رشد داشته است.

هاشمیان با اشاره به اینکه بازدید قضات از زندان های استان نقش بسزائی در پیگیری پرونده های زندانیان داشته است، گفت: در همین راستا سال گذشته یک هزار و ۶۹۶ بازدید انجام گرفت که نسبت به رقم یک هزار و ۴۳۳ بازدید در سال ۹۵ رشد ۱۸ درصدی داشته است.

کاهش ۹ درصدی زندانیان کمتر از سه روز

وی بیان کرد: کاهش ۹ درصدی زندانیان کمتر از سه روز اقدام دیگری از دستگاه قضایی بود که آمار این افراد را از یک هزار و ۸۹۹ زندانی در سال ۹۵ به یک هزار و ۷۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش داد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد چهار هزار و ۷۰۰ زندانی در زندان های استان وجود دارد که این تعداد در سال ۹۴ پنج هزار و ۵۰۰ نفر بود.

رئیس کل دادگستری گلستان در رابطه با نظارت بر عملکرد قضات و دیگر کارکنان حوزه قضائی استان گفت: سرکشی و نظارت بر تمامی حوزه های قضایی استان به صورت محسوس و نامحسوس صورت می‌گیرد به گونه ای که در ۶ ماهه سال گذشته با همه معاونان و دادستان های سراسر استان نشستی برگزار شد و از آن ها خواستیم که مشکلات موجود را پیگیری کنند.

وی افزود: در همین راستا مسئولان حوزه های مربوطه را دعوت و به شکل صندلی داغ از آن ها در خصوص مشکلات موجود توضیح خواستیم و راهنمائی های لازم هم به آن ها ارائه شد.

اخطار به روسای بانکها در جهت عمل نکردن به ابلاغیه ها

وی در پاسخ به این سوال که برای حمایت از تولیدکنندگان گلستانی چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: مهم ترین مشکل تولیدکنندگان بدهی های بانکی است که به همین منظور به تمامی دادستاهای سراسر استان ابلاغ کرده ایم که از صدور حکم جلب آنان ممانعت کنند.

وی ادامه اداد: از سوی دیگر به دلیل عمل نکردن بانک ها به ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر دریافت سود ۱۸ درصد، جلسه ای با مدیران بانک ها گذاشته شد و مدیرانی که از ابلاغیه مورد نظر و یا همکاری با تولیدکنندگان در چارچوب قانون تبعیت نکنند برخورد می شود.

هاشمیان در ادامه از سخت‌گیری دستگاه قضا برای افرادی که قانون شکنی می کنند سخن گفت و افزود: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم محسوب شده، اما همچنان شاهدیم که برخی افراد به دلیل کم اطلاعی از قوانین اقدام به این کار می کنند.

وی افزود: سال گذشته ۲۶ پرونده در رابطه با آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در مراجع قضایی استان تشکیل شد که در مرحله پایانی تصمیم‌گیری است و طی دو ماهه امسال هم سه پرونده تشکیل شده است.

رئیس دستگاه قضائی استان وجود اسحله های شکاری مجاز و غیرمجاز در استان را سوال برانگیر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد۳۰ هزار اسلحه شکاری مجاز در استان وجود دارد که نزدیک به همین تعداد هم اسلحه غیرمجاز در دست مردم است.

به گفته رئیس کل دادگستری گلستان دستگاه قضای استان به دلیل انجام برنامه ای پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و مجازات های جایگرین و کاهش ورودی زندانیان از رتبه سی ام کشوری به رتبه سوم کشوری دست یافته است.  

هاشمیان در پایان از صدور حکم قصاص قاتل دختر بچه آق قلایی سخن گفت و افزود: حکم قاتل این دختر بچه در کمتر از دو ماه صادر شده و چنانچه به آن اعتراض شود به دیوان عالی خواهد رفت و چنانچه اعتراضی نداشته باشد اجرا خواهد شد.

نظر شما